Środa, 25 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Szczeciński system parkowania do przebudowy. Nowa strefa, droższy postój

Data publikacji: 11 września 2024 r. 17:04
Ostatnia aktualizacja: 13 września 2024 r. 14:25
Szczeciński system parkowania do przebudowy. Nowa strefa, droższy postój
Najważniejszą nowością jest pomysł utworzenia Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania na Starym Mieście: między Tkacką a Mściwoja i Panieńską. Fot. Dariusz GORAJSKI  

Magistrat planowane zmiany tłumaczy m.in. koniecznością ochrony Starego Miasta przed nadmiarem samochodów. Proponuje więc utworzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania. A do tego nowy cennik opłat w SPP, ale też możliwość wyboru nie jednej, a dwóch ulic w abonamencie mieszkańca. Właśnie rozpoczynają się konsultacje społeczne w sprawie modyfikacji systemu parkowania w Szczecinie. Głosowanie nad ostateczną wersją projektu uchwały Rady Miasta Szczecin w tej sprawie planowane jest na sesji 29 października.

– Najważniejszą nowością jest pomysł utworzenia Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania na Starym Mieście: między Tkacką a Mściwoja i Panieńską – informuje Wojciech Jachim, rzecznik prasowy spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne, operatora SPP.

W Śródmiejskiej Strefie Parkowania postój ma być płatny we wszystkie dni tygodnia, w godzinach od 8 do 22. Planowana stawka za pierwszą godzinę parkowania to 8 zł. Mieszkańcy ŚSPP mają mieć prawo do abonamentu rocznego w cenie 500 zł (albo półrocznego za 250 zł), posiadacze abonamentu będą mogli parkować bez dodatkowych opłat na całym obszarze ŚSPP.

– Stare Miasto ze względu na swoje walory architektoniczne, ciasny układ ulic wymaga szczególnej ochrony przed nadmiarem samochodów – dodaje rzecznik. – O ustalenie ŚSPP na Starym Mieście od dawna zabiega Rada Osiedla Stare Miasto, argumentując to tym, że ze względu na atrakcyjność turystyczną (i gastronomiczną) problemy z parkowaniem są tam nie tylko w dni robocze, ale także w weekendy i popołudniami.

Projektowane zmiany dotyczą też granic SPP. I tak – w rejonie Teatru Polskiego proponowane jest uzupełnienie SPP o fragment ul. Montwiłła. Druga zmiana dotyczy obleganej przez pojazdy Bramy Głównej Cmentarza Centralnego – podstrefa żółta objęłaby dodatkowy odcinek ulicy Ku Śłońcu między rondem Pileckiego a Bramą Główną CC). Trzecia zmiana zaś przesuwa granicę SPP na Łasztownię.

Będzie również drożej, jeśli proponowane zmiany zaczną obowiązywać. Poprzednia zmiana cennika SPP była w 2021. Wygląda na to, że czas na kolejną. I tak, postój przez pierwszą godzinę w podstrefie A obecnie kosztuje 3,60 zł, a ma kosztować 4,40 zł. W podstrefie B jest to 2,80 zł teraz i 3,60 zł po podwyżce. Abonament miesięczny ma podrożeć o 60 złotych w podstrefie A (obecnie kosztuje 240 zł) i o 50 złotych w podstrefie B (obecnie to 150 zł). Wzrosnąć też mają stawki opłat zryczałtowanych dla mieszkańców strefy – 6-miesięcznych (ze 180 zł do 250 zł) i 12-miesięcznych (z 360 zł do 500 zł). Wyższa będzie również opłata dodatkowa – wzrośnie z 200 do 400 złotych, ale jeśli zostanie uiszczona w ciągu 7 dni kalendarzowych od dnia wystawienia zawiadomienia o nieopłaconym postoju, będzie wynosiła 200 złotych.

Konsultacje społeczne w sprawie zmian w systemie parkowania zostały ogłoszone na podstawie zarządzenia Prezydenta Miasta. Ich podstawą jest prezentacja pt. „Utworzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz inne propozycje zmian systemu parkowania w Szczecinie” (dostępna jest na stronie: konsultuj.szczecin.pl). Zawarte w niej propozycje zmian w SPP opierają się na wynikach badań działania Strefy Płatnego Parkowania wykonanych w latach 2023-2024. Po konsultacjach nowelizacją uchwały o SPP zajmą się komisje Rady Miasta. Głosowanie nad ostateczną wersją projektu planowane jest na sesji 29 października. Konsultacje potrwają do 11 października 2024 roku.

Opinie i uwagi w ramach konsultacji można składać: za pomocą poczty elektronicznej, wysyłając je na adres e-mail: konsultacje@spp.szczecin.pl oraz w wersji papierowej, wrzucając je do urny konsultacyjnej, znajdującej się w siedzibie Urzędu Miasta Szczecin, pl. Armii Krajowej 1, w Wydziale Gospodarki Komunalnej, przed wejściem do pokoju nr 16. ©℗

(sag)

Więcej na ten temat w czwartkowym „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 12 września 2024 r.
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@@komuna minęła
2024-09-13 15:07:30
Nie wiedziałem że w 2017 rządził Tusk. Według strony mswia obowiązek meldunkowy wynika z ustawy z 2017 roku
Bez sensu
2024-09-13 14:11:04
Jeśli podwyżka przyniesie efekt, czyli zwiększy się mityczna rotacja samochodów, to trzeba będzie płacić podatek za dodatkową emisję CO2. Przecież większa rotacja = większy ruch samochodów = większe spalanie. Ceny w strefie powinny być proste: parkujesz to płacisz, ale raz na cały dzień. No chyba że zmienisz miejsce parkowania, wtedy znowu płacisz. Np. 5 zł za każdorazowe zajęcie miejsca. Przeparkowałeś, znaczy wyemitowałeś gaz cieplarniany, więc płać!
SZCZ
2024-09-13 10:48:39
Spowolnienie ruchu samochodów w mieście w kontekście zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych , tak między innymi brzmi preludium konspektu o realizacji zmian transportu w centrum. Nie wiem, kto to napisał ale po tych wszystkich " dobrych zmianach" ograniczania pasów w centrum i dróg dwukierunkowych bez ukończonych obwodnic - spowodowało masowe "korki", w których emitowane jest o wiele więcej CO2 jak przy swobodnym przejeździe samochodu spalinowego. NIE DAJCIE SIĘ GŁUPOCIE.
Z tuskowym uśmiechem
2024-09-13 08:44:30
Teraz my ale najpierw musimy mieć co kraść.
AK47
2024-09-13 00:43:08
To płacimy za np. Fabrykę Wody Krzystka . . . za BETONOZĘ . . . zmniejszanie przepustowości ruchu aut na rzecz miejsca na rowery, niszczona jest zieleń bo musi być droga dla pedałujących . . . . . szkoda Szczecina
@@Zzz
2024-09-12 17:45:22
W takim razie, dlaczego najbardziej mają podrożeć opłaty dla mieszkańców - prawie 40%? Akurat w strefie A (gdzie powinna być rotacja) podwyżki mają być najmniejsze - ok. 22%? Miasto chce się pozbyć mieszkańców? Nie sprecyzowano czym spowodowane są podwyżki opłat. Można domyślić się, że inflacją, ale czym jeszcze? UM zapomina, że miasto jest dla mieszkańców, a nie dla administracji.
Upał na parkingu
2024-09-12 13:19:29
Poszukiwanie sprawnego parkomatu (jednego z czterech na pow. 100 ar), wydrukowanie biletu i powrót do samochodu, może być przyczyną nieszczęścia w upalny dzień. Kwotę 100,-- zł uważam za 10 krotnie przeszacowaną, zważywszy, że na parkingu przy Galaxy kierowca parkuje bez opłaty "z góry", a uiszcza ja przed wyjazdem czyli "z dołu" co jest technicznie możliwe, więc korporacja powinna się raczej wstydzić, że nakłada wysokie mandaty za niski poziom obsługi. Temat wpłynie do Rady Miasta Szczecin.
SCT
2024-09-12 11:02:38
Strefa czystego transportu w Szczeinie - natychmiast!
@Zzz
2024-09-12 10:40:19
bzdury piszesz, chodzi o rotację aut, których jest już za dużo w mieście. Każdy musi przecież autem wjechać na Łasztownie i na Rynek Sienny! pod samą restaurację i najlepiej za darmoszke! to teraz tak nie będzie i prawidłowo! masz blachosmroda to płacisz!
EKSPERT
2024-09-12 10:38:12
i prawidłowo, czas na zmiany. W porównaniu do innych miast mamy za tanią strefę. Niech janusze i sebixy płacą więcej.
Mandaty
2024-09-12 09:23:50
A MANDATY za parkowania przysklepowe "idą" gdzieś do Warszawy - to SKANDAL !!! to powinna przejąć spółka szczecińska - całe szczęście że niektóre z marketów "wyrzucają" hieny bazujące na roztargnieniu kupujących lub wręcz zabraniają takich "opłat" - bo klienci już nie wracają na zakupy ZAJMIIJCIE SIĘ TYM - WYRZUĆCIE TYCH KTÓRZY NAS KARZĄ - A MANDATY NIE ZOSTAJĄ W SZCZECINIE - TO ABSURD .
kierowca
2024-09-12 08:44:58
Jakoś dziwnie się składa, że niewydolna komunikacja miejska i większa oraz droższa strefa parkowania idą w parze. Komunikacja miejska nigdy się nie poprawi, bo to jest pretekst by doić kierowców, którzy tylko tak mogą dojechać do pracy. A miasto ma pieniądze z podatków wszystkich tu zameldowanych.
nick
2024-09-12 08:33:22
Nawet po podwyżce będzie taniej niż w Poznaniu. Tam to dopiero łupią a parkowanie...
Z tuskowym uśmiechem
2024-09-12 05:40:41
Kierowco, przyklej sobie do piersi serduszko bez obrzydzenia.
Vogel
2024-09-11 23:35:43
Berlin Tegel parking piętrowy godzina 1,5 € Berlin centrum Kudam godzina 2€ Jeszcze rok i przegonimy zachód w kosztach jpdl
Arek
2024-09-11 23:03:22
Następnym krokiem powinna być opłata za chodzenie głównymi ulicami. Proponuję Wojska Polskiego, Wyzwolenia. Jak szukać kasy to na całego.
Tadek
2024-09-11 23:00:22
Rozumiem że Szczecin będzie miał wszystkie ulice jako płatne parkowanie. UM najchętniej to by wprowadził. I tak im pieniędzy zabraknie. Taki mamy klimat.
Marek
2024-09-11 22:55:46
Szczególnie Stare Miasto ceny ostro w górę a lokale niebawem będą puste. Co za chory pomysł aby odstraszyć turystów zmotoryzowanych. Po prostu pojadą na obiad do Stargardu. Tam nikt nie przegania turysty tak jak w Szczecinie.
cesio
2024-09-11 21:10:05
@komuna minęła - OK. Zamiast meldunku - miejsce wykonywania obowiązków podatkowych.
@komuna minęła
2024-09-11 20:36:52
Nie masz racji. Zniesienie obowiązku meldunkowego, a także abonamentu radiowo-telewizyjnego zapowiadał Tusk podczas swojej pierwszej kadencji. Jak zwykle ludzi oszukał i wprowadził w błąd. Jak czytam ciebie również. Wciąż obowiązuje i abonament i obowiązek meldunkowy.
komuna minęła
2024-09-11 19:02:52
Najważniejsza zmiana, jaka powinna zostać wprowadzona, a nie widać jej w przedstawionym projekcje - to likwidacja wymogu posiadania meldunku stałego do zakupu abonamentu na mieszkańca. Co to ma być, żeby miejskie przepisy były w sprzeczności z krajowymi - które już dawno zniosły obowiązek meldunkowy. Miasto nie ma prawa wymagać meldunku, dyskryminujący tym samym 90% osób wynajmujących mieszkania. Kryterium powinno być na podstawie PITa, gdzie się dany podatnik rozlicza, a nie gdzie mam meldunek
za tanio
2024-09-11 19:00:18
zdecydowanie za tanio, wyborcy uśmiechniętej koalicji rządu 13 grudnia chcą płacić więcej Tuskowi i i jego funflom
Daro
2024-09-11 18:50:44
A kiedy wreszcie Strefa Czystego Transportu w Szczecinie? Jak długo można czekać?
Helikopter z Misia
2024-09-11 18:36:19
dodajmy, że ta strefa działa już 30 lat !!! jest to już 15 lub 25 przebudowa i rozszerzenie strefy. Z każdą przebudową i reorganizacją jest gorzej. Jak 30 lat temu była wprowadzana to piękne deklaracje padały o parkingach, naziemnych, podziemnyc . NIE powstał żaden parkingowiec, parking przy lotnisku to wybrukowany kawałek trawnika - po taniości. Od 30 lat malują białe linie . Strefa nie działa tam, gdzie jest najb potrzebna tj, przy Dworcu, system opłat to żenada. Cena abo rowna ce 10 godz ???
Zzz
2024-09-11 18:10:19
Dajcie sobie wmówić że chodzi o dobro mieszkańców. Oni mają to głęboko w d..... Liczy się tylko łatwy szmal dla władzy
Hehe
2024-09-11 18:08:18
Rychu Czarnecki będzie miał gdzie zaparkować traktorem.
qwerty
2024-09-11 17:59:57
Zmiany raczej kosmetyczne, bez wpływu na ilość samochodów i bez większego wpływu na miejską kasę.
Gucio
2024-09-11 17:57:03
Dojenie kierowców i tyle w temacie!
zwolennik PO
2024-09-11 17:33:08
słabe podwyżki jak na PO , troch e się certolą z kierowcami..a miasto potrzebuje pieniędzy.
Helikopter z Misia
2024-09-11 17:26:02
Jedno klikniecie obok, Czytelnik przewidzial, ze remont Dachu basenu o dumnej nazwie zostanie zrealizowany z powiekszenia i podniesienia Cen za parkowanie. Jasnowidz ? Ogladaliscie JUZ Panstwo wystapienie Dr Arlukowicza i Jarubasa w parlamencie EU ? Bardzo pouczajaca lekcja

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA