Poniedziałek, 08 grudnia 2025 r. 
REKLAMA

Przylądek Pomerania, czy raczej... złudzeń i niedomówień?

Data publikacji: 13 listopada 2025 r. 20:09
Ostatnia aktualizacja: 14 listopada 2025 r. 18:49
Przylądek Pomerania, czy raczej... złudzeń i niedomówień?
 

Za mało dialogu w sprawie budowy portu kontenerowego w Świnoujściu i za mało konkretnych rekompensat dla mieszkańców – tak można w skrócie podsumować konferencję prasową Prezydent Świnoujścia w sprawie wartej 10 miliardów złotych inwestycji. Debata o „Przylądku Pomerania” trwa.

REKLAMA

I nic nie wskazuje na to, by temperatura rozmów wokół projektu ostygła. Projekt Przylądek Pomerania przewiduje powstanie na 186 hektarach nowego terenu terminalu kontenerowego z nabrzeżem o długości około 1,3 km. Miałyby tu zawijać największe kontenerowce świata.

– To będzie nowa Polska. Przylądek Pomerania to nie tylko port, to przestrzeń, która przez kolejne dekady będzie pracować na rozwój gospodarczy regionu i kraju – powiedział Jarosław Siergiej, prezes Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście na początku miesiąca przedstawiając projekt.

Projekt, który rozbudza wyobraźnie, ale też budzi kolejne obawy. O ten kształt inwestycji duże pretensje ma Prezydent Świnoujścia Joanna Agatowska, bo o zmianie koncepcji z poprzedniej na „Przylądek” miała dowiedzieć się za późno, a samo Świnoujście miało być pominięte w procesie decyzyjnym. Wcześniej ten aspekt był już poruszany w mediach – port i prezydentka stoją w konflikcie o ustalenie podstawowych faktów. A zarówno Siergiej jak i Agatowska nie oszczędzają się w debacie publicznej. Choć wczorajsza konferencja w sprawie inwestycji została zwołana przez szefową magistratu w Świnoujściu, to wsparł ją Mateusz Bobek, burmistrz Międzyzdrojów, ekolodzy, organizacja turystyczna, a także co najważniejsze mieszkańcy osiedla Warszów, w którego otoczeniu ma powstać port kontenerowy. Joanna Agatowska wskazała, że specustawa wyłączyła możliwość przeprowadzenia bezpośredniego referendum w sprawie inwestycji.

–  I tak, oczywiście, że rozważamy przeprowadzenie referendum, ale ono niestety ze względu na to, że rząd podjął już specustawy, wyklucza to możliwość udzielenia przez mieszkańców odpowiedzi, czy chcesz, czy nie chcesz portu kontenerowego w tym mieście – wskazała Joanna Agatowska i podkreśliła, że miasto będzie skupiać się na przygotowywaniu raportu o oddziaływaniu takiej inwestycji.

Więcej na ten temat w „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 14 listopada 2025 r.

(km)

 

REKLAMA

Komentarze

@Hamulec na lata
2025-11-17 13:18:45
" Wiele lat pracy nad starym projektem poszło do kosza" - a co takiego zostało zrobione? Pokarz kwity! Albo przestań powtarzać tania propagandę bez pokrycia.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
kierowca TIRa
2025-11-16 15:43:37
Świnoujście-Przylądek Pomerania, budować,budować,budować !
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Blokada Tuska
2025-11-15 16:47:20
To, że Tusk zablokuje budowę portu kontenerowego wiedziałem zaraz po dojściu germanolewaków z PO do władzy. Zastanawiałem się tylko jak to zrobi, bo przecież nie powie tego wprost. No i już wiem.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Hamulec na lata
2025-11-15 16:32:26
Przylądek Pomerania jest genialnym pomysłem Niemców, bo wstrzymuje budowę terminala na wiele lat. Wiele lat pracy nad starym projektem poszło do kosza. Teraz nad nowym projektem będą przez długie lata trwały analizy, dyskusje, referenda i inne. To hamulec na inwestycję. Tusk z Niemcami rozegrali to po mistrzowsku.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
obserwator
2025-11-15 05:40:02
uwaga uwaga ktoś wie kto przejmie DB PORT w Szczecinie ???podobno się zwijają od nowego roku ze Szczecina. Jaka tam sytuacja jest . Rafał Zahorski coś wie? Ci co zainwestowali w Międzyzdrojach w apartamenty ju,ż je sprzedają pełno ofert sprzedaży w necie.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Balu
2025-11-14 17:41:36
"Było wszystko dopięte z portem kontenerowym, ale nie pasował Niemcom. Zgody, finansowanie, wszystko" - ta, jasne... pokaż kwity! Masz jakieś potwierdzenie tych swoich teorii, czy jak zwykle powtarzasz tylko pisowską propagandę? Jedyne co tam było, to obsadzenie stołków przez pisowskich darmozjadów.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Tuskoszenka
2025-11-14 17:28:04
To już było za PiS i se nie warto...
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tuskoszenka
2025-11-14 16:17:21
Przylądek Przekrętów
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Ja Ich obserwuję
2025-11-14 16:16:10
"...gdzie te buraki tę forsę zakopują?" Nie muszą za-KO-pywać w "banku ziemskim", słyszał obywatel o "meblościankach"?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Ja Ich obserwuję
2025-11-14 14:48:47
zrobią DOK dla Gryfii, czy przejedzą marchewkowe 220 mln. przywiezione w reklamówce na Region ? Pytanie , gdzie te buraki tę forsę zakopują ! Bo nie w Zakopanem ?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Zły Kaczor Dyktator
2025-11-14 14:31:36
Nasze aktualne rządy wcale nie są podległe wobec Niemiec. Pan Premier wcale nie spłaca długu wobec mocodawców. Tak to jakoś zupełnie przez przypadek wyszło...
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Gosc
2025-11-14 11:18:51
Miala być czysta woda... a jest zurek... czyli zupa... I tak może być że wszystkim...
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Thc
2025-11-14 10:27:00
Jak na razie to Niemcy wykupili większośc udziałow w porcie w Szczecinie.Pkp Cargo przegrywa z Deutsche Bahn.Przy historycznym zadłużeniu Ta władza to kompletni debile albo sabotażyści.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Niech RZĄD
2025-11-14 09:44:17
... się zdecyduje albo Gdynia albo Świnoujście (podobne projekty ok 2 mln TEU) - strategicznie mamy już Gdańsk (ok 3,5 MLN TEU + Gdynia ok 600 tys TEU + skromny Szczecin/Świ ok 300 tys) dodając do tego projekty Gdynia + Świnoujście - to pojemność polskich terminali kontenerowych będzie ok 8-9 MLN TEU przy obrotach całego Bałtyku ok 10-12 mln TUE - to chyba mania wielkości - no chyba , że założymy wzrost zależności od import z Chin o 300-400% - czego nie chcemy , już walczy z tym Skandynawia .
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Obawy
2025-11-14 09:34:35
.... proponuje kąpiel w Sopocie - tam widać wpływ portów (pomimo zapewnień że sopocka plaża nic na rozbudowie Gdyni i Gdańska nie straci) - nic bardziej mylnego -muł, gazy, sinice, smrodek,... - to czeka Międzyzdroje - 2 mln TEU to ok 300-tu zawinięć dużych kontenerowców rocznie (bo normą jest obsługa średnio ok 5-7 tys teu na zawinięcie) . To wcale nie Niemcy powinny protestować a Międzyzdroje !!!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Zenek
2025-11-14 09:30:44
W życiu za tego Rządu nic tam nie powstanie. Ale konferencji prasowych i obrazków "nie rezygnujemy" będzie full do końca 2027:::))).
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Pomerania
2025-11-14 09:23:54
A czy byli ekolodzy z Niemiec,bo w tej inwestycji interes ich kraju jest bardzo wazny.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
mieszkaniec RP
2025-11-14 09:18:26
Ten port zewnętrzny w Świnoujściu z nabrzeżami głębokowodnymi już dawno temu powinien być wybudowany,jak tylko Polska weszła do NATO i UE.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Balu
2025-11-14 09:16:50
Pic na wodę! Było wszystko dopięte z portem kontenerowym, ale nie pasował Niemcom. Zgody, finansowanie, wszystko! Teraz będą kolejne 10 lat uzgodnienia prowadzić i snuć wizje. Zwykłe sługusy Niemiec! Debile i debilki zagłosowały na uśmiechniętych to teraz mamy tego owoce. CPK okrojone, port do kosza, kontrakt stulecia na PKP dla Francuzów(oczywiście dla debili rzucili nazwę Alstom Polska) , a i terminal w Gdyni oddali Finom. Repolonizacja lewel jard by KO!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
ZSW
2025-11-14 09:08:28
Agatowska jest przeciwko wszelkim inwestycjom gospodarczym w naszym regionie Ale cóż poradzić...jak wybrało się ekologicznych odklejencow, tak się ma! Turystom i rezydentom na emeryturach-podoba się bardzo taka polityka XDDD
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Obywatel
2025-11-14 08:43:04
Pytanie: Czy po stronie niemieckiej może powstać duży terminal kontenerowy na Bałtyk? Wtedy pozostało by tylko Trójmiasto ze swoimi terminalami przy granicy z Rosją.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tyu
2025-11-14 08:30:00
Poprzednicy nie robili nic. Ci przynajmniej działają.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Szybko się
2025-11-14 08:25:28
zesrało?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Obywatel
2025-11-14 08:16:21
Pytanie; Czy może po stronie niemieckiej powstać duży terminal kontenerowy na Bałtyk? Wtedy zostałoby Trójmiasto przy granicy z Rosją.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Spokojnie, spokojni
2025-11-14 07:56:02
ale przyznaj że trzeba mieć tupet by pobić pis w obiecywaniu gruszek na wierzbie i obiecać coś takie że przekop mierzei zaczyna być przy tym małym projektom
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Były Portowiec
2025-11-14 07:53:32
Przecież tu nie trzeba być ekspertem pokroju Zahorskiego / na marginesie schował się pod ławkę? bo cisza jak po śmierci organisty, poza bredniami o rozpoczęciu budowy "drogi technicznej" nic . Pytam czy teraz znowu jest w teamie Agatowskiej , czy Portu?/ temat jest do totalnego uwalenia, ale trzeba trochę pomydlić. Zmiana koncepcji to nowe dokumenty chociażby środowiskowe, a to min dwa lata. Znowu Niemiec postawił na swoim. Tusk gratulacje. Czyje to słowa .." ..UJ DUPA i Kamieni Kupa"
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Al Coholik
2025-11-13 23:25:22
A ci ekolodzy to mają jakieś nazwiska? Kim są z zawodu?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Spokojnie, spokojnie
2025-11-13 21:28:55
za tego rządu na pewno nic nie powstanie i nie ma co się nadwyrężać.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA