W Szczecinie uruchamiany będzie legendarny motocykl Sokół 600 RT M211. W przededniu 100. rocznicy Bitwy Warszawskiej oraz Święta Wojska Polskiego, Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu uruchomiło projekt gruntownego remontu jednego ze swoich najcenniejszych i najbardziej polskich eksponatów.
Na ten moment muzealnicy czekali prawie pół wieku. Prezentowany do tej pory w jednej z gablot, całkowicie statycznie, wyprodukowany w 1938 r. motocykl Sokół 600 RT M211 ma szansę powrócić do pełnej sprawności. Maszyna już dotarła do Szczecina. Tu, w zakładach Papke Bosch Car Service (w ramach mecenatu), ma przejść kapitalny remont. Całość prac prowadzona będzie pod stałym nadzorem MOP.
– Skupiamy się przede wszystkim na kwestiach mechanicznych - informuje dyrektor Muzeum Oręża Polskiego, Aleksander Ostasz. - W drugiej kolejności planujemy zająć się malowaniem naszego motocykla. Póki co, wiemy, że aktualna, zielona farba została naniesiona wtórnie. Nie można wykluczyć, że kryją się pod nią właściwe, przedwojenne barwy. Gdyby udało się je przywrócić, mielibyśmy prawdziwy, kolekcjonerski rarytas.
Legendarny jednoślad trafił do zbiorów MOP w 1973 r. Jak głosi zakładowa legenda, przyjechał nad Bałtyk z Oświęcimia na kołach. Od tamtej pory motocykl nie był uruchamiany.
Remont ma się zakończyć we wrześniu - by maszyna powróciła do Kołobrzegu w czasie obchodów 81. rocznicy rozpoczęcia II wojny światowej.
Motocykl Sokół 600 RT M211 produkowany był w latach 1935-1939, w Państwowych Zakładach Inżynierii w Warszawie. To całkowicie polska konstrukcja, stworzona przez znanego w dwudziestoleciu międzywojennym inżyniera Tadeusza Rudawskiego. Do momentu niemieckiej i radzieckiej napaści na Polskę powstało ok. 1,4 tys. egzemplarzy w dwóch wersjach: turystycznej (podstawowej) oraz sportowej.
Jednocześnie z pracami remontowymi rusza muzealne śledztwo, dotyczące historii „kołobrzeskiego” Sokoła.
– Dysponujemy numerami silnika, a to już bardzo dużo. Wiadomo, że w chwili, gdy maszyna trafiła do naszych zbiorów, Polski Związek Motorowy gromadził jak najbardziej szczegółowe informacje dotyczące zabytkowych jednośladów, które przetrwały II wojnę światową i znajdowały się wówczas w kraju. Nie można wykluczyć, że i ten egzemplarz w nim figuruje. Czeka nas żmudna, ale niezwykle wartościowa praca archiwalna – informuje dyrektor MOP.
W czasie wojny obronnej Sokoły 600 pełniły przede wszystkim rolę motocykli łącznikowych. Co najmniej jeden, przechowany w czasie okupacji, uczestniczył też w Powstaniu Warszawskim. Sokół 600 RT M211 zasłynął również z istotnych wyników sportowych. W 1936 i 1937 r. zwyciężył w kategorii motocykli solo w liczącym 1,5 tys. km Rajdzie Szlakiem Marszałka Piłsudskiego. Przyznano mu także liczne nagrody związane z technologią oraz estetyką wykonania (w drugiej połowie lat trzydziestych uchodził za jeden z najpiękniejszych jednośladów w Europie). Nietypowym osiągnięciem był także wjazd trzech Sokołów 600 oraz jednego Sokoła 200 szlakiem pieszym na Kasprowy Wierch 17 sierpnia 1939 r.
- Misją Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu jest gromadzenie, zabezpieczanie oraz udostępnianie zabytków związanych z historią Wojska Polskiego - informuje Magdalena Chmielewska z Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu. - Zwracamy się z propozycją współpracy
do wszystkich, którym bliskie sercu są losy rodzimego żołnierza, a którzy zawodowo lub hobbystycznie zajmują się upowszechnianiem historii militarnej Polski i Europy. Zapraszamy także
do współtworzenia projektu renowacji Sokoła 600 RT M211 i w ten sposób uczczenia pamięci Polaków, którzy służyli Ojczyźnie nie tylko z bronią w ręku, w pierwszej połowie XX w.
Kontakt: Muzeum Oręża Polskiego ul. Armii Krajowej 13, 70-100 Kołobrzeg email: muzeum@muzeum.kolobrzeg.pl tel. (94) 35 252 53 lub 601 402 400.
Opr. (ip)
Fot: Radosław Horanin