Będzie krótsza podróż, nowe perony w Czaplinku i na 10 przystankach oraz sprawny przewóz towarów – PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały w poniedziałek (17 lipca) umowę z marszałkiem na rewitalizację trasy Szczecinek – Runowo Pomorskie. Inwestycja dostała prawie 150 mln zł dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego.
Dzięki inwestycji PKP PLK przywrócony zostanie ruch dwutorowy pomiędzy Szczecinkiem a Łubowem. Zmodernizowana zostanie nawierzchnia toru nr 2 na trasie Szczecinek-Łubowo i Łubowo-Czaplinek oraz toru nr 1 na odcinku Złocieniec-Jankowo.Przedsięwzięcie obejmuje wymianę 51 km torów oraz rewitalizację 33 obiektów inżynieryjnych. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h, czyli nawet o 40 km/h szybciej niż teraz. Unowocześnienie urządzeń sterowania ruchem oraz prace na 54 przejazdach kolejowo-drogowych poprawią natomiast bezpieczeństwo. Dla podróżnych powstaną nowe perony na stacji Czaplinek i 10 przystankach, m.in. w Suliszewie Drawskim i Żelisławiu.
– To historyczny moment, bo największa umowa z dofinansowaniem unijnym staje się faktem – powiedział marszałek Olgierd Geblewicz. – Inwestycja niesie za sobą wielkie wyzwania, ale pozwoli także poprawić spójność transportową województwa zachodniopomorskiego. Zresztą z projektem tym jesteśmy związani od początku, finansując (prawie 1 mln zł – mag) w poprzedniej perspektywie jego dokumentację techniczną.
Poprawa warunków na linii kolejowej biegnącej przez trzy powiaty: drawski, łobeski i szczecinecki, zwiększy częstotliwość połączeń i skróci czasu podróży ze Szczecinka nie tylko do Runowa Pom. (o 20 min), ale i do stolicy województwa. Inwestycja ta jest ważna także dla transportów wojskowych na poligon w Drawsku Pomorskim. A także komplementarna z projektem Programu Regionalnego Województwa Pomorskiego, przewidującym wsparcie remontu linii 405 ze Szczecinka przez Słupsk do Ustki.
Przedsięwzięcie „Rewitalizacja linii kolejowej nr 210 na odcinku Szczecinek – Runowo Pomorskie” będzie prowadzone w systemie „projektuj i buduj”. Wykonawcą prac będzie NDI SA.
– To ważna linia i ważna umowa, bo prace modernizacyjne chcemy rozpocząć na początku 2019 roku – poinformował Zbigniew Miliński, zastępca dyrektora Regionu Zachodniego ds. projektów kluczowych PKP PLK SA. – Postaramy się, aby w trakcie realizacji inwestycji ruch odbywał się bez zakłóceń dla pasażerów.
Lina kolejowa nr 210 Chojnice – Szczecinek – Runowo Pom. ma znaczenie ponadregionalne. Tylko na Pomorzu Zachodnim ma blisko 100 km. Z powodu jej złego stanu technicznego pociągi poruszają się po niej teraz z prędkością do 80 km/h, a w niektórych miejscach nawet 30 km/h. Koszt modernizacji torów na ponad 88-kilometrowym zachodniopomorskim odcinku Szczecinek – Runowo Pom. szacuje się na prawie 220 mln zł. Dofinansowanie z RPO wyniesie aż 148,7 mln zł. Zakończenie robót przewiduje się na grudzień 2020 roku.
(mag)
Na zdjęciu od lewej: wicemarszałek Tomasz Sobieraj, Olgierd Geblewicz, Zbigniew Miliński i Beata Kubacha, zastępca dyrektora Regionu Zachodniego ds. finansowych
Fot. Dariusz Gorajski