Kolejny raz z inicjatywy Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy Jurka Owsiaka w całej Polsce odbyła się próba ustanowienia rekordu w jednoczesnym prowadzeniu resuscytacji krążeniowo – oddechowej przez jak największą liczbę osób. Akcja, organizowana 16 października, w Europejski Dzień Przywracania Czynności Serca, skutecznie promuje bardzo ważną ideę - naukę pierwszej pomocy. W tym roku w Szczecinie włączyli się do niej, już po raz kolejny, uczniowie Zespołu Szkół Samochodowych oraz studenci Akademii Morskiej.
Zespół Szkół Samochodowych od kilku lat bierze udział w biciu tego rekordu. To inicjatywa Jolanty Augustyniak - pielęgniarki medycyny szkolnej i medycyny pracy Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy w Szczecinie. Na co dzień pani Jola pracuje w szkole, gdzie dzieli się z młodzieżą swoją pasją do szkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Bicie rekordu zorganizowano w auli szkoły przy ul. Klonowica 14. Uczniowie, wspólnie z nauczycielami, przez pół godziny wykonywali na fantomach BLS (podstawowe zabiegi resuscytacyjne). Potem na placu przed budynkiem odbyła się symulacja wypadku drogowego z udziałem samochodu i roweru.
Do akcji WOŚP po raz trzeci włączyła się też Akademia Morska Szczecinie. Na pokładzie statku badawczo-szkolnego Nawigator XXI we wtorek w południe studenci pierwszego i czwartego roku AM pod okiem Artura Byczkowa, ratownika medycznego, udzielali pierwszej pomocy na fantomach. Dołączyła do nich także Agnieszki Deja - prorektor ds. nauczania AM.
Wszyscy studenci Akademii takie obowiązkowe szkolenia mają za sobą. Do wtorkowego zadania podeszli bardzo profesjonalnie. Pomocy udzielali w parach.
- Było przy tym trochę emocji, na pewno w sprawnym przeprowadzeniu akcji pomaga obecność drugiej osoby - mówi Patryk Mierzchalski, student pierwszego roku wydziału mechanicznego AM, który wziął udział w biciu rekordu. - Gdyby taka sytuacja zdarzyła się naprawdę, na pewno bym się nie wahał i wiedział, co robić.
W ub. roku w całej Polsce w biciu rekordu WOŚP wzięło udział 85 100 osób.
(gan)
Fot. Ryszard PAKIESER