Trwa budowa tunelu w Świnoujściu. „Wyspiarka” wywierciła pierwszy metr
Trwa budowa tunelu w Świnoujściu. „Wyspiarka” wywierciła pierwszy metr
Data publikacji: 11 marca 2021 r. 20:49
Ostatnia aktualizacja: 12 marca 2021 r. 17:52
Na zdjęciu TBM Wyspiarka już w głębi po pokonaniu pierwszego metra. Fot. Piotr Flisiak PORR S.A.
Trwa faza startu „Wyspiarki”, czyli wielkiej maszyny TBM, która ma wydrążyć tunel pod dnem Świny. Jak zapewnia wykonawca – wszystko przebiega z godnie z planem. Kret pokonał pierwszy metr i zaczyna się chować w uszczelce przytwierdzonej do ściany szczelinowej. Oznacza to, że wkrótce rozpocznie się drążenie tunelu.
Jak podał Jarosław Jaz, rzecznik prasowy prezydenta Świnoujścia zgodnie z harmonogramem drążenie ma rozpocząć się w końcu przyszłego tygodnia.
- Gdy TBM została uruchomiona, niektórzy z pewnością pomyśleli, że w ciągu kilku najbliższych dni, powinna już wydrążyć choćby niewielki odcinek tunelu. To jednak nie tak. Zanim to bowiem nastąpi „Wyspiarka” musi bowiem przejść fazę startu, a to bardzo skomplikowana operacja i wymagająca czasu - czytamy w komunikacie magistratu.
W chwili oficjalnego uruchomienia, widać było maszynę TBM w szybie startowym, tuż przy betonowej, zbrojonej szklanym włóknem ścianie o grubości 1,2 metra. Najpierw musi ją pokonać, aby móc przejść do kolejnego etapu, czyli wiercenia w długim na 15 metrów bloku wejściowym. To wszystko jest niezbędną częścią fazy startu, którą maszyna TBM musi przejść, aby móc rozpocząć drążenie tunelu w gruncie.
Kiedy „Wyspiarka” zacznie drążyć w gruncie?
Przewiercanie tej betonowej ściany szczelinowej i bloku z cementogruntu odbywa się bardzo wolno. Będzie trwało jeszcze kilka dni.
Przy montażu pierścieni obudowy w komorze startowej konieczne jest jednoczesne wzmacnianie wykonanego już odcinka. I to zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Służą do tego specjalne stalowe konstrukcje. Takie wzmacnianie zapewnia stateczność wykonanej obudowy i eliminuje możliwość jej wyboczenia (wygięcia). Montaż tego odcinka trwa dłużej, niż montaż obudowy już w gruncie.
Trwa montaż pierścieni. Wkrótce głowica maszyny w całości opuści komorę. To od tej obudowy siłowniki odpychają maszynę, aby przesuwała się dalej do przodu. TBM wierci skokowo: najpierw jeden odcinek umożliwiający montaż pierścienia i sam montaż pierścienia, potem kolejny itd. Trzeba też pamiętać, że w fazie startu maszyny mają miejsce jeszcze inne skomplikowane operacje, m.in. uszczelnienie pierścienia wejściowego tarczy i wspomniane wcześniej wzmacnianie obudowy w szybie startowym. W związku z tym cała faza startu od momentu uruchomienia maszyny zazwyczaj trwa nawet do 10 dni. Po tym etapie „Wyspiarka” rozpocznie właściwe drążenie w gruncie.
BaT
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
@Do kierowca
2021-03-14 11:59:15
W sedno!
Do kierowca
2021-03-14 09:01:09
By nie wyjść na głupka lepiej zapoznać się z tematem zanim zostawisz komentarz. Czy do w-wy wpływają promy wycieczkowe?
Kierowca
2021-03-13 07:57:50
Warszawa leży po dwóch stronach Wisły. Ludzie przejeżdżają na obie strony bez problemu i bez tunelu. Warszawiacy to potrafią. Kargule niekoniecznie.
@@Sek
2021-03-12 17:07:52
Widac ze bardxo lubisz breloczki a tutaj masz szanse na trzy bo od Chinczykow, Turków i Austriakow a oni bardzo lubia dawac breloczki
Było
2021-03-12 16:57:07
A Niemcy zaczna budowac nowy most na Uznam i super wyjdzi na to że Świnoujście to będzie port tranzytowy Skandynawia- Pld Europa i miasto tranzytowe na trasie Hamburg -Kaliningrad - Tallin. Bye.bye uzdrowisko. Podziękujcie pisiorom.
@Sek
2021-03-12 12:58:55
Ooo! Niemiecka byłaby super, a zwłaszcza używana. Może ta maszyna z Gdańska poniewiera się na jakimś szrocie? Z przebiegiem poniżej 2 km to jak prosto z salonu. Przy płatności gotówką breloczek gratis.
Konar
2021-03-12 12:25:57
Konar z Energopolu tam pracuje to się nie uda
Karsibór
2021-03-12 09:19:28
Każdy centymetr wydrążonego tunelu upewnia że Polacy potrafią i nie są niewolnikami niedasizmu.Przyszedł PiS do Żmurkiewicza wsparli projekt, pozyskali pieniądze z UE i po prostu tunel się drąży.Tak ma być i koniec z tym wiecznym narzekaniem że nie ma pininendzy.Trzeba tylko uszczelniać budżet i pogonić mafie vatowskie. Za 2 lata w naszych kurortach będzie pełne obłożenie i pieniądze będą spływać do przedsiębiorców jak manna.
@Kk
2021-03-12 08:27:36
To nie kracz!!! Tfu tfu. Powodzenia budowniczowie TUNELU!
dexter
2021-03-12 08:04:47
PROPONUJĘ ZAINSTALOWAĆ KAMERKI I WTEDY BĘDZIEMY MOGLI Z NAPIĘCIEM ŚLEDZIĆ KOLEJNE CENTYMETRY ZDOBYWANE PRZEZ TE USTRJOSTWO
Sek
2021-03-12 06:24:44
Oby ta azjatycka technika nie odbila się czkawka bo tunel pod Martwa Wisla drazyla maszynaTBM z Niemiec. Mniejmy nadzieje ze wszystko bedxie dobrze oby tak bylo
Kk
2021-03-11 21:40:01
Nie chce krakać ale żeby tylko się wyspiarską w połowie drogi albo na starcie nie zepsuła bo będzie dopiero tragedia i wielkie opóźnienia niech działa ale jak to unas bywa opóźnienia są przewidziane już na początku
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.