W piątek 18 maja mogą wystąpić czasowe utrudnienia w ruchu w okolicy ul. Dmowskiego w Szczecinie. Od godziny 15 do 16 planowany jest tam protest i blokada ulicy. Na miejscu będą służby Nadzoru Ruchu ZDiTM.
- Blokada planowana jest przez grupę mieszkańców dzielnic Klucz i Żydowce, niezadowoloną z nowej siatki połączeń na prawobrzeżu. Głównym zarzutem jest zlikwidowanie linii 55. Przypominamy jednak, że Basen Górniczy nie był nigdy punktem docelowym. Jest węzłem przesiadkowym jak pętla na Turkusowej czy przystanek Jaśminowa ZUS, gdzie również można przesiąść się do tramwaju dowożącego pasażerów do centrum miasta- informuje Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w szczecinie.
Według ZDiTM, Częstotliwość kursowania autobusów jest ustalana na podstawienie występujących potoków pasażerskich. Mając na uwadze średnie napełnienie autobusów w rejonie osiedla Żydowce-Klucz, które na najbardziej obciążonym odcinku wynosiło poniżej 20 osób (od Żydowiec do Klucza w granicach 10 osób), została przyjęta częstotliwość kursowania linii 64 i 66 co 20 minut. Oznacza to, że do przystanku Podjuchy autobusy kursują naprzemiennie co 10 min, do przystanku Żydowce w szczycie co 10 min, poza szczytem co 20 minut, natomiast do przystanku Klucz Autostrada co 20 minut, przez cały dzień we wszystkie dni tygodnia.
Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego, po wprowadzeniu nowej siatki połączeń na Prawobrzeżu, skierował do obsługi linii 64 autobusy wyposażone w system zliczania potoków pasażerskich. Wyniki pomiarów wykazały, że na terenie osiedla Klucz-Żydowce w godzinach szczytu z autobusu linii 64 korzysta średnio 20 pasażerów.
Według danych z Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Szczecin, osiedle Żydowce-Klucz ma 2290 zameldowanych mieszkańców, z kolei Podjuchy - 8508.
- Mając na uwadze liczbę ludności, zapewniona częstotliwość kursowania autobusów nie jest w żadnym stopniu dyskryminująca, ani nie wyklucza z życia społecznego starszych mieszkańców - dodaje rzeczniczka. - Analizując siatkę połączeń Szczecina, dla porównania można podać osiedle Osów liczące prawie dwa razy tyle mieszkańców co Osiedle Żydowce-Klucz, a częstotliwość kursowania autobusu wynosi 15 min w szczycie i 20 min w godzinach wieczornych. Z kolei Osiedle Skolwin (prawie tysiąc więcej mieszkańców niż Os. Żydowce – Klucz) w godzinach szczytu ma autobus co 12 minut, natomiast poza szczytem co 25 min. Zdajemy sobie sprawę z tego, że każdy mieszkaniec Szczecina chciałby mieć autobus i tramwaj bardzo blisko domu i transport bezpośrednio do szkoły czy pracy, ale nie jest to możliwe. W warunkach miejskich musimy urządzać komunikację miejską realnie, dostosowując ją do ilości pasażerów. Nie możemy mieszkańców Klucza i Żydowiec traktować inaczej niż pozostałych dzielnic. Siatka połączeń jest projektowana pod istniejące potrzeby transportowe, a nie pod rezerwy terenowe i plany budowy osiedli.
(g)
Fot. Ryszard Pakieser (arch.)