Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

„Sprawne” rowery? [FILM]

Data publikacji: 09 lipca 2018 r. 12:52
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:14
„Sprawne” rowery?
 

Audyt systemu Szczecińskich Rowerów Miejskich przeprowadziło kilkoro szczecinian. Odwiedzili w sumie 21 stacji w dzielnicach: Śródmieście, Prawobrzeże, Zachód, Północ. Na 65 sprawdzonych rowerów tylko 12 było w pełni sprawnych.

Uczestnicy audytu wypożyczyli 75 wybranych losowo rowerów, z czego 65 prób zakończyło się sukcesem. Dodatkowo sprawdzili stan techniczny 65 jednośladów miejskich, czyli 9 proc. wszystkich dostępnych rowerów. Organizatorzy brali pod uwagę m.in. wypożyczenie, działanie świateł, regulację siodełka, zmianę biegów i sprawność hamulców.

Szczecinianie mieli sporo trudności podczas prób wypożyczenia rowerów. – Już pierwszego dnia naszego audytu wystąpił problem, ponieważ po południu miała miejsce awaria całego systemu – relacjonuje uczestnik audytu. – Natomiast 22 czerwca dokonaliśmy trzykrotnej próby wypożyczenia roweru ze stacji „Pętla Słoneczne”, niestety bezskutecznie. System jednak zarejestrował wypożyczenie. Rower został zwrócony następnego dnia na stacji „Rondo Giedroycia”, lecz naliczono opłatę w wysokości 68 złotych. Reklamację uznano.

Najczęściej występującą usterką było niepoprawne działanie świateł lub brak lampek. W przypadku siodełka częstym problemem było zakleszczenie przekładni i brak możliwości regulacji wysokości. – Dyskwalifikujące dla nas były również siodełka odchylone od poziomu. W tym przypadku regulacji można dokonać tylko przy użyciu specjalnego klucza – wyjaśniają organizatorzy społecznej kontroli. – Częstym problemem były też brudne okolice przekładni. Po regulacji trzeba liczyć się z umorusanymi rękoma.

W przypadku zmiany biegów 18,5 proc. rowerów zostało negatywnie zakwalifikowanych. – Zdarzało się, że biegi przeskakiwały same bądź zmiana biegu w manetce nie powodowała zmiany w mechanizmie – tłumaczą uczestnicy.

Najmniej zastrzeżeń społeczni kontrolerzy mieli do hamulców przednich. Tylko w 6 procentach badanych rowerów występował problem z poprawnym i bezpiecznym zatrzymywaniem się.

Podczas audytu znaleziono jeszcze 15 usterek, które znacząco pogarszają komfort i bezpieczeństwo jazdy. W czterech rowerach nie działał dzwonek lub nie było go wcale. Dwa jednoślady miały scentrowane przednie koło. W siedmiu rowerach wystąpił problem z pedałami – „skrzypiały, były luźne lub przekrzywione”.

W sumie na 65 sprawdzonych rowerów tylko 12 egzemplarzy było w pełni sprawnych. Wspierający akcję Szczeciński Ruch Miejski otrzymał informację od Spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne „że jako operator systemu Bike_S – Szczeciński Rower Miejski nie prowadzi protokołów oraz rejestrów usterek w poszczególnych rowerach. Większość bieżących napraw rowerów spółka dokonuje samodzielnie poprzez serwis własny. W 2017 roku na części i naprawy rowerów zlecane na zewnątrz operator systemu Bike_S wydatkował kwotę w wysokości blisko 300 tys. zł netto”.

W audycie udział wzięli Maciek z internetowego kanału „Szczeciński Holender”, Marcin Szneider, Karolina Janiszewska, Anna Bielecka, Szymon Skorupski.

(KaNa)

Fot. Anna Gniazdowska

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

kilkoro szczecinian
2018-07-09 20:29:13
Ciężko przez gardło przechodzi Szczeciński Ruch Miejski?
niestety
2018-07-09 14:29:03
większość rowerów i sprawność funkcjonowania stacji/zaczepów/ systemu jest w bardzo kiepskim stanie... ocena musiała być bardzo ogólna ... stan może jeszcze nie jest krytyczny ale KIEPSKI

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA