W przyszłym roku więcej elektryków. Energia z odpadów dla miejskich autobusów
W przyszłym roku więcej elektryków. Energia z odpadów dla miejskich autobusów
Data publikacji: 21 września 2025 r. 19:28
Ostatnia aktualizacja: 23 września 2025 r. 06:22
W SPAK jest obecnie 16 elektrycznych autobusów, w przyszłym roku ma się pojawić 18 kolejnych. Potrzebnych będzie więcej stacji ich ładowania oraz energii. Fot. Mirosław WINCONEK
W przyszłym roku po Szczecinie będzie kursować więcej elektrycznych autobusów. Wszystkie należące do Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica” zasili EcoGenerator.
REKLAMA
W SPAK jest obecnie 16 elektrycznych autobusów, ale w przyszłym roku ma pojawić się 18 kolejnych. Potrzebnych będzie zatem więcej stacji ich ładowania oraz energii. Tę zapewni EcoGenerator na podstawie podpisanej ze Szczecińskim Przedsiębiorstwem Autobusowym „Klonowica” umowy, która jest kontynuacją współpracy spółek, trwającej od 2024 roku. Tym razem jednak planowane roczne zużycie będzie znacznie większe.
– Umowa dotycząca sprzedaży energii elektrycznej przez Zakład Unieszkodliwiania Odpadów w Szczecinie – EcoGenerator na rzecz SPAK obejmuje okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2026 roku i planowe roczne zużycie na poziomie 4 100 MWh – informuje Anna Folkman, rzecznik prasowyZUO. – Dla porównania w umowie na 2025 rok zapisanych zostało 1 200 MWh i trzy punkty poboru energii. To stacje ładowania autobusów elektrycznych przy ul. Kołłątaja, Owocowej i Kolumba. W 2026 roku ma to być pięć stacji – trzy wymienione i dwie dodatkowe z ul. Klonowica. Łączna wartość netto planowanego zakupu energii elektrycznej to 1 906 500 zł.
Szczecin od trzech lat korzysta z energii wyprodukowanej z odpadów przez EcoGenerator (w 2022 roku Zakład Unieszkodliwiania Odpadów w Szczecinie uzyskał koncesję na obrót energią elektryczną) i między innymi dzięki temu realizuje założenia programu Energia Miasta Szczecin, którego celem jest dążenie do osiągnięcia samodzielności energetycznej.
ZUO, czyli EcoGenerator znajduje się na Ostrowie Grabowskim w Szczecinie, działa od grudnia 2017 roku. Jest to zakład, który w procesie termicznego unieszkodliwiania odpadów komunalnych odzyskuje energię, produkując prąd i ciepło.
(K)
REKLAMA
Komentarze
@@Autobusy bateryjne
2025-09-23 01:23:58
Śmieszny jesteś - opisz proszę na czym polega ekologiczność pojazdów elektrycznych w tym autobusów?
Jaka jest żywotność akumulatorów, jakie są realne straty energii (ładowanie, samorozładowanie)?
Co się dzieje z zużytymi akumulatorami (jakie są nakłady energetyczne na ich utylizację)?
Co z zagrożeniami chemicznymi związanymi z produkcja i utylizacja akumulatorów?
Kompletnie nie rozumiem śmiesznych ludzi nie mających wiedzy technicznej a zabierających głos w sprawach o których nie mają pojęcia.
@Autobusy bateryjne
2025-09-22 11:11:53
Śmieszny jesteś. Autobusy elektryczne to doskonałe rozwiązanie. Są ekologiczne, bezemisyjne czyli w pełni przyjazne dla środowiska i dla mieszkańców miasta. Trujące spalinobusy powinny odchodzić już do lamusa.
fotowoltaika
2025-09-22 11:02:01
fotowoltaika i turbiny wiatrowe w Szczecinie! im wiecej tym lepiej, w miescie ustawiać małe turbiny a duże np w Dąbiu i na jeziorze Dąbskim, do tego międzyodrze, możliwości dużoa na nieużytkach i budynkach fotowoltaika - im szybciej tym lepiej bo i tak od 2030 to będzie obowiązkowe.
selavi
2025-09-22 10:46:28
Gwałcony jest zdrowy rozsądek
Jan
2025-09-22 09:11:18
Ciekawe jak będziecie je ładować jak Tusk zamknie Dolną Odrę na polecenie niemiec.
Lemingrad
2025-09-22 07:47:22
Tam na Jasnych Błoniach jest dużo miejsca między platanami to sobie możecie jeszcze POstawić panele fotowoltaiczne.
Zatem
2025-09-22 06:52:48
róbmy wincej odpadów! Autobusy potrzebujom.
steropian ,wełna i
2025-09-21 21:43:50
smolistych dlaczego miejskie porty nie przyjmują tak dobrych materiałów do spalania .Często ludzie mając wybór utylizowac odpłatnie wybierają las
Autobusy bateryjne
2025-09-21 21:15:48
Drogie, nieefektywne, wprowadzane na siłę wyłącznie z przyczyn ideologicznych. Doprowadzają do dewastacji infrastruktury miejskiej zarówno poprzez odbieranie jej środków finansowych, które przeznaczono na zakup drogich autobusów i zorganizowanie im całkowicie odmiennego zaplecza technicznego jak i fizycznie rozjeżdżając miejskie ulice swoim ciężarem spowodowanym wożeniem na sobie ton baterii. Dobry gospodarz nigdy by się na to nie zdecydował.
Czarek
2025-09-21 20:04:00
No to kiedy zaczną montować stacje ładowania na Zawadzkiego? Część autobusów przyjedzie jeszcze w tym roku.
no i super
2025-09-21 19:44:00
jeszcze tylko zbudujcie sobie w mieście turbiny wiatrowe i po kłopocie