Jak informuje ZDiTM, od najbliższego poniedziałku, z początkiem marca przywrócone zostaje kursowanie busów na liniach 904 i 908, które obsługiwały trasy na osiedlach Podjuchy i Gumieńce w formule transportu na żądanie. Stało się tak po protestach, petycjach i krytyce tej decyzji przez osiedlowych radnych i radnych miasta oraz żądaniach wycofania się z niej i ponownego uruchomienia tej usługi dla mieszkańców tych osiedli.
Telebusy na linii 904 kursować będą w dni nauki w szkołach, jak i w dni powszednie wolne od nauki w szkołach, w godz. 6.40-16.20. Natomiast telebusy na linii 908 zapewniać mają przewozy pasażerów w godz. 6.30 - 17.
Do końca ub.r. telebusy linii 904 z pętli przy ul. Szlamowej kursowały do górnych Podjuch i z powrotem. Podobnie jak te obsługujące linię 908 na Gumieńcach. Niewielkim zainteresowaniem i oszczędnościami szczeciński ZDiTM jeszcze w grudniu tłumaczył zawieszenie ich kursowania do odwołania.
Ta usługa w systemie „transportu na żądanie” uruchomiona została wiosną 2016 r. i w założeniu miała ułatwiać mieszkańcom peryferyjnych części miasta dostęp do komunikacji miejskiej. Pasażerowie zamawiali kurs na konkretny przystanek i o wybranej z rozkładu godzinie. Wystarczyło telefoniczne zgłoszenie minimum 20 minut przed planowanym rozpoczęciem kursu.
W przypadku dzielnicy Podjuchy busy o pojemności do 20 osób dowoziły zainteresowanych z peryferyjnych rejonów – do pętli w przy ul. Szlamowej, gdzie mogli się przesiąść do autobusów zwykłych linii obsługujących trasy do innych osiedli prawobrzeża i do centrum miasta, jak np. linii 61. Z kolei w przypadku Gumieniec minibus zapewniał połączenie między nowymi dużymi osiedlami mieszkaniowymi m.in. przy ul. Cukrowej, w rejonie ul. Krakowskiej i w okolicy centrum handlowego Ster z podjazdami na pętlę przy ul. Kwiatowej.
Zawieszenie wcześniej pozostałych trzech linii transportu na żądanie (uruchomiona wcześniej także linia 901 łącząca osiedla: Warszewo, Podbórz, Osów i Głębokie nie działa już od kilku miesięcy, kiedy rozpoczęła się przebudowa skrzyżowania ulic Wapiennej i Północnej – od red.) oznaczało de facto ich likwidację.
Jak tłumaczyła wówczas Hanna Pieczyńska, rzeczniczka prasowa ZDiTM, powodami tej decyzji były ograniczone środki w budżecie i małe zainteresowanie pasażerów tego rodzaju usługą. Nie sposób nie zauważyć, że zbiegła się ona w odstępie kilku dni z zapowiedzią wprowadzenia do siatki połączeń od 1 lutego br. trzech nowych regularnych dziennych linii autobusów. Tych, które obsługują teraz trasy z pętli Kołłątaja, przez Niebuszewo do osiedli na północy miasta (Warszewa, Osowa i Żelechowej).
* * *
Dodatkowo od 1 marca br., nastąpi zmiana peronów dla autobusów na pętli „Podbórz”. Powraca jednocześnie lokalizacja przystanku „Wyszyńskiego” dla autobusów linii pospiesznych A, B, C, G, H w kierunku Bramy Portowej i dalej placu Rodła, na ten znajdujący się w pasie nowego torowiska dla tramwajów. Będzie on dla nich wspólnym tak, jak przed przebudową węzła przesiadkowego w tym rejonie.
(MIR)