Od pierwszego dnia wprowadzenia częściowo zmian w organizacji ruchu w węźle komunikacyjnym w rejonie mostu Długiego w Szczecinie i wycofania z ul. Nabrzeże Wieleckie tramwajów linii 6, czyli od soboty (23 maja) ruszyły tam jednocześnie prace przy demontażu wyeksploatowanych elementów infrastruktury. Począwszy od sieci trakcyjnej ze słupów a skończywszy na szynach w wygrodzonych tam fragmentach pasa torowiska wraz z podkładami w nawierzchni z kamiennego tłucznia.
W związku z rozpoczęciem prac przy przebudowie całego węzła u zbiegu ul. Nabrzeże Wieleckie z ul. Stefana Wyszyńskiego z utrudnieniami muszą się liczyć na razie piesi i rowerzyści. Ustawione zostały tam wygrodzenia. Oddzielają one miejsca, w których rozpoczęły się już roboty rozbiórkowe. Tak jest na wysokości przejść obok nieczynnych teraz przystanków "szóstek" w obu kierunkach, usytuowanych wzdłuż ul. Nabrzeże Wieleckie, które prowadzą do bulwaru Piastowskiego i ul. Stefana Wyszyńskiego. Dla ruchu pozostawione zostały przez nie tylko wąskie przesmyki. Zablokowany został też w całości pas chodnika obok skweru sąsiadującego z terenem pobliskiego kościoła św. Jana Ewangelisty przy ul. św. Ducha, prowadzący od strony jego zabudowań ul. Nabrzeże Wieleckie w kierunku ul. Dworcowej. W ruchu samochodowym w tej okolicy póki co jeszcze bez zmian - odbywa się on na dotychczasowych zasadach.
- W pierwszym etapie prac zaplanowane zostało zdjęcie sieci trakcyjnej wzdłuż Nabrzeża Wieleckiego i na łuku w ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego, demontaż słupów trakcyjnych oraz wiercenie i wykonanie nowych fundamentów słupów. Dzięki zawieszeniu linii 6 możliwa będzie także rozbiórka torowiska w ul. Nabrzeże Wieleckie od strony dworca, następnie od strony ul. Jana z Kolna bez rozbiórki przejazdu na wysokości ul. Małej Odrzańskiej - wyjaśnia Hanna Pieczyńska, rzeczniczka prasowa spółki komunalnej Tramwaje Szczecińskie, pełniącej funkcję inwestora zastępczego w imieniu miasta. - W ramach pierwszych robót zaplanowana została budowa kanalizacji deszczowej od strony dworca, następnie od ul. Jana z Kolna, prace ziemne - wykonanie koryta torowiska od strony dworca, wykonanie drenażu i rozpoczęcie podbudów torowiska.
Pasażerom komunikacji miejskiej przypominamy, że od minionej soboty tramwaje linii 6, które kursują między Pomorzanami i Gocławiem, omijają rejon przebudowy objazdem objazdem przez centrum, tj. od ul. Krzysztofa Kolumba tak jak składy na linii 3 ul. Nową, przez Bramę Portową i al. Niepodległości, a następnie przez place Żołnierza Polskiego i Hołdu Pruskiego, ul. Jana Matejki, dalej w kierunku stoczni jak tramwaje linii 5 i 11. A linią zastępczą 806 autobusy zapewniają połączenie z dworca PKP Szczecin Główny ulicami Nabrzeże Wieleckie, Jana z Kolna, Łady, Teofila Firlika i Tomasza Nocznickiego do pętli obok stoczni.
To drugie z zadań (po będącej aktualnie na finiszu modernizacji węzła w rejonie pl. Szarych Szeregów) z programu przebudowy infrastruktury tramwajowej w głównych węzłach drogowo-transportowych miasta, które na zlecenie spółki Tramwaje Szczecińskie realizuje ZUE S.A. z Krakowa. Łączny koszt tej części przedsięwzięcia ma zamknąć się kwotą 25 880 574,75 zł. Pierwotny termin ukończenia zapisany był w kontrakcie na 27 stycznia 2021 roku. Wykonawca dokonał jednak weryfikacji harmonogramu prac i zadeklarował, że będzie w stanie ukończyć je w krótszym terminie, jeszcze przed końcem tego roku.
W węźle Wyszyńskiego – Nabrzeże Wieleckie do wymiany jest wraz z trakcją ponad 1138 m toru pojedynczego. Przewidziana jest tam dodatkowa relacja skrętna w kierunku Wałów Chrobrego (obecnie jest ona tylko ze skrzyżowania Wyszyńskiego – Nabrzeże Wieleckie w kierunku dworca PKP Szczecin Główny). W ul. Stefana Wyszyńskiego urządzony zostanie od podstaw też dwukierunkowy pas autobusowo-tramwajowy. Projekty przewidują wyposażenie infrastruktury torowej w układy automatycznego sterowania zwrotnicami, ich podgrzewania oraz systemy smarownic. Ponadto przebudowa obejmie pasy drogowe, oświetlenie oraz częściowo uzbrojenie podziemne. Urządzone zostaną nowe przystanki. Roboty prowadzone będą nie tylko w pasach torowisk i jezdni, ale również chodnikach i ścieżce rowerowej. ©℗
Mirosław WINCONEK
Fot. Mirosław WINCONEK