Droga z Warzymic i okolic do podszczecińskiego Przecławia stała się bardziej bezpieczna. Na dwóch przejazdach kolejowych zamontowano zapory, które zaczęły działać w piątek 26 stycznia. O ich zainstalowanie kierowcy i okoliczni mieszkańcy apelowali od lat.
– Okoliczne miejscowości mają coraz więcej mieszkańców. Każdego dnia przez przejazdy w Warzymicach i Przecławiu przejeżdżają setki, jeśli nie tysiące ludzi – twierdzą Czytelnicy „Kuriera”. – Tymczasem bardzo często sygnalizacja była niesprawna albo nie działała w ogóle. Bywało też, że światła się świeciły po kilkadziesiąt minut, choć żaden pociąg nie jechał.
Kierowcy narzekali też na brak dobrej widoczności, pochyłość na jezdni oraz słońce odbijające się w sygnalizatorach. PKP Polskie Linie Kolejowe SA do próśb mieszkańców się przychyliły. W ramach Zadania „Prace na liniach kolejowych nr 408 i 409 Szczecin Główny – Granica Państwa” za 140 mln zł kolej od kilku miesięcy modernizuje szlak biegnący m.in. przez gminę Kołbaskowo. Od 2020 roku na zelektryfikowanej trasie pociągi mają jeździć tam z prędkością 160 km na godz.
Urządzenia z rogatkami zamontowano na dwóch modernizowanych przejazdach w Warzymicach. Niezbędne było także przeprogramowanie urządzenia, które znajduje się na nastawni na stacji Szczecin Gumieńce, zbierającego informacje z przejazdów – dwóch w Warzymicach i trzeciego na granicy Warzymic i Rajkowa.
Okres próbny inwestycji będzie trwał dwa tygodnie, tzn., że pociągi w tym czasie w rejonie przejazdów będą zwalniać do 20 km/h. Przed przejazdami są jeszcze znaki „Stop", które później zostaną zdemontowane.
Koszt modernizacji jednego przejazdu to ok. 700 tys. zł. Najdalej w 2020 r. podobne rozwiązanie pojawi się na kolejnym przejeździe w tej okolicy, który znajduje się w Kołbaskowie.
Po modernizacji trasy pociągi pasażerskie będą kursować z prędkością 120 km/h do stacji Szczecin Gumieńce i 160 km/h do granicy. W obu przypadkach prędkość będzie podniesiona o 40 km na godz.
– Prace przygotowawcze w Warzymicach rozpoczęto w wakacje, kiedy położono kable na potrzeby montażu rogatek. Montaż urządzeń w Kołbaskowie przewidziany jest w 2020 roku – mówi Zbigniew Wolny z PKP PLK SA. Kolej nie planuje na razie montażu rogatek w Stobnie i Rajkowie, na trasie do Lubeki.
W ciągu ostatnich 5 lat na dwóch przejazdach kolejowych w Warzymicach doszło do trzech poważnych wypadków. Były też ofiary śmiertelne. ©℗
Tekst i fot. ToT