Piątek, 19 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Przesiadki na Turkusowej [GALERIA]

Data publikacji: 29 stycznia 2018 r. 19:39
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:02
Przesiadki na Turkusowej
 

Od poniedziałkowego poranka (29 stycznia) szczecinianie korzystający z komunikacji miejskiej na prawobrzeżu w praktyce oswajają się z nowa siatką połączeń autobusowych. Po licznych poślizgach inwestycji wreszcie miasto uruchomiło część drogową pętli przy ul. Turkusowej, gdzie przez prawie dwa i pół roku - po ukończeniu pierwszego odcinka bezkolizyjnej trasy od Basenu Górniczego w ten rejon prawobrzeża - dojeżdżały tylko tramwaje. Teraz w tym miejscu pasażerowie mają do dyspozycji tramwaje trzech linii i możliwość przesiadki do autobusów siedmiu linii.

O godzinie 4.52 z pętli Turkusowej odjechał pierwszy autobus. Na inaugurację nowej siatki połączeń na pasażerów czekały mały poczęstunek w postaci darmowej kawy lub herbaty i bezpłatna, ale tylko z tej okazji i w pierwszym dniu nowa toaleta. Na budynku toalety - jak zauważyliśmy - widnieje szczegółowa instrukcja jak z niej korzystać, włącznie z informacją o sposobie uiszczenia opłaty z użyciem jakich monet. Na próżno jednak szukać podstawowej informacji, ile wynosi odpłatność za skorzystanie z tego przybytku. 

Od rana w poniedziałek na pętli można było spotkać pracowników Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego, których zadaniem była pomoc we wskazywaniu podróżnym odpowiedniego autobusu lub dogodnej trasy przejazdu. Rozdawali też ulotki informacyjne, mapki z nową siatką komunikacyjną  oraz specjalnie przygotowane i wydrukowane książeczki z kompletem rozkładów jazdy tramwajów i autobusów wszystkich linii. Będą się tam pojawiać jeszcze przez kolejnych kilka dni.   

O zapowiadanych zmianach i nowej siatce połączeń informowały szczegółowo wszystkie szczecińskie media, a do wszystkich mieszkańców prawobrzeża - wedle zapewnień przedstawicieli ZDiTM - z wyprzedzeniem, czyli jeszcze przed uruchomieniem pętli dla autobusów - miały być rozesłane pakiety z mapkami i informacjami, by o nowej siatce połączeń. Taki zestaw miał trafić do każdej skrzynki pocztowej. Okazuje się, że nie wszędzie one dotarły. 

- Gdybym sama odpowiednio wcześnie - po przeczytaniu materiałów prasowych - nie dowiedziała się o tych zmianach, to mogłabym tak sobie czekać na taki komunikat. Żadna taka przesyłka do mojej skrzynki nie trafiła. Może ja nie mieszkam na prawobrzeżu - zastanawiała się jedna z mieszkanek osiedla Majowego, którą spotkaliśmy na pętli w drodze do pracy na lewobrzeże.

Pierwszego dnia po wprowadzeniu zmian - na co zwracali uwagę podróżni - były też kłopoty z synchronizowaniem komunikatów na tablicach LED, będących częścią centralnego systemu zarządzania komunikacją, których zadaniem jest wyświetlanie i uaktualnianie godzin odjazdu tramwajów i autobusów poszczególnych linii. Zastrzeżenia części z nich dotyczą także samej lokalizacji wyświetlaczy. Tylko jeden z nich, ten ustawiony przy chodniku przy dojściu do peronów tramwajów od strony nasypu z bocznicą kolejową, wskazuje na godziny odjazdów zarówno tramwajów, jak i autobusów. Co sprawia, że tylko przy przesiadce z autobusu, zatrzymującego się na jednym z dwóch peronów dla wysiadających, tym bliżej toalety i przejścia na jej wysokości, pasażer ma możliwość sprawdzenia, o której godzinie ma najbliższy kurs tramwaju bądź autobusu danej linii. Kiedy autobus podjeżdża na stanowisko bliżej placu manewrowego, skąd np. do tramwajów droga dojścia jest krótsza, na taką informację o najbliższych odjazdach pasażer już liczyć nie może.

Mimo że pętla została oddana dopiero co do użytku, to widać na niej wciąż niedoróbki, m.in. zdewastowane już, rozjechane i nadal nieuporządkowane pasy urządzonych wcześniej trawników, które rozdzielają chodniki i powstałe tam ścieżki rowerowe, czy już złuszczoną niemal w całości warstwę niebieskiej farby, która ma wyróżniać miejsca postojowe dla aut osób niepełnosprawnych na ogólnodostępnym parkingu łącznie na 54 samochody. Oprócz dwóch automatów biletowych działa też kasa biletowa w budynku dyspozytorni.    

Do pętli Turkusowa – nie licząc innych zmian, jakich dokonał ZDiTM w siatce komunikacyjnej na prawobrzeżu i w połączeniach tej części Szczecina z lewobrzeżem – kursują teraz autobusy siedmiu zwykłych linii dziennych: 71 na osiedle Słoneczne z nawrotem przez rondo Ułanów Podolskich, 91 (tylko w godzinach szczytu w dni powszednie) przez osiedle Słoneczne i dalej ul. Pomorską do Zakładów Mięsnych, 54 do Kijewa, 55 (w szczytach tylko w dni powszednie) na osiedle Bukowe przez ul. Lnianą, 65 przez osiedla: Zdroje, Bukowe, Słoneczne z nawrotem do ronda Ułanów Podolskich, 84 przez osiedle Słoneczne, rondo Ułanów Podolskich, dalej do osiedli Zdroje, Bukowe i Kijewa oraz 79 przez Zdroje i dalej do osiedli: Słoneczne, Majowe, Kijewa, Płoni Śmierdnicy i Jezierzyc. 

Jak wyjaśnia Hanna Pieczyńska, rzeczniczka miasta ds. dróg i transportu miejskiego, pasażerowie, którzy mają bilety okresowe, w tym kwartalne, zakupione przed 18 stycznia, mogą korzystać z komunikacji miejskiej w relacjach, jakie były dotąd w siatce połączeń, czyli po starej trasie danej linii, jak też nowej trasie linii, na którą bilet został zakupiony. Jest także możliwość zwrotu biletu, bez ponoszenia opłaty manipulacyjnej. Dodatkowych informacji udzielają pracownicy kas ZDiTM. ©℗

Tekst i fot. Mirosław WINCONEK

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

J. H
2018-01-30 15:15:42
84 POWINIEN WRÓCIĆ NA STARĄ TRASĘ.
@re.JATAMAN
2018-01-30 14:30:47
Trzeba ci palcem pokazać, magistracki pi.er.dzistołku? Zobacz, np. które autobusy, jak durnowate bąki kręca się między ul.Jasminową a Turkusową???? Komu i czemu to ma służyć?
wq
2018-01-30 12:31:07
Wielki brawa dla ZDiTMu, świetnie przygotowana akcja. Z odpowiednim wyprzedzeniem i w ogóle. Do mnie przesyłka dotrze pewnie przed wakacjami, razem zwakacyjnym rozkładem jazdy. ps. w łaściwie to sr.am na to, ale skoro wydali publiczną kasę, to dlaczego jak zwykle dali tez doopy?. Informatory powinny być rozesłane najpóźniej do połowy stycznia. Łaskawcy psia ich mać.
re: miasto dla mieszkańców
2018-01-30 12:23:25
Pitu pitu, kolejne wcielenie szmaciarzy z kodu.
re: JATAMAN
2018-01-30 12:20:10
Jeśli już to wpływa na koszt przejazdu, ceny biletów się przecież nie zmieniły. Konkretnie to które zostały z jedną linią? itd, itp, Twój wpis to zwyczajne pier...., żadnej merytoryki. A, oczywiście, że wszyscy zapłacimy, przecież inwestycje miejskie są realizowane z naszych podatków. Przestań bić pianę wichrzycielu.
SromotnikBezwstydny
2018-01-30 10:29:52
Będzie sr.alnia w krzakach!!! Jedna toaleta - zamiast publicznej- prywatna, płatna. Przeciez to kpina z Narodu przez magistrackich pi.erdzi.stołków!!! Ludzie starzy, z chora prostata czy młodzi po piwie mają szukać w kieszeniach klepaków aby oddać mocz? A kolejka będzie roosła...Autobus lub tramwaj -odjedzie... Czy oszołomstwo magistrackie może umieścić w budżecie miasta drobną pozycję- "bezpłatne toalety dla Szczeccinian"???
pasażer
2018-01-30 10:26:21
@@pasażer :To spróbój sobie pojechać tymi gdzie jest mniej siedzeń i sobie stań na środku w czasie tłoku oczywiście szczególnie jak jesteś np osobą starsza ,kobietą lub dzieckiem,Poprostu zditm nie ogarnoł zamówienia bo wtedy Warszawa zamawiała chyba 100 czy 200 włąsnie takich swingów i co tam zamówienie Szczecina, bierzemy co dają .
miasto dla mieszkańców
2018-01-30 08:58:06
Na szczęście powstaje alternatywa dla tego całego kabaretu politycznego od skrajnego lewa do skrajnego prawa prawa, nazywa to się Szczeciński Ruch Miejski, strona internetowa i profil fb już istnieje i będzie to czarny koń wyborów,oby,skończy się bumelanctwo w radzie miejskiej osób które nie mają pojęcia o życiu miasta i jego mieszkańców a do pracy dojeżdżają samochodem na koszt podatników a zajmują się transportem miejskim.
@pasażer
2018-01-30 08:55:11
ileś dzwoni... pierwsza partia SWINGów tych z podwójnymi siedzeniami 6 szt., druga - 22 szt. razem 28. Zarazem, mimo że zdecydowanie dłuższe, mieszczą niewiele więcej osób niż stare (już nie jeżdżące) przegubowe 102-ki.
JATAMAN
2018-01-30 08:05:32
Pętla owszem piękna. Ale: likwidacja lub zmiana kilku linii ( kurs wyłącznie do Turkusowej) to nieporozumienie. Niektóre dzielnice zostały z jedną linią autobusową, jadącą znacznie dłużej niż wcześniejsze połączenie, co wpływa na KOSZT BILETU. Czyli za ich zabawę zapłacimy jak zwykle my .
J. H
2018-01-30 03:09:33
BASEN GÓRNICZY BYŁ WYGODNIEJSZY DO PRZESIADKI. SZKODA ŻE 84 NIE JEDZIE NA BASEN GÓRNICZY.
pasazer
2018-01-29 21:40:16
Najwiekszym problemem bedzie pomieszczenie tylu pasazerow na raz w dostawie swingow -26 sztuk ktore maja ograniczona liczbe siedzen-brak siedzen podwojnych, wiekszosc osob stoi , w poprzednich pierwszych dwoch modelach -6 sztuk -