Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Węzły Szarych Szeregów i Wyszyńskiego w pakiecie. ZUE z umową na przebudowę

Data publikacji: 04 listopada 2019 r. 17:41
Ostatnia aktualizacja: 06 listopada 2019 r. 12:42
Węzły Szarych Szeregów i Wyszyńskiego w pakiecie. ZUE z umową na przebudowę
 

Po ponad trzech miesiącach od ogłoszenia informacji o wyborze spółki ZUE z Krakowa na wykonawcę przebudowy dwóch szczecińskich węzłów tramwajowo-drogowych w rejonie pl. Szarych Szeregów oraz ul. Wyszyńskiego-ul. Nabrzeże Wieleckie przy moście Długim umowa z jej przedstawicielami została podpisana w magistracie w poniedziałek (4 listopada). Dokładny termin rozpoczęcia robót nie jest jeszcze znany. Wiadomo tylko, że będą one etapowane, a na pierwszy ogień  - według zapowiedzi prezesa spółki Tramwaje Szczecińskie - miałaby pójść modernizacja węzła z pl. Szarych Szeregów.

Inwestycja niechybnie będzie oznaczać utrudnienia w ruchu. Bo obejmie nie tylko w obu tych rejonach wymianę na nowe odcinków samych torowisk i budowę nowej sieci trakcyjnej, ale również układy drogowe z wymianą na nowe wszystkich instalacji infrastruktury podziemnej. W sumie w tych miejscach zbiegają się trasy przejazdu aż 8 z 12, czyli dwóch trzecich regularnych linii tramwajowych w mieście. Wiadomo, że czasowo trzeba będzie zawiesić m.in. kursowanie stałymi liniami tramwajów linii 2, 7 i 8, czyli połączeń z prawobrzeżem. Plan zakłada, że będą one jeździły na skróconych trasach Turkusowa-Basen Górniczy, a z lewobrzeża do pętli Basen Górniczym uruchomiona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa. Nastąpi to jednak nie wcześniej niż za kilka miesięcy.

- Jeszcze w tym tygodniu będziemy rozmawiać ze służbami zamawiającego na temat harmonogramu realizacji inwestycji, ustaleń ostatecznych co do jej etapowania i wypracowania decyzji, jak powinna wyglądać tymczasowa organizacja ruchu - stwierdził Marcin Wiśniewski, wiceprezes ZUE S.A. - Będziemy chcieli przyjąć wariant etapowania najkorzystniejszy dla miasta. Akceptacja tymczasowej organizacji ruchu da nam tak naprawdę zielone światło do rozpoczęcia robót. Czy to nastąpi w grudniu, czy też w styczniu, trudno dziś powiedzieć. Będziemy się starali przystąpić do prac najszybciej jak to możliwe.

Na realizację obu zadań wyznaczony został termin do 450 dni od dnia zawarcia kontraktu. Długość torów z trakcją do wymiany wynosi w obrębie pl. Szarych Szeregów i w ul. Józefa Piłsudskiego prawie 869 metrów toru pojedynczego. Na odcinku tej ostatniej do pl. Odrodzenia - w wyniku przebudowy - ma powstać pas autobusowo-tramwajowy. Natomiast w węźle Wyszyńskiego – Nabrzeże Wieleckie torowisko z trakcją ma być wymienione do wysokości ul. Sołtysiej (to ponad 1138 m toru pojedynczego). W tym ostatnim przewidziano jednocześnie dodatkową relację skrętną w kierunku Wałów Chrobrego-Gocław (obecnie jest ona tylko ze skrzyżowania Wyszyńskiego–Nabrzeże Wieleckie do dworca PKP Szczecin Główny). W ul. Stefana Wyszyńskiego urządzony zostanie od podstaw też dwukierunkowy pas autobusowo-tramwajowy. Projekty przewidują wyposażenie infrastruktury torowej w układy automatycznego sterowania zwrotnicami, ich podgrzewania oraz systemy smarownic.

Same prace budowlane powinny potrwać w każdym z węzłów nie dłużej niż do 4-4,5 miesiąca. Jak zaznaczył Krystian Wawrzyniak, prezes spółki Tramwaje Szczecińskie, która pełni rolę inwestora zastępczego w imieniu miasta, scenariusz preferowany zakłada, by w pierwszej kolejności przystąpić do prac w rejonie pl. Szarych Szeregów.

- To ważne elementy infrastruktury torowej w mieście - podkreślał Piotr Krzystek, prezydent Szczecina, podczas podpisania umowy. - Są częścią drugiego etapu programu przebudowy i modernizacji torowisk, mających zwiększyć możliwości komunikacji tramwajowej. Są kluczowymi skrzyżowaniami i inwestycje prowadzone na nich będą na pewno przy częściowym utrzymaniu ruchu.

Kontrakt na węzły Szarych Szeregów i Wyszyńskiego ma zabezpieczone częściowe finansowanie z puli funduszy europejskich. Miasto wyda na tę inwestycję 44 894 559,07 zł. To była najtańsza z czterech ofert, jakie wpłynęły do spółki Tramwaje Szczecinie. Co oznacza, że jej koszt będzie dużo wyższy, bo o prawie 13,6 mln zł, od tego, jaki był zakładany na nią budżet (był on określony na poziomie 31 294 957 zł brutto).

* * *

To nie pierwsza inwestycja tramwajowo-drogowa krakowskiego ZUE w Szczecinie. Od 2009 r. na rzecz miasta zrealizowała dotąd już kilka kontraktów. Przebudowywała m.in. odcinek torowiska w ul. Adama Mickiewicza, od skrzyżowania z ul. Brzozowskiego do skrzyżowania w rejonie ulic: Reduty Ordona, Wernyhory i Żołnierskiej, gdzie przy okazji powstało nowe rondo. Wcześniej w konsorcjum z firmą Tor Kar Sson wymieniało tory i całą infrastrukturę w al. Piastów i ul. Wawrzyniaka. A jeszcze wcześniej firma była generalnym wykonawcą nowego układu torowo-drogowego wzdłuż ulicy Niemierzyńskiej i części ul. Arkońskiej do pętli Las Arkoński. Ponadto była wykonawcą kontraktu w formule „zaprojektuj i wybuduj" na modernizację zajezdni Pogodno. ©℗

Tekst i fot. Mirosław WINCONEK

Wizualizacje: UM Szczecin

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Węzeł K I J E W O....
2019-11-06 12:31:20
... czyli tonący w błocie i totalnie zakorkowany wyjazd z i do POLSKI został porzucony przez wykonawcę w maju a inwestor = Dyrekcja Budowy Dróg i Autostrad, dopiero teraz ocknęła się z letargu i szuka nowego jelenia do roboty.....
pieszy
2019-11-06 11:34:07
Może zlikwidować przystanki tramwajowe, to będzie można jeszcze szybciej jechać. A jak się zlikwiduje przejścia dla pieszych, a pieszych wyśle się do pociągów i położy się taką piękną nawierzchnię jak na pl. Kościuszki (gdzie kierowcy wjeżdżają w pieszych na pasach czy blokują tramwaje, stojąc autami na torach) , to jazda po Szczecinie będzie wyłącznie przyjemnością. Odezwali się wszyscy, którzy jeżdżą samochodami a nie komunikacją miejską. Miasto już teraz jest miastem dla kierowców, pieszych mając w d..
Chwilkowski
2019-11-05 16:21:57
Przystanki tramwajowe powinny być w minimalnej odległości 400-500 m inaczej spada prędkość handlowa poniżej 15km/h czyli do prędkości roweru. Aby konkurować z samochodami trzeba min 30km/h. Wobec tego zastąpienie w obrębie pl sprzymierzonych 2 przystanków jednym -konieczne
teges
2019-11-05 13:31:14
nawiązać porozumienie z PRZEWOZAMI REGIONALNYMI PKP w celu przejazdu z prawobrzeża na lewobrzeże i odwrotnie!!!!
xxx
2019-11-05 12:39:54
A jak wróci pomysł na tramwaj na wojska Polskiego to znowu trzeba to ryc
Boger
2019-11-05 08:18:05
Proponuję, aby nawierzchnia między szynami na przejeździe przez ulicę położyć taką, jaka jest na pl. Kościuszki. Ułożono ją kilka lat temu, a jest rewelacyjna, tzn. płynnie się po niej jeździ, nie psuje się, nie odpada kawałkami, nie uszkadza zawieszenia aut, jest bardzo cicha, ergonomiczna i funkcjonalna.
kierowca autobusu
2019-11-05 00:39:01
bardzo ciekawe grafiki ale proszę podać mi jaki przepis reguluje odnośnie przejazdu przez środek skrzyżowania o ruchu okrężnym dla autobusów jeśli chodzi o zjazd i wjazd na owe przysłowiowe "rondo" ????
Ano
2019-11-04 21:16:07
Czy tramwaj jest opłacalny? Skoro przebudowa tylko dwóch krzyżówek to prawie 50mln? Trzeba pamiętać, że kursowanie tramwaju na trasie BG - Turkusowa jest ryzykowne bo będą odcięte od zajezdni czyli też serwisu. Gdybyśmy mieli parę tramwajów dwukierunkowych to tymczasowo by przed mostem długim wracały a tak kiszka.
Wacek Rondelek
2019-11-04 20:37:53
Jak nie Energopl S.A., to ZUE z Krakowa. Jeden czort...
Jeżeli ktoś chce utrzymać ruch...
2019-11-04 18:13:44
tramwajowy na odcinku Turkusowa - BG powinien ustawić się z 5 metrów przed ściana betonową i z całym impetem walnąć w nią wlasną głową. I tyle w temacie. Przypomnę że utrzymywanie 6 na trasie Ludowa - Gocław przy wymianie krzyzownic przy Stoczni było bardzo szybko skasowane.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA