Sprzątaczki z Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego nie dostały zapłaty za dwa miesiące ciężkiej pracy. Ale to nie jest problem urzędu. Ten dawno się go pozbył. Kobiety szukały pomocy w Państwowej Inspekcji Pracy, ale PIP również realizuje politykę „Tania administracja".
W ZUW przy Wałach Chrobrego w Szczecinie sprzątaczki mają co robić. Jest ich kilkanaście. Do posprzątania każdego dnia mają 296 pomieszczeń.
- Jeszcze 5 lat temu zatrudniał nas urząd - opowiada pani Irena, jedna ze sprzątaczek, która nie dostała należnych wypłat. - Ale usłyszałyśmy, że za drogo urząd kosztujemy. I od tamtej pory co roku pracujemy dla innego przedsiębiorcy. Na zlecenie.
Jak urzędnicy tłumaczą decyzję o zlecaniu zewnętrznej firmie sprzątania swoich biur? Polityką „Tania administracja".
- Podczas restrukturyzacji przeprowadzanej w ZUW, w ramach realizacji polityki rządu „Tania administracja”, została przeprowadzona analiza finansowa pod kątem struktury zatrudnienia, która wykazała ekonomiczną zasadność zlecenia usług sprzątania firmie zewnętrznej - przesłała nam odpowiedź Agnieszka Muchla, rzeczniczka prasowa wojewody zachodniopomorskiego.
Sprzątaczki dostawały 600-650 zł na rękę, za miesiąc. Codziennie w pracy spędzały po 3,5 godziny. Przyznają, że trzeba się było „bardzo uwijać", żeby zdążyć posprzątać wszystkie przydzielone pomieszczenia. Ale ostatnio firma zatrudniająca nie zapłaciła za dwa ostatnie miesiące.
O podobnym problemie tej samej grupy sprzątaczek pisaliśmy już dwa lata temu. Panie dostały pieniądze dopiero po naszej interwencji. Teraz i ona prawdopodobnie nie pomoże.
- Popadliśmy, mam nadzieję że chwilowo, w kłopoty finansowe - mówi Andrzej Wencel, prezes zarządu spółki „Jest Czysto" z Bydgoszczy, która do końca marca realizowała zlecenie w ZUW.
- Szukałyśmy pomocy w PIP, ale usłyszałyśmy, że skoro pracowałyśmy na podstawie umowy cywilnoprawnej, to oni tam nie mogą nam pomóc - mówią kobiety.
Sprawdziliśmy - szczecińska PIP na podobnych zasadach zleca usługi sprzątania swojej siedziby. I rzeczywiście nie podejmuje interwencji w sprawie osób zatrudnionych na zlecenie.©℗
(sag)
Więcej w magazynowym Kurierze Szczecińskim i e-wydaniu z dn. 13 maja 2016
Fot. Dariusz GORAJSKI
Na zdj.: W urzędzie wojewódzkim do codziennego sprzątania jest ok. 12 tys. m kw.