Szczecin przymierza się do kupna autobusów wodorowych
Szczecin przymierza się do kupna autobusów wodorowych
[GALERIA]
Data publikacji: 17 lutego 2025 r. 15:27
Ostatnia aktualizacja: 18 lutego 2025 r. 12:24
Wodorowce już jeżdżą po ulicach polskich miast. Do tego grona ma dołączyć Szczecin. Fot. Alan Sasinowski
Do 4 marca na ulicach Szczecina będzie testowany autobus wodorowy. Władze miasta przymierzają się do kupna takich pojazdów. I to wielu.
Nowy autobus został zaprezentowany dziennikarzom w poniedziałek w zajezdni Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego "Dąbie" przy ul. Struga. Urzędnicy i pracownicy SPAD będą teraz uważnie przyglądali się, jak sobie radzi podczas regularnych kursów. W ciągu najbliższych kilku lat miasto chce wybrać właśnie taką technologię. Szczecin i Pomorze Zachodnie to miejsca, które wyróżniają się naciskiem położonym na energię odnawialną, energetykę wiatrową, energetykę offshore, czyli tę produkowaną nad morzem - wodór wydaje się więc naturalnym kierunkiem rozwoju.
Dziennikarze mieli okazję przejechać się autobusem do pętli Turkusowa i z powrotem do zajezdni. Nieprzypadkowo na test wybrano właśnie luty - urzędnicy chcą się przekonać, jak pojazd będzie się zachowywał w trudniejszych warunkach pogodowych. Testowany autobus to najnowszy tego rodzaju pojazd, jakim dysponuje jego producent, Mercedes-Benz. Wcześniej był testowany tylko w Krakowie.
- Autobus wodorowy jest celowo skonstruowany tak, żeby pasażer nie wiedział, że to jest właśnie taki pojazd i nie odczuł żadnej różnicy - mówił Piotr Kwiatkowski, przedstawiciel firmy Mercedes-Benz. - Za to dla miasta jest różnica pod kątem czystości powietrza i ciszy. To bardzo cichy pojazd. Koszt takiego autobusu to ok. 3 mln zł.
Pojazd jest wyposażony w system, który w przypadku możliwości czołowego zderzenia przy niskich prędkościach może rozpocząć samoistne hamowanie. Autobus dzięki kamerze ma "świadomość" sytuacji dookoła. Ma też system aktywnego zawieszenia. Może być eksploatowany w trzech trybach - w trybie w pełni wodorowym, w opcji maksymalnego zasięgu, gdy równomiernie wykorzystuje wodór i energię elektryczną, i w trybie inteligentnym, gdy używana jest głównie energie elektryczna zgromadzona w bateriach.
Więcej na ten temat we wtorkowym „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 18 lutego 2024 r.
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
@wrong way
2025-02-18 22:02:57
Niemcy pracują nad pojazdami wodorowymi od lat 70 ub wieku więc ta kasa wkładania przez 55 lat w końcu musi zacząć się spłacać i po to jest green deal - ma zapewnić zwrot środków krajom starej UE a zapłacić mamy za to wszyscy. To nić że nie ma tyle platyny by zbudować ogniwa paliwowe do pojazdów wodorowych ważne że będzie kasa tu i teraz a co w przyszłości to nie ma znaczenia. Podobnie jest z turbinami wiatrowymi - to nic że prąd z wiatru kosztuje 800zł za 1MWh a z węgla 400zł za 1MWh.
Zero
2025-02-18 15:22:21
Się możecie przymierzać.
@ wrong way
2025-02-18 15:07:55
Dobrze prawisz ino strasznie naiwnie. Kasa z kpo ma wrócić do heimatu i tyle. Drogo ? Stać nas. Zapłacimy!
wrong way
2025-02-18 12:21:08
Włodarze Szczecina nie dajcie się! nie ma co tego kupować! Są już miasta w Polsce które popełniły ten błąd jak np. Kraków. Koszty są przeogromne. Nawet mając infrastruktura jak w Niemczech to jest nadal dużo większy koszt niż elektryki. Specjalne zbiorniki na wodór, dystrybutory, wodór z rafinerii albo z hydrolizy (czyli na prąd). A i tak ostatecznie ten wodór zasila baterie i silnik elektryczny w takim autobusie. Wszytko nowe a nie mamy nic. To co kupować i przewozić z Niemiec?! To chory biznes
@ @Beata
2025-02-18 10:41:37
Frajerzy to się zapierają słów swojego guru. I to jest żałosne a nie śmieszne.
abc
2025-02-18 09:22:16
a przejazd nim ma być darmowy tylko dziś czy przez te dwa tygodnie? ;)
gosc
2025-02-18 07:56:15
@Tylko elektryki: ale tylko od elona mózka prawej ręki trumpa i wybitnego konserwatysty z kilkoma żonami.
