- W przyszłości parking ma być biletowany, a bilet będzie upoważniał do podróży komunikacją miejską. Teraz będzie nieodpłatny, niestrzeżony - tak o megaplacu na 420 aut osobowych, który na zlecenie miasta urządzony został przy trasie tzw. szybkiego tramwaju na obrzeżach dąbskiego lotniska w Szczecinie, mówi Andrzej Grabiec, zastępca dyrektora ZDiTM ds. infrastruktury drogowej. Parking kosztował ponad 7,2 mln zł i ma być uruchomiony w grudniu. W założeniu to właśnie tam jadący do centrum Szczecina mieliby zostawiać auta i przesiadać się do tramwajów na przystanku „Hangarowa na żądanie", a w drodze powrotnej także stąd z tramwajów przesiadać się do swoich aut.
Czy tak będzie? Ta lokalizacja postojowiska typu „Park&Ride" jeszcze na etapie planów i potem przetargu budziła zastrzeżenia i wciąż budzi co do jej wyboru. Teraz już jest i czeka na otwarcie, ale szczecińscy radni nie pozostawiają suchej nitki na projekcie regulaminu tego nowego parkingu w wersji zaprezentowanej przez ZDiTM. Odrzucili go w miniony czwartek podczas posiedzenia komisji ds. gospodarki komunalnej, rewitalizacji i ochrony środowiska. W ich ocenie, to regulamin zbyt licznych znów urzędniczych niedoróbek, spisany na kolanie, podsunięty do opiniowania na ostatnią chwilę i do przepchnięcia, czyli przegłosowania podczas wtorkowej sesji rady.
Do parkingu wjazd usytuowany jest tak, że najpierw kilkaset metrów zabiera dojazd doń prawym pasem północnej nitki jezdni ul. Eskadrowej na wysokości mostu Pionierów. Czas dojścia od najdalej położonego miejsca postojowego do kładki szybkim tempem - co sprawdziliśmy - zajmuje do 2 minut 20 sekund. Dodając dojście z parkingu przez kładkę na przystanek do centrum daje to już łączny czas w granicach 4 min. 15 sek. do 4 min. 25 sek. w zależności od tempa przechadzki. W tym czasie tramwaj pokonuje dystans dzielący Hangarową nż i przystanek Merkatora nż za pętlą Basenie Górniczym. Natomiast by wydostać się z parkingu - po powrocie tramwajem z centrum - na nitkę wylotową z miasta trzeba nadłożyć również sporo drogi. Najbliższy nawrót znajduje się u zbiegu ulic Eskadrowej i Przestrzennej na wysokości rozbieranego teraz mostu Cłowego. Póki co nie ma jakichkolwiek zachęt do zmiany środka transportu w tym miejscu. Nad tymi w ZDiTM dopiero się zastanawiają. ©℗
Więcej w poniedziałkowym Kurierze Szczecińskim i e-wydaniu z 21 listopada 2016 r.
Mirosław WINCONEK
Fot.: Mirosław WINCONEK
Parking przy dąbskim lotnisku dla 420 samochodów już jest. ZDiTM zamierza otworzyć go w grudniu. To ma być - według urzędników - nowe miejsce gremialnych przesiadek użytkowników prywatnych aut w szczecińskie tramwaje.