Trwają roboty ziemne za pętlą tramwajów na prawobrzeżu, między ulicą i bocznicą kolejową, przyległą do osiedla Słonecznego nieopodal bloków przy ulicach Rubinowej, Turkusowej, Jasnej i Przelotowej. Grunty nieużytków przygotowywane są pod budowę dróg dojazdowych i peronów z przystankami dla miejskich autobusów, mających być częścią nowego węzła przesiadkowego komunikacji miejskiej na styku osiedli Zdroje i Słoneczne.
Po rozstaniu wiosną 2016 r. z poprzednim wykonawcą tego zadania urzędnicy szczecińskiego magistratu zlecili je nowej firmie. Teraz jest nią Musing Bud sp. z.o.o. sp.k., która przejęła plac budowy we wrześniu 2016 roku.
Przypomnijmy, że w czerwcu 2016 r. magistrat odstąpił od umowy z Zakładem Robót Inżynieryjno-Budowlanych Andrzej Dykowski, który w formule „zaprojektuj i zbuduj” miał urządzić część autobusową pętli przy stacji końcowej tzw. szybkiego tramwaju Turkusowa wraz z drogami dojazdowym.
Wówczas miasto – w ramach roszczeń i rozliczeń z ZRIB Andrzej Dykowski – przejęło projekt budowlany i to w kształcie według tej dokumentacji po wyłonieniu nowego wykonawcy powstaje z dwuletnim poślizgiem ta druga część infrastruktury drogowej do pętli, do której tramwaje wciąż dojeżdżają i wysadzają podróżnych w szczerym polu na tyłach Selgrosa. Niezależnie od tego wynagrodzenie, zakładane wcześniej do wypłaty jako osobna część kontraktu, płatna za projekt po jego wykonaniu i uzyskaniu zezwolenia drogowego na realizację, w kwocie prawie 600 tys. zł, zostało zaliczone na poczet kary umownej. Ponadto uruchomiona została wówczas polisa ubezpieczeniowa, czyli zabezpieczenie należytego wykonania umowy w formie gwarancji ubezpieczeniowej na sumę 424 444,44 zł.
Według projektu, przy ul. Turkusowej ma powstać monitorowana pętla autobusowa z czterema peronami oraz parking na 60 aut i z wydzielonymi miejscami do parkowania rowerów. Pętla i parking powinny być gotowe na początku lata, w lipcu 2017 roku. Koszt całego przedsięwzięcia to ponad 7.2 mln zł.
Roboty ziemne przy niwelacji i uzbrajaniu w instalacje podziemne pasa terenu nieużytków między użytkowaną od końca sierpnia 2015 r. częścią tramwajową pętli a nasypami bocznicy kolejowej i magistrali kolejowej w kierunku Dąbia, które prowadzone są od wczesnej jesieni, na krótko zostały właśnie wstrzymane. Jak wyjaśnia Piotr Zieliński z Centrum Informacji Miasta Urzędu Miasta Szczecin, przerwa w pracach przy pętli związana jest z okresem świątecznym i była ujęta w harmonogramie robót budowlanych. Roboty powinny zostać wznowione po 8 stycznia 2017 roku.
Dotychczas wykonane zostały m.in. ciek melioracyjny i węzeł ciepłowniczy. Wykarczowane zostały chaszcze na odcinku tuż przy skarpie kolejowej bocznicy, gdzie w obniżeniu biegł fragment naziemny rurociągu ciepłowniczego, a które przez lata były schronieniem dla bezdomnych. Grunt, na którym będą nowe drogi dojazdowe do dobudowywanej części autobusowej pętli z wjazdem od ul. Walecznych boczną drogą dojazdową przy Selgrosie, został utwardzony. Za chodnikiem z pasem zieleni prowadzącym do przystanków tramwajów, na ogrodzonym teraz blachą falistą placu, gdzie niegdyś przez nieużytki prowadził skrót na styku osiedli Słoneczne i Zdroje, teraz ujrzeć można wykopy na kilka metrów w ziemię. Po świąteczno-noworocznej kontynuowane tam będą m.in. roboty przy montażu podziemnego uzbrojenia, w tym kanalizacji. ©℗
Mirosław WINCONEK
Fot.: Mirosław WINCONEK