Rafau,rafau...
2025-02-18 06:39:56
Niech no zgadnę...od niemieckiej firmy będziecie kupowali? Buhaha... Jakież to oczywiste!!! Wodór też???
@Beata
2025-02-18 04:11:28
Do łez wzruszają mnie frajerzy udający obytych w świecie lingwistów.
BUM
2025-02-17 23:35:30
ja to bym chciał żeby wróciły stare Jelcze, i hasło reklamowe "każda podróż jest przygodą" - feel free to use it :)
Tylko elektryki
2025-02-17 22:17:51
Są najczystsze.
@SimoN
2025-02-17 21:20:52
Widac że czytanie ze zrozumieniem kuleje...
SimoN
2025-02-17 19:53:51
Ze SPAD na Turkusową ; Ktoś robi sobie jaja ?! To ma być test ?
produkcja wodoru
2025-02-17 19:14:40
produkcja wodoru to nie kłopot (sami możecie go produkować - wystarczy wodę podać elektrolizie) - problem jest w czym innym - wodór ma tak małe molekuły że przecieka przez ścianki metalowych ( i nie tylko ) zbiorników - są porowate z punktu widzenia wodoru - poza tym nie napisano czy autobus spala wodór czy raczej zamienia go w prąd w ogniwie paliwowym...
Fixum dyrdum
2025-02-17 18:43:09
Niedawno przerabiali prawie 3x droższe od normalnych autobusy na baterie. Budowa infrastruktury od zera. Koszty ogromne. Widać ich wyniki są rozczarowujące, że teraz włodarze kombinują z wodorem. Autobusy ponad 3x droższe, technologia wodorowa wciąż niedopracowana, infrastruktury (drogiej!) zero, produkcji wodoru zero... Chociaż jakiś czas temu ZUT podpisał z jakimś biznesmenikiem porozumienie o produkcji i sprzedaży H2. Chyba publiczna kasa, o przepraszam, wodór ma się przelać we właściwe ręce.
Fido
2025-02-17 18:05:34
Lepiej kupić elektryki, do których jest już infrastruktura.
Beata
2025-02-17 17:49:39
W Szczecinie nie ma jeszcze infrastruktury do tankowania wodoru. Na razie testowany autobus będzie musiał jeździć na tankowanie do niemieckiego Prenzlau. Zielony wodór produkujemy w Prenzlau od około 14 lat. Alles fur Deutchland. Zielony porządek to Niemcy i interesy niemieckie.
Autobus
2025-02-17 17:13:14
Krótki autobus na linii pośpiesznej B to jakiś absurd! , niech ci wszyscy kierowcy że zdjęcia będą korzystać z tej linii codziennie zamiast ze swoich
drogich blachosmrodow,zyczę powodzenia w szukaniu miejsca w autobusie
Autobus
2025-02-17 17:07:53
Czy ta mikrofala lub piekarnik ma tylko jedno okno uchylne lub przesuwne z boku ?jak tak nie h projektanci tego czegoś sobie tym jeżdżą jak wejdzie pijak lub inny brudas bo żadna klima wtedy nie pomoże.czy projektant autobusu w swoim domu tez ma jeden mały lufcik na całe mieszkanie a resztę okien bez opcji otwarcia ?tak powinien mieć zgodnie z jego idea piekarnika autobusowego, on nim przecież nie będzie jeździł jako pasażer.
ciekawe
2025-02-17 16:52:28
a skąd ten wodór się weźmie? i to tak żeby pasażer nie wiedział?
Nowy Tramwaj
2025-02-17 16:18:09
Mieszkańcy nie mają nic przeciwko autobusom wodorowym ale może by tak najpierw kupić konwencjonalne tramwaje tyle że w nowej technologii a nie 30letnie rupcie?
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.