W drugim tygodniu od przekazania placu budowy Eurovia Polska S.A. ruszyła z wycinką drzew pod nowy odcinek ul. Arkońskiej z torowiskiem dla tramwajów od starej pętli Las Arkoński do skrzyżowania z al. Wojska Polskiego i ul. Władyslawa Szafera. Roboty przy wyrębie rozpoczęły się w pasie przyległym do zdewastowanego boiska-klepiska naprzeciwko stadionu KS Arkonia. Na tym odcinku ul. Arkońska przecina tereny zielone, w tym kompleks lasów komunalnych. Które okazy - w związku z inwestycją - znikną wkrótce z pejzażu okolicy łatwo dostrzec, bo ich pnie oznaczone są farbą na pomarańczowo.
Od obecnej pętli „Las Arkoński”, która także zostanie przebudowana na pętlę tramwajowo-autobusową, ma powstać droga o identycznych parametrach jak na wcześniej zmodernizowanej ul. Niemierzyńskiej i odcinku ul. Arkońskiej od skrzyżowania z ul. Wszystkich Świętych do pętli, do której kursują tramwaje linii nr 3 i 10. A to oznacza wycinki drzew po obu stronach obecnej wąskiej jezdni, co najmniej kilkuset. W związku z tymi pracami jeszcze w tym tygodniu ulica ma być zamknięta dla ruchu samochodów. Będą wprowadzone objazdy. Bez przeszkód ul. Arkońską na razie będą nadal kursować autobusy linii 80.
Dalej, za stadionem Arkonii, gdzie tuż za skrzyżowaniem z ul. Międzyparkową jest rozwidlenie w kierunku kompleksu leśnego z miejskim kąpieliskiem Arkonka i jeziorem Goplana, sama ul. Arkońska (dawna Spacerowa) ma obecnie jezdnię o szerokości 13 m i będą tam cztery pasy ruchu (po dwa w każdą stronę). Środkowe pasy ruchu zaś wspólne – jak na pozostałym odcinku trasy – z torowiskiem tramwajowym wbudowanym w jezdnię.
Nowe rondo zastąpi obecny układ skrzyżowania alei Wojska Polskiego z ulicami Arkońską i Władysława Szafera. W związku z planowanym przedłużeniem trasy tramwajów z ul. Arkońskiej za halę widowiskowo-sportową na obrzeżach osiedla Zawadzkiego – Klonowica, na wyspie ronda o średnicy wewnętrznej 33 m mieścić się będą wyloty torów we wszystkich kierunkach z wszystkimi relacjami skrętnymi, w kształcie tzw. rozgwiazdy. Jezdnia ronda będzie mieć dwa pasy ruchu o łącznej szerokości 10 m. Wlotowe odcinki ulic dochodzących do przyszłego ronda również będą przebudowane (al. Wojska Polskiego od strony Głębokiego ok. 110 m i od strony centrum ok. 300 m oraz ul. Władysława Szafera ok. 170 m). Każdy wlot na rondo będzie dwupasmowy z wyspami przystankowymi i kierunkowymi oddzielającymi torowisko tramwajowe od jezdni. Jezdnie wylotowe z ronda również będą dwupasmowe. Będzie przebudowany i wzmocniony wiadukt znajdujący się nad ścieżką, która prowadzi do Arkonki – tam urządzone też zostanie nowe zejście schodami.
Po obu stronach jezdni przewidziane są chodniki oraz po stronie zachodniej ścieżka rowerowa dwukierunkowa. Po stronie północnej wiaduktu nad ścieżką parkową (leśny odcinek ul. Wincentego Pola) zaprojektowano obustronne zejście schodkami na poziom tej ścieżki. A obecny dojazd do Arkonki, tj. odgałęzienie od ul. Arkońskiej (od strony nieczynnego budynku dawnej restauracji „Oberża Chłopska”, którego rozbiórka właśnie dobiega końcai), ma być zlikwidowane. Na terenie naprzeciwko stadionu przewidziane jest urządzenie parkingu na 195 aut osobowych i 4 stanowisk dla autobusów. W pobliżu wejścia na stadion Arkonii znajdować się będzie jeden z nowych przystanków. Za ul. Międzyparkową w kierunku pętli chodnik będzie podobnie jak obecnie przebiegał wzdłuż ogrodzenia stadionu – oddzielony niewielką skarpą oraz barierkami ochronnymi od strony jezdni.
Tuż przed świętami Bożego Narodzenia (w 11 miesięcy od zawarcia umowy) w tym roku powinno powstać jako pierwsze nowe rondo, a najpóźniej do drugiej połowy lipca 2019 roku (w 18 miesięcy od podpisania umowy) roboty na całym tym fragmencie samej ul. Arkońskiej wraz z nowym odcinkiem torowiska mają być ukończone. Wysokość kary umownej za każdy dzień opóźnienia, jaki zadeklarowała Eurovia Polska S.A.,to 100 000 zł. Zapisane w umowie wynagrodzenie dla spółki opiewa na 88 978 947 zł. ©℗
Mirosław WINCONEK
Zdjęcia i film: Mirosław WINCONEK