Na ulicy Matejki w Szczecinie rozpoczął się remont torowiska tramwajowego. To inwestycja, która ma poprawić stan techniczny jednego z najbardziej zużytych odcinków infrastruktury tramwajowej w centrum miasta. Prace obejmą fragment między placem Rodła a ulicą Malczewskiego, gdzie od lat obowiązywały ograniczenia prędkości dla tramwajów ze względu na zły stan torów.
Przez ten rejon tramwaje kursują obecnie z prędkością nieprzekraczającą 10 kilometrów na godzinę. Teraz trwają przygotowania do właściwych prac budowlanych. Wzdłuż torowiska ustawiono barierki ochronne, które zwęziły jezdnię w obu kierunkach – od placu Rodła do ulicy Malczewskiego kierowcy mają do dyspozycji tylko po jednym pasie. Wprowadzono ograniczenie prędkości do 40 kilometrów na godzinę, wyłączana i zmieniana jest sygnalizacja świetlna. Wszystko to sprawia, że przejazd przez ten fragment miasta jest utrudniony i wymaga od kierowców większej uwagi oraz cierpliwości.
Na miejscu pojawił się już ciężki sprzęt budowlany. Przy torach ustawiono koparkę, sukcesywnie zjeżdżają kolejne maszyny, które będą wykorzystywane podczas demontażu starej infrastruktury i budowy nowego torowiska. Prace przygotowawcze obejmują m.in. wytyczenie pasa robót, organizację zaplecza technicznego i zabezpieczenie terenu budowy. W najbliższych dniach wykonawca przystąpi do demontażu starej nawierzchni i rozpoczęcia zasadniczych robót. Remont prowadzony jest przez firmę Stanled I, która jako jedyna złożyła ofertę w przetargu ogłoszonym przez Tramwaje Szczecińskie. Koszt inwestycji wynosi około 4,5 miliona złotych i przekracza zakładany wcześniej budżet, jednak ze względu na pilną potrzebę modernizacji zdecydowano się na realizację projektu.
Zgodnie z umową, remont ma potrwać około czterech miesięcy. Zdecydowana większość prac zaplanowana została na okres wakacyjny, co ma ograniczyć wpływ robót na codzienne funkcjonowanie miasta. Dodatkowo, w sierpniu na czas wydarzenia Żagle 2025, przewidziana jest przerwa w realizacji prac, aby umożliwić sprawną organizację imprezy i zapewnić dostępność tej części Śródmieścia. To kolejny etap działań mających na celu modernizację szczecińskiej sieci tramwajowej, która od lat wymaga systematycznych nakładów i odnowy technicznej.
(dg)