Środa, 06 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Transportowe zniknęły

Data publikacji: 07 sierpnia 2017 r. 08:38
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:46
Transportowe zniknęły
 
Pewne zjawiska w morskiej żegludze są trudne, jeżeli w ogóle możliwe, do ustalenia. Nie wiadomo np. dokładnie, kiedy ludzie zaczęli używać łodzi napędzanych żaglem i swobodnie wiejącym wiatrem. Trudno też ustalić, kiedy postęp techniczny sprawił, że dobiegła końca era wielkich żaglowców transportowych, a jednostki te zaczęły służyć szkoleniu młodych kadr marynarskich, rekreacji oraz współzawodnictwu sportowemu.

Mniej więcej ok. roku 1915 większość dużych żaglowców zniknęła z mórz i oceanów. Część z nich została odstawiona z czynnej służby morskiej jeszcze pod koniec XIX w., inne zatonęły w czasie I wojny światowej, a nieliczne stały opuszczone i zapomniane w portach w różnych częściach świata.

Stwierdzić można, że po I wojnie światowej częściej na widnokręgu oceanów obecność statku sygnalizował czarny dym z komina niż białe wydęte wiatrem żagle. Te ostatnie nie mogły już konkurować z nowo wprowadzonym wynalazkiem, jakim była maszyna parowa, a później silnik spalinowy.

Cały artykuł w „Kurierze Szczecińskim”, e-wydaniu i wydaniu cyfrowym z 7 sierpnia 2017 r.

kpt. ż.w. Wiktor Czapp

Na zdjęciu: Dawny niemiecki żaglowiec „Padua” pływa do dziś pod nazwą „Kruzensztern” i jest rosyjskim statkiem szkolnym.

Fot. Marek Czasnojć

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

pływały skutecznie do 1939 roku
2017-08-11 09:21:06
Na niektórych trasach żaglowce skutecznie konkurowały z parowcami i motorowcami aż do wybuchu II wojny światowej. Niemieckie żaglowce Laeisza (P-Line) kursowały regularnie do Ameryki Południowej po guano i saletrę potrzebne dla przemysłu chemicznego (zbrojeniowego), robiąc po 3 rejsy rocznie dookoła Przylądka Horn. Największa w Świecie flota żaglowców fińskiego armatora Gustava Ericsona (posiadał do 40 jednostek różnych typów i rozmiarów) z Marienhamn na Wyspach Alandzkich woziła głównie ziarno z Australii ale także drewno z Rosji i Finlandii. Jednostki większe do Sedova obsługiwały załogi do 30 osób, z czego większość to byli chłopcy poniżej 20 roku życia. Istniały jeszcze pojedyńcze jednostki żaglowe i żaglowo-motorowe armatorów szwedzkich, brytyjskich i amerykańskich. A nie wolno zapominać o polskim żaglowcu szkolnym Lwów, który przewożeniem towarów musiał zarobić na swoje utrzymanie. Po II w.ś. niewiele już statków żaglowych próbowało wozić ładunki po oceanach. Kres nastąpił po zatonięciu niemieckiego statku szkolno-towarowego Pamir w 1957 roku...
gryf
2017-08-08 22:28:46
I wojna światowa na morzu Morze Północne I bitwa morska pod Helgolandem (28 VIII) Zatopienie brytyjskich krążowników przez U-9 (22 IX 1914) Bombardowanie Yarmouth (3 XI 1914) Bombardowanie Scarborough, Hartlepool i Whitby (16 XII 1914) Bitwa na Dogger Bank (24 I 1915) Bitwa koło Noordhinder Bank (1 V 1915) II bitwa na Dogger Bank (10 II 1916) Bombardowanie Yarmouth i Lowestoft (24-25 IV 1916) Bitwa jutlandzka (31 V - 1 VI 1916) I bitwa w Cieśninie Kaletańskiej (26-27 X 1916) II bitwa w Cieśninie Kaletańskiej (20-21 IV 1917) II bitwa morska pod Helgolandem Rajd na Zeebrugge i Ostendę (23-24 IV 1918) II Rajd na Ostendę (9 V 1918) Ocean Atlantycki Bitwa pod Trinidade (14 IX 1914) bitwa morska pod Falklandami (8 XII 1914) Morze Śródziemne Pościg za Goeben i Breslau (4-10 VIII 1914) Bitwa pod Barem (16 VIII 1914) Operacje morskie w Cieśninie Dardanelskiej (19 II 1915 - 9 I 1916) Bombardowanie Ankony (24-25 V 1915) Bitwa pod Durazzo (28-29 XII 1915) Bitwa w Cieśninie Otranto (14-15 V 1917) Bitwa koło Imroz (20 I 1918) Bombardowanie Durazzo (2 X 1918) Morze Czarne bitwa pod Odessą (29 XI 1914) bitwa koło przylądka Sarycz (18 XI 1914) bitwa pod Kefken (5 VIII 1915) Morze Bałtyckie bitwa pod Odensholmem (26 VIII 1914) Bitwa koło Gotlandii (2 VII 1915) Bitwa w Zatoce Ryskiej (8-19 VIII 1915) Operacja Albion (IX-X 1917) Bitwa w Moonsundzie (16 X - 3 XI 1917) Ocean Indyjski i Ocean Spokojny Bitwa pod Zanzibarem (20 IX 1914) Bombardowanie Papeete (22 IX 1914) Oblężenie Qingdao (17 X - 7 XI 1914) bitwa w delcie Rufidżi (X - 11 VII 1915) bitwa pod Penang (28 X 1914) bitwa morska pod Coronel (1 XI 1914) bitwa koło Wysp Kokosowych (9 XI 1914) bitwa pod Más a Tierra (14 III 1915)
Grzegorz Tymań
2017-08-07 15:57:35
Panie Czapp juz sluze odpowiedzia. Zagle zginiely dokladnie w momencie kiedy powstaly stacje bunkrowe dzieki ktorym mozna bylo zaopatrywac statki przy ich dluzszych przelotach. A stacje bunkrowe powstaly dlatego ze imperia kolonialne szykowaly sie na I wojne i przygotowaly infrastrukture pod ruchy marynarki wojennej (ktora jak sie okazalo przesiedziala w wiekszosci wojne spokojnie na tylku).

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA