Projekt budowy ronda na osiedlu Bukowym nie uwzględnia potrzeb pieszych i rowerzystów, a proponowana organizacja może być dla nich wręcz niebezpieczna - uważają przedstawiciele stowarzyszenia Rowerowy Szczecin. Miasto przygotowuje się do inwestycji na prawobrzeżu.
Gotowy jest już projekt przebudowy skrzyżowania ulic Kolorowych Domów i Chłopskiej na osiedlu Bukowym w Szczecinie. Na miejscu ma powstać rondo. „Projekt jest skrajnie niebezpieczny dla pieszych oraz całkowicie ignoruje potrzeby komunikacji rowerowej. W naszej opinii przedstawiony wariant został zaprojektowany, uwzględniając potrzeby jedynie części jego przyszłych użytkowników, a zaprojektowane rozwiązania będą stanowiły duże niebezpieczeństwo dla niechronionych uczestników ruchu" - pisze w swoim oświadczeniu stowarzyszenie Rowerowy Szczecin.
Każde przejście dla pieszych zaplanowane w pobliżu ronda przeprowadza przez dwa pasy ruchu. Zaprojektowano tu też przedłużenie istniejącej drogi rowerowej, prowadzącej od ronda Reagana do ul. Swojskiej. W dokumentacji zabrakło jednak jakichkolwiek przejazdów rowerowych oraz infrastruktury od strony ul. Kolorowych Domów.
- Naszym zdaniem, zaprojektowane rondo jest zbyt duże. W tym miejscu nie ma potrzeby tworzenia aż tylu pasów, bo nie ma tak wielkiego ruchu. Ktoś może powiedzieć, że na godz. 8 wszyscy jadą do pracy, więc wzmożony ruch jest przez 15 minut, a przez resztę dnia? Powinno tu powstać rondo o możliwie małej średnicy, tak aby uspokoić ruch. To przecież nie jest zjazd z autostrady - mówi Maciej Gibczyński z Rowerowego Szczecina.
Budowa ronda jest wskazana, ponieważ samochody jadące od ul. Kolorowych Domów mają słabą widoczność na skrzyżowaniu. Stowarzyszenie wnioskuje jednak o wykonanie pojedynczych pasów wlotowych i wyjazdowych z ronda, zaprojektowanie przejazdów rowerowych oraz wlotów na jezdnię poza skrzyżowaniem, tam gdzie nie ma kontynuacji infrastruktury rowerowej, wyznaczenie dodatkowego przejścia dla pieszych przez ul. Chłopską (bliżej ronda).
- Nie chodzi nam o to, aby budować ścieżki wszędzie. Mamy na myśli pewne ułatwienia, które przy okazji uspokoją ruch z korzyścią dla wszystkich - dodaje Gibczyński. ©℗
(szymw)
Na zdjęciu: Tu powstanie rondo.
Fot. Ryszard PAKIESER