Umowę między PKP Polskie Linie Kolejowe a spółką Trakcja SA, dotyczącą dwóch przetargów w ramach Szczecińskiej Kolei Metropolitarnej, podpisano we wtorek (24 lipca) w Sali Rycerskiej Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie.
- To realizacja umowy, która w istotny sposób zmieni kształt komunikacji w województwie zachodniopomorskim - mówił wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc.
Porozumienie dotyczy dwóch przetargów. Pierwszy z nich to „Modernizacja linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny - Police” warty prawie 480 mln złotych brutto. Drugi natomiast niemal 150 mln złotych brutto i dotyczy modernizacji wybranej infrastruktury pasażerskiej na liniach kolejowych nr 273 (Szczecin - Gryfino), 351 (Szczecin - Stargard) oraz 401 (Szczecin - Goleniów).
- Projekt realizowany jest przez samorządowców nie tylko dla mieszkańców Szczecina - mówił Joachim Brudziński, minister spraw wewnętrznych i administracji. - Również dla mieszkańców Polic, Gryfina, Stargardu, Goleniowa.
- W ramach inwestycji wymienionych zostanie 46 kilometrów torów - mówił Arnold Bresz, członek Zarządu Polskich Linii Kolejowych ds. inwestycji. - Czterdzieści peronów kolejowych zostanie zmodernizowanych oraz powstanie 9 nowych przystanków: Szczecin Dunikowo i Szczecin Trzebusz w pobliżu Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Szczecin Żydowce, Szczecin Łasztownia, Szczecin Ku Słońcu, Szczecin Arkońska i Szczecin Nad Odrą. Poza Szczecinem będą wybudowane przystanki Police Piłsudskiego oraz Goleniów Park przy Goleniowskim Parku Przemysłowym. Wartość netto umów wynosi 503 mln złotych.
Szczecińska Kolej Metropolitalna jest pierwszym w Polsce projektem komunikacyjnym, który jest wdrażany przez 10 Partnerów: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz jednostki samorządu terytorialnego - gminy: Szczecin, Stargard, Goleniów, Gryfino, Police, Stargard, Kobylanka, a także Województwo Zachodniopomorskie oraz Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego – Lidera Projektu.
- Celem tego projektu jest stworzenie kolei, która będzie bezpieczna, przewidywalna i komfortowa - mówił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. - Bezpieczna będzie przez nowoczesne systemy zarządzania, nowoczesne perony wyposażone w urządzenia, które sprzyjać będą osobom z niepełnosprawnościami.
Wartość brutto całego przedsięwzięcia to ponad 740 mln złotych, z czego nieco ponad 512 mln to kwota dofinansowania uzyskanego z Unii Europejskiej. Umowę podpisali Marek Kacprzak, wiceprezes oraz dyrektor ds. marketingu i przygotowania produkcji w spółce Trakcja PRKiI SA oraz Ryszard Magdziak, zastępca dyrektora regionu zachodniego w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
(KaNa)
Na zdjęciu: Umowę podpisali Marek Kacprzak z Trakcji PRKiI SA oraz Ryszard Magdziak z PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Fot. Dariusz GORAJSKI