Wtorek, 05 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Sezon dziur w jezdniach i napraw doraźnych

Data publikacji: 21 stycznia 2022 r. 17:49
Ostatnia aktualizacja: 22 stycznia 2022 r. 21:34
Sezon dziur w jezdniach i napraw doraźnych
Doraźne metody łatania, na szybko, nakładek przynosi efekt zwykle na krótko lub bardzo krótko. Fot. Mirosław WINCONEK  

Zima to trudny okres dla kierowców, ale także dla drogowców. Wahania temperatury powodują pojawianie się większej liczby dziur w jezdniach ulic. To zjawisko zupełnie normalne, choć mocno uciążliwe dla kierowców i często test odporności kół i zawieszeń aut w konfrontacji ze stanem nawierzchni spękanych, pełnych dziur i wyrw. Doraźne metody łatania, na szybko, nakładek przynosi efekt zwykle na krótko lub bardzo krótko.

– W naszych warunkach klimatycznych zimy są mocno zróżnicowane. Częste duże spadki temperatury i wielokrotne w ciągu doby przechodzenie temperatury przez zero w dół i w górę i przysparza wielu problemów, szczególnie drogowcom. Mamy niestety sezon na powstawanie dziur – przypomina Hanna Pieczyńska, rzeczniczka prasowa Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie.

Dwa sposoby na dziurawą drogę

W branżowej nomenklaturze drogowców zwykło się to zjawisko określać terminem zmęczenie powierzchni drogowej w trakcie jej użytkowania. W mikropęknięciach gromadzi się woda, która zamarzając, zwiększa swoją objętość, a gdy przychodzi ocieplenie, powraca do stanu ciekłego. W ten sposób powstają znacznie większe pęknięcia w drogach. Im większe uszkodzenie, tym większa podatność na jego powiększenie się.

Łatanie dziur na ulicach Szczecina

– Uzupełnianie ubytków w drogach asfaltowych odbywa się dwoma metodami: „na ciepło”, czyli używa się gorącej, rozgrzanej mieszanki mineralno-asfaltowej i „na zimno” poprzez użycie zimnej MMA (popularnie określanej mianem asfaltu) – tłumaczy H. Pieczyńska.

W okresie letnim używa się głównie pierwszej metody, a w okresie zimowym drugiej. Jest ona stosowana przy dziurach wymagających szybkiej interwencji. Ze względu na to, że nie jest to metoda długoterminowa, stosuje się ją tylko w sytuacjach awaryjnych. Drogowcy w sprzyjających warunkach atmosferycznych, czyli w tzw. okienkach pogodowych, największe ubytki likwidują docelowym rozwiązaniem. Na jak długo takie naprawy są skuteczne, każdy, kto jeździ autem, sam oceni.

Dziurę w jezdni warto zgłosić

– Niestety nie ma sposobu budowania dróg, który nie wymagałyby ich naprawy, a dziury w nich występują na całym świecie – podsumowuje rzeczniczka ZDiTM. – Wystąpienie ubytku w drodze powinno jak najszybciej zostać zgłoszone, bo stanowi niebezpieczeństwo. Dlatego prosimy o zgłaszanie miejsc, gdzie są dziury, na interwencyjny numer telefonu 91 48 00 401. Uwaga! Warto też pamiętać, że numer do dyspozytora służy wyłącznie do przyjmowania takich zgłoszeń, bez możliwości udzielania odpowiedzi na zadawane pytania.

Prace przy usuwaniu doraźnie ubytków w nakładkach wykonywane są w ramach trzyletnich umów zawieranych przez ZDiTM na świadczenie usług w zakresie bieżącego utrzymania dróg w mieście. Obecnie obowiązująca na lata 2021-2023 ze spółką Strabag zakłada wydatki na ten cel w kwocie łącznej ponad 16,2 mln zł. Tylko w całym ubiegłym roku remonty cząstkowe nawierzchni jezdni bitumicznych wykonane zostały na powierzchni około 35 572 mkw., a wymiany nawierzchni jezdni bitumicznych dokonano na łącznej powierzchni około 114 923 mkw.

(m)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Konkurencja pyta
2022-01-22 21:08:11
Czy w przetargu na takie firmy zostało określone osobne kryterium "czas jaki upłynie od zgłoszenia do naprawy jezdni" jako forma konkurencyjności dla firm stających do tego przetargu raz na kilka lat ogłaszanego? Nie widać dużej aktywności tej akurat firmy w naszym mieście i jeździmy jak na slalomie gigancie przez tak ważne ulice dojazdowe jak Wojska Polskiego, Szczawiowa czy Powstańców i Budziszyńska. Biorą się za budowę nowych odcinków dróg a zapominają o obowiązkach w ramach umów podpisanych.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA