Wszczęto postępowanie przetargowe na opracowanie koncepcji programowej dla obwodnicy Gryfina w ciągu drogi krajowej nr 31 o długości 5,6 km. Dokumentacja ta uszczegółowi rozwiązania projektowe w korytarzu określonym w decyzji środowiskowej z 2012 roku. Wykonane zostaną również badania geologiczne.
- Dokumentacja powinna być gotowa w 2020 roku, umożliwi ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę tej ważnej obwodnicy – mówi Łukasz Lendner, dyrektor Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie.
Rozpoczęcie procesu przygotowania i realizacji tego zadania jest możliwe dzięki zatwierdzeniu dla niego przez Ministerstwo Infrastruktury programu inwestycji, zgodnie z którym obwodnica powinna być gotowa do 2025 roku.
Przez Gryfino przebiega DK31, trasa prowadząca od Szczecina na południe wzdłuż granicy polsko-niemieckiej do Kostrzyna nad Odrą i dalej Słubic. Miasto położone jest w zasadzie wzdłuż DK31, co przekłada się na stosunkowo długi odcinek prowadzący przez teren zabudowany, przez co jest tam bardzo wiele skrzyżowań i przejść dla pieszych. Wyjazdowy odcinek z Gryfina w stronę Chojny jest jedyną drogą w tym obszarze miasta, co powoduje powstawanie zatorów, szczególnie w godzinach szczytów komunikacyjnych (dojazd pracowników do elektrowni Dolna Odra) oraz podczas awarii licznych sieci uzbrojenia podziemnego. Dodatkowo pod wiaduktem kolejowym na wjeździe od strony Szczecina nie mieszczą się pojazdy wyższe niż 2,7 m, przez co samochody ciężarowe i autobusy jadące DK31 muszą go omijać drogą powiatową. Rozwiązaniem tych problemów komunikacyjnych jest budowa obwodnicy Gryfina. Ominie ona miasto od wschodu, będzie miała długość 5,6 km. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego).
(g)
Mapa GDDKiA