Piątek, 22 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Wielki „kret” w Świnoujściu. To on wydrąży tunel

Data publikacji: 09 października 2020 r. 19:31
Ostatnia aktualizacja: 12 października 2020 r. 08:12
Wielki „kret” w Świnoujściu. To on wydrąży tunel
 

Wielka maszyna TBM w środę wieczorem na statku Da Chang przypłynęła do Świnoujścia.  To ona wydrąży tunel pomiędzy wyspami Wolin i Uznam. Po złożeniu tarcza „kreta” będzie mieć średnicę 13,46 metra. Całkowita długość TBM (Tunnel Boring Machine) to około 100 metrów, a waga 2740 ton.

W Świnoujściu przy nabrzeżu 87, gdzie zacumował statek z maszyną TBM na pokładzie, odbyła się konferencja prasowa z udziałem Janusza Żmurkiewicza, prezydenta Świnoujścia, jego zastępcy Barbary Michalskiej oraz gości: wiceministra infrastruktury Marcina Horały, wicewojewody zachodniopomorskiego Marka Subocza, sekretarza generalnego Zachodniopomorskiego Urzędu Marszałkowskiego Przemysława Włoska, zastępcy dyrektora szczecińskiego oddziału GDDKiA Marcina Mierzwy, oraz przedstawicieli generalnego wykonawcy firm PORR i Gülermak.

- Za pół roku ta wielka maszyna, która w tej chwili jest rozładowywana ze statku, będzie już złożona w komorze startowej i gotowa do rozpoczęcia drążenia tunelu pod dnem Świny - mówił J. Żmurkiewicz. - Szanowni państwo. Historia dzieje się na naszych oczach. Na stałe połączenie pomiędzy wyspami Uznam i Wolin czekaliśmy wiele lat. Ale teraz możemy już powiedzieć, że za dwa lata spełni się marzenie mieszkańców Świnoujścia.

Wielki "kret" w Świnoujściu

Trwa wyładunek maszyn ze statku Da Chang w Świnoujściu

Aby przyjąć i złożyć tak ogromną maszynę, wcześniej należało odpowiednio przygotować m. in. plac budowy i komorę startową. Docelowo szyb startowy będzie miał około 120 metrów długości i 20 metrów szerokości.

Obecnie w komorze startowej zakończono montaż drugiego poziomu rozparcia tymczasowego, przygotowywane są miejsca w ścianach szczelinowych dla połączenia ich z płytą denną, tzw. zamki. Trwa odwadnianie komory, wykop podstropowy w części wschodniej oraz na bieżąco mycie ścian szczelinowych po ich odkopaniu. W początkowych segmentach rampy dojazdowej do tunelu, na zachód od ul. Karsiborskiej, trwa wykop pod płytę denną i przygotowanie podłoża dla jej wykonania. W segmencie siódmym, w miejscu przyszłego wiaduktu dla ul. Karsiborskiej nad odcinkiem rampy, usuwane były ostatnio murki prowadzące ścian szczelinowych i skuwano wierzch ścian szczelinowych. W segmentach dziesiątym i jedenastym wykonywana jest przesłona jet grouting.

Jednocześnie cały czas trwa budowa odwodnienia drogi na zachód od ul. Karsiborskiej, a także przebudowa linii elektroenergetycznej średniego napięcia. Zarówno po zachodniej, jak i wschodniej stronie ul. Karsiborskiej trwa przebudowa sieci wodno-kanalizacyjnej.

TBM rozpocznie drążenie tunelu po stronie wyspy Uznam i zakończy swoją pracę po drugiej stronie Świny. Z tego powodu intensywne prace prowadzone są także na wyspie Wolin, gdzie powstaje komora odbiorcza. Póki co wykonywane są dla niej ściany szczelinowe. Jednocześnie trwa wykonywanie murków prowadzących dla ścian szczelinowych tunelu odkrywkowego i rampy dojazdowej. Przygotowywany jest też plac, gdzie gigant po pracy zostanie rozmontowany.

Wydrążony tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 metrów pod dnem cieśniny. Sama Świna ma tam głębokość 13,5 metra. Maszyna TBM drążąc tunel jednocześnie układa betonowe pierścienie obudowy, których łącznie będzie 780. Każdy z dwumetrowych pierścieni ma się składać z ośmiu segmentów i ważyć 100 ton. W zakładzie prefabrykacji już rozpoczął się próbny montaż takiego pierścienia.

Plac budowy tunelu, który połączy wyspy Uznam i Wolin

Fachowcy tłumaczą, że te elementy powstają z betonu na kruszywie łamanym granitowym. Część segmentów klasycznie jest zbrojona stalą zbrojeniową, a część włóknami stalowymi. Aby podnieść odporność betonu na działanie wysokich temperatur - np. w przypadku pożaru, dodawane są również włókna polipropylenowe.

Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w Polsce jest gdański tunel pod Martwą Wisłą – ma 1377 metrów. Tunel w Świnoujściu, którego inwestorem jest Miasto Świnoujście, po wybudowaniu będzie najdłuższą przeprawą podwodną o długości 1484 metrów.

Inwestorem zastępczym jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz.

Koszt tej inwestycji to 912 462 026,68 PLN, z czego 775 677 722,67 PLN to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę inwestor - Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace zakończą się w ostatnim kwartale 2022 roku. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak.

Tekst i fot. BaT

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

gh
2020-10-12 07:18:09
@Yaxa cyt. "A na zdjęciu wszyscy bez maseczek" A u pani wiceprezydent w sobotę odkryto COVID.
Do@do tunel-a
2020-10-10 23:57:30
Tunel w Gdańsku byl wykonany metoda TBM czyli wydrazony kretem wyprodukowanym przez miemiecka firme w Schwanau. A najglebsze miejsce gdanskiego tunelu od lustra wody wynosi 35m. Czyli tam tunel dwukomorowy biegnie podobnie częściowo pod woda podobnie jak budowany pod Swina. Tylko oby pod Świną nie bylo takiej niespodzianki jak przy budowie s6 (obwodnica) Koszalina
jim
2020-10-10 13:05:04
Powinny byc dwie rury po dwa pasy.Trzeba isc troche dalej do przodu.
@Propaganda
2020-10-10 12:08:46
Masz rację. Gdyby nie te niemieckie tuski...
Propaganda
2020-10-10 10:59:26
Ten tunel już dawno powinien być gotowy. Reszta to tylko pisowska ściema i propaganda.
Yaxa
2020-10-10 09:49:48
A na zdjęciu wszyscy bez maseczek .
do Tunel-a
2020-10-10 09:23:27
PO_pieram; "tunel ten powinien miec dla bezpieczenstwa dwie komory po dwa pasy ruchu w kazdym kierunku". Jedna "rura" to katastrofa. Co do kosztów; - inna cena jest za "grzebanie" pod "Martwa Wisla", a inna cena jest za "grzebanie" w Morzu Bałtyckim. Wyjaśnić "Tunelowi" różnicę? Wg. mnie w Gdańsku, pod "Martwą Wisłą" można było "grzebać" metodą odkrywkową, tam Wisła jest "martwa", nie pływają statki, nie występują takie zmiany wody jak na M.Bałtyckim i podłoże do "grzebania" jest inne. PZDR
Ale mi "nowosc"
2020-10-09 22:24:52
Na Zachodzie Europy - tego typu Tunele istnieja juz dzieeesiatki lat...!!!
Ciekawym kto jest takim wielkim kretem na prawicy,
2020-10-09 22:03:40
że czerwonym złodziejom nic nie można zrobić.
tunel 85% UE
2020-10-09 21:51:43
to już Polacy nie potrafią wybudować tego samodzielnie? SWECO/Lafrenz/PORR/Gülermak.
Tunel
2020-10-09 20:34:34
Po pierwsze tunel ten powinien miec dla bezpievzenstwa dwie komory po dwa pasy ruchu w kazdym kierunku tak jak to zrobiono w Gdańsku. A po drugie to dziwne gdzie tunel pod Martwa Wisla z dwiema komorami kosztowl tyle ile wyceniono jednokomorowy pod Swina a dlugosci podobne
I znów ten PiS
2020-10-09 20:32:06
Chce przyłączyć Świnoujście do Polski na stałe. Z Gdańskiem tak łatwo nie pójdzie?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA