Pendolino - najszybszy i najbardziej komfortowy w Polsce pociąg 29 kwietnia wjedzie do Kołobrzegu. Było już tam co prawda w minioną sobotę, lecz tylko na pokazie, a od piątku rozpocznie regularne kursy na nowej trasie. Według rozkładu jazdy, pierwszy EIP w zachodniopomorskim kurorcie pojawi się w piątek wieczorem.
O wydłużenie trasy pendolino, m.in. tego kursującego pomiędzy Krakowem a Trójmiastem do Kołobrzegu, spółka PKP Intercity zabiegała od jesieni 2015 r. Na uzupełnienie siatki połączeń o kolejne miejscowości musiała mieć zgodę instytucji europejskich. Na zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych ED250 dostała bowiem unijne dofinansowanie.
Express InterCity Premium (najbardziej komfortowa kategoria pociągów, choć ciągle bez Wi-Fi !) regularne kursy na nowej trasie rozpocznie 29 kwietnia. W zachodniopomorskim kurorcie pojawi się wieczorem. Z Kołobrzegu pod Wawel wyruszy zaś rano w sobotę 30 bm. (przez Koszalin- Trójmiasto- Warszawę).
Podróż EIP z Warszawy do Kołobrzegu zajmie niecałe 6 godzin, co cieszy tamtejszą branżę turystyczną. Liczy ona bowiem na dodatkowych gości zarówno z Krakowa, skąd startuje skład, jak i ze stolicy Polski.
Pasażerowie kursującego na trasie Kraków-Kołobrzeg pendolino , tak jak i pozostałych, będą mogli korzystać ze Strefy Ciszy. Objęty nią jest stosownie oznaczony wagon nr 7 (kl.2)
Strefa Ciszy to propozycja dla tych, którzy podczas podróży chcą się zrelaksować czy popracować. PKP Intercity jako pierwszy przewoźnik w Polsce takie udogodnienie testuje od 14 kwietnia.
- Przez dwa miesiące będziemy realizować jego pilotaż. W tym czasie chcemy sprawdzić zainteresowanie usługą, poznać opinie pasażerów oraz drużyny konduktorskiej – mówi Beata Czemerajda, rzecznik PKP IC.
„Nocujący" w Kołobrzegu ezt ma chronić konsorcjum spółek: Impel Security Polska, Impel Provider Security Partner, Impel Monitoring i Gwarant. Intercity nie udało się jednak poprawić warunków odpoczynku drużyn konduktorskich pociągu. Na wyremontowanie przeznaczonych dla nich i ich koordynatora pomieszczeń w budynkach przy ul. Kolejowej 1 i 5 nie było chętnych.
Z kolei dostosowanie infrastruktury stacji zwrotnej PKP Intercity w Kołobrzegu do obsługi elektrycznych zespołów trakcyjnych zacznie się dopiero w III kwartale, ale -jak zapewnia spółka - nie będzie to miało skutków dla nowoczesnego pociągu.
Pendolino z Kołobrzegu do Krakowa ma kursować do 11 czerwca. Zapewne będzie robił to dłużej, bo następnego dnia wchodzi w życie korekta rozkładu jazdy. Ponadto zachodniopomorski kurort w okresie wakacyjnym jest dla PKP Intercity SA żyłą złota.
Marzenna Głuchowska, (pw)
Fot. Artur BAKAJ/PKP IC