Budowa nowego węzła przesiadkowego na szczecińskim osiedlu Głębokie przy obecnej pętli będzie pierwszym z przedsięwzięć, za którego realizację będzie odpowiadać specjalnie powołana do roli inwestora zastępczego celowa spółka komunalna Szczecińskie Inwestycje Miejskie. Najwcześniej 21 października 2019 r., o ile nie zostanie zmieniony termin składania ofert, dowiemy się, jakie firmy i za ile będą gotowe się podjąć tego zadania.
Jak poinformował Piotr Zieliński z Centrum Informacji Miasta, zakończyły się prace nad dokumentacją konieczną do uruchomienia procedur wyboru wykonawcy. Wymagane materiały zostały wysłane 9 września do Europejskiego Dziennika Zamówień Publicznych, co oznacza że przetarg powinien być wkrótce oficjalnie ogłoszony. W uchwalonym przez radnych Wieloletnim Programie Rozwoju Szczecina na lata 2019-2023 w najnowszej jego wersji wydatki na tę inwestycję skalkulowane zostały na łączną kwotę 75 731 555 zł.
W ramach tej inwestycji wykonana ma być nowa pętla tramwajowo-autobusowa z peronami dla tramwajów i autobusów urządzonymi na zasadzie „door to door", czyli z możliwością przesiadek w tym samym miejscu bez konieczności przechodzenia z przystanku na przystanek, jak jest to obecnie. Pojawią się miejsca postojowe typu kiss&ride, stanowiska do postoju taksówek, parking rowerowy, stanowisko wypożyczalni roweru miejskiego. Na terenie pętli zamontowanych zostanie 8 dwustronnych wiat przystankowych oraz elementy małej architektury. W obrębie pętli znajdzie się też nowy budynek socjalny z poczekalnią dla pasażerów. Węzeł zostanie wyposażony w System Informacji Pasażerskiej oraz system zasilania telefonów komórkowych przy użyciu paneli słonecznych.
Projekt zakłada jednocześnie przebudowę istniejącego skrzyżowania al. Wojska Polskiego z ulicami Emila Zegadłowicza, Hieronima Kupczyka i Miodową w czterowlotowe rondo turbinowe. Jak zapewniają urzędnicy magistratu, inwestycja obejmie również budowę nowego parkingu z zachowaniem jego walorów jako parkingu leśnego i okolicznego drzewostanu.
Dla odcinka al. Wojska Polskiego w tym rejonie zaprojektowano 2 jezdnie po 2 pasy ruchu w każdym kierunku. Po stronie zachodniej urządzony ma być wydzielony ciąg pieszo-rowerowy, oddzielony od jezdni pasem zieleni o szerokości 3 m.
Na ul. Emila Zegadłowicza zaprojektowano jezdnię o szerokości 7 m (2 x 3,5 m) na około 300-metrowej długości odcinku od jej skrzyżowania z al. Wojska Polskiego do skrzyżowania z ul. Kąpieliskową. Wykonane zostanie tam także włączenie do nowego układu drogowego przy ul. Kąpieliskowej. Po stronie zachodniej pomiędzy krawędzią jezdni i ogrodzeniem kąpieliska „Głębokie” powstać mają ścieżka rowerowa o szerokości 2,5 m i chodnik o szerokości 2,25 m.
Na wysokości przyszłej pętli w nowym kształcie przebudowany również zostanie fragment ul. Miodowej. Między istniejącym tam obecnie budynkiem restauracji i pętlą tramwajowo-autobusową zaprojektowano ścieżkę rowerową o szerokości 2 m z włączeniem do układu dróg leśnych. W pobliżu skrzyżowania wykonany zostanie wlot na układ ścieżek rowerowych z jezdni ul. Miodowej.
Na odcinku ponad 1,8 km w granicach administracyjnych miasta przebudowana ma być biegnącą w kierunku Wołczkowa i Dobrej ul. Hieronima Kupczyka. Dokumentacja przewiduje budowę jej nowej jezdni o szerokości 6 m (2x3 m), a także ciągu pieszo-rowerowego i ścieżki rowerowej.
Na wykonanie wszystkich robót przyszły wykonawca będzie mieć dwa lata od dnia podpisania umowy.
Mirosław WINCONEK
Wizualizacja UM Szczecin