Mierne wyniki z egzaminów zachodniopomorskich uczniów to skutek słabo przygotowanych do zawodu nauczycieli – wynika z diagnozy Uniwersytetu Szczecińskiego. Kuratorium Oświaty w Szczecinie postanowiło to zmienić.
– Naszym celem jest podniesienie efektywności kształcenia zwłaszcza w zakresie matematyki – mówiła na wtorkowej konferencji podsumowującej pierwszy rok działań Rady Edukacyjnej Urszula Berlińska z Kuratorium Oświaty.
Pomóc w tym mają wyznaczeni wśród dyrektorów liderzy oraz nauczyciele, chętnie dzielący się przykładami dobrych praktyk, prowadzący lekcje metodami aktywizującymi. Zdaniem kuratorium podstawową sprawą jest kształtowanie świadomości nauczycieli na temat konieczności stosowania nowoczesnych metod pracy na lekcji.
Badanie ankietowe przeprowadzone w 2017 r. przez dr Edytę Kopaczewską i dr Zofię Kuczyńską z US w grupie dyrektorów, nauczycieli, uczniów i ich rodziców z 459 zachodniopomorskich szkół nie nastrajają optymistycznie. Szkolenia dyrektorów dla nauczycieli to głównie szkoleniowe rady pedagogiczne, które dają im niewiele i powtarzają te same tematy. Nauczyciele czują się obciążeni dodatkowymi, biurokratycznymi obowiązkami, które wykonują kosztem zajęć z uczniami. Ich zdaniem aż 76 proc. uczniów uczy się niechętnie, choć prawie połowa nauczycieli twierdzi, iż wprowadza nowe metody nauczania. Ponad połowa uczniów swoje zainteresowania rozwija w domu, a aż 73 proc. ankietowanych korzysta z pomocy innych w nauce: rodziców, korepetytorów, rodzeństwa, kolegów.
Mimo to wyniki zachodniopomorskich uczniów na egzaminach są jednymi z najgorszych w Polsce. Kurator Magdalena Zarębska-Kulesza przedstawiła wykres wyników uczniów poszczególnych województw od 2008 r. Wynika z niego, że z grupy najsłabszych województw: warmińsko-mazurskiego, zachodniopomorskiego i lubuskiego to ostatnie znacząco podniosło efekty nauczania. Przeciwnie jest w Zachodniopomorskiem, gdzie różnica między średnią krajową a słabymi wynikami uczniów z naszego regionu coraz bardziej się pogłębia.
Z diagnozy prof. Małgorzaty Machałek z US wynika, że przyczyna niskich wyników leży w słabym dostępie do edukacji uczniów wsi i małych miejscowości, niskim poziomie świadomości nauczycieli, zbyt małej ilości ośrodków edukacyjnych i braku współpracy dyrektorów szkół z centrami doskonalenia nauczycieli. Z badań wyłania się także obraz niekorzystnej relacji uczeń – nauczyciel, gdzie aż 77 proc. uczniów twierdzi, że nie ma możliwości zadania pytań nauczycielowi. Kuratorium zauważa niepokojące sygnały, jakimi jest demotywacja ucznia przez nauczyciela, np. warunkowanie wstawienia pozytywnej oceny za nieprzystąpienie do matury czy zaniżanie ocen. Choć obowiązują oceny w skali 1-6, z badań wynika, że nauczyciele matematyki stosują głównie skalę 1-3.
W związku z niskimi wynikami rok temu powołano Radę Edukacyjną przy zachodniopomorskim kuratorze oświaty, skupiającą dyrektorów szkół, pracowników kuratorium, przedstawicieli organów prowadzących, ośrodków doskonalenia nauczycieli i wyższych uczelni. Jak podkreśliła Iwona Rydzkowska z Kuratorium Oświaty, efekty już widać, gdyż wzrosła aktywność środowiskowa i metodyczna oraz współpraca nauczycieli w pracy zespołowej. – Należy współpracować, bo wszyscy mamy wspólny cel, którym są uczniowie – dodała. ©℗
Tekst i fot. Elżbieta KUBERA