Mija pierwszy weekend bez tramwajów w ul. Krzywoustego w Szczecinie z powodu robót w pasie torowiska na jej odcinku między placami Tadeusza Kościuszki i Zwycięstwa. Komunikacyjny kataklizm przez dwa pierwsze dni nie nastąpił, ruch samochodów i autobusów miejskich odbywał się na zwężonych jezdniach dość płynnie, choć nieco wolniej niż zwykle.
Wraz z poniedziałkiem czeka jednak dopiero prawdziwy sprawdzian rozwiązań inżynierów ruchu w związku z wprowadzonymi przez nich blokadami i objazdami na większości ulic dojazdowych do placu budowy od Bramy Portowej, pl. Zwycięstwa i Turzyna.
Brygady robotników szczecińskiej spółki Niwa, wykonawcy remontu, ruszyły od wczesnego rana w sobotę do skuwania asfaltu w przytorzach wewnętrznych pasów ruchu dla samochodów i w międzytorzach na całej długości. W niedzielę, po odkryciu podbudowy, trwał m.in. demontaż starych gumowych otulin szyn.
Torowisko w ul. Krzywoustego wybudowane zostało od podstaw przy okazji przebudowy ulicy w 2005 roku. Było jednym z pierwszych, na którym zastosowano wówczas m.in. gumowe izolacje i osłony, by zmniejszyć hałas i wibracje. Wymiana torowiska była częścią inwestycji sfinansowanej dotacją z przedakcesyjnego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Po 12 latach eksploatacji te – w realiach Szczecina – nowinki zdążyły się zużyć. Gumowa izolacja zaczęła się rozpadać, wzdłuż szyn powstały pokaźnej wielkości ubytki, zużyły się też łączenia szyn, co objawiało się podczas jazdy składów charakterystycznym głośnym i nieznośnym stukotem.
Przetarg na wykonanie kompleksowej naprawy nawierzchni w obrębie torowiska w ul. Krzywoustego na odcinku od pl. Zwycięstwa do pl. Tadeusza Kościuszki w Szczecinie wraz z uzupełnieniem ubytków podbudowy w strefie okołoszynowej spółka Tramwaje Szczecińskie rozpisała już na początku lipca. Termin składania ofert upłynął 26 lipca. Zgłosiła się jako jedyna spółka NIWA Szczecin, oferując swe usługi za 4 669 779,65 zł.
Długość odcinka torowiska do remontu to w sumie 1060 metrów toru pojedynczego (2120 mb. szyn) od końca wyspy przystankowej przy pl. Tadeusza Kościuszki do wysokości torowiska wydzielonego na pl. Zwycięstwa.
Kierowcom, którzy nie zdążyli się jeszcze oswoić ze zmianami w organizacji ruchu w centrum miasta, choćby z takiego powodu, że być może część z nich w miniony weekend spędzała wolny czas poza Szczecinem, warto przypomnieć, że teraz nie objadą już pl. Zwycięstwa, by nawrócić w kierunku Bramy Portowej lub wjechać w ul. Kopernika. Jezdnia na całej szerokości w tym miejscu jest całkowicie zablokowana. Wytyczonym jednym pasem z pl. Zwycięstwa można zjechać w ul. Krzywoustego, aż do nieczynnego przystanku tramwajów przy pl. Kościuszki jest także zawężona. Podobnie jest w przeciwnym kierunku do pl. Zwycięstwa, z ta różnicą, że z ruchu kołowego barierami wyłączony został także środkowy pas dojazdowy na nitce jezdni ul. Krzywoustego przed wjazdem na pl. Kościuszki. Samochodem nie da się też jechać lewym pasem jezdni ul. Wyszyńskiego przyległym do peronów autobusów i tramwajów przy Bramie Portowej i dalej wzdłuż pl. Zwycięstwa. Do jednego pasa ruchu dla aut ograniczone też zostały odcinki jezdni na prawoskrętach z al. Niepodległości w pl. Zwycięstwa (od wysokości gmachu Poczty Polskiej) oraz na wylocie z al. Wojska Polskiego w p. Zwycięstwa i ul. Krzywoustego. Niemożliwy jest również przejazd przez ul. Krzywoustego z ulic księcia Bogusława X i bł. Królowej Jadwigi. Z obu da się skręcić w prawo w ul. Krzywoustego.
Czasowo zlikwidowane zostało jedno z dwóch przejść dla pieszych przez ul. Krzywoustego przy skrzyżowaniu z ul. bł. Królowej Jadwigi, a na pozostałych ułożone zostały dla przechodniów podesty z płyt przez remontowane tory.
Z trasami objazdowymi tramwajów linii 7, 8, 9 i 10 oswajają się też korzystający z komunikacji miejskiej. Podobnie jak powoli przyzwyczają się do przesiadek do autobusów zastępczych linii 808, która kursuje do Gumieniec trasą Brama Portowa – pl. Zwycięstwa – ul. Krzywoustego – pl. Kościuszki – ul. Sikorskiego – ul. Ku Słońcu z przystankiem końcowym Gumieńce na wysokości ul. Kwiatowej.
Remont torowiska w ul. Krzywoustego ma potrwa do 28 października. Szymon Wasilewski, rzecznika spółki Tramwaje Szczecińskie, która zleciła roboty, zapewnia, że wykonawca dotrzyma terminu i upora się z naprawą przed dniem Wszystkich Świętych. ©℗
Teks i fot. Mirosław Winconek
Na zdjęciach: Sobotnio-niedzielny start z robotami w ul. Krzywoustego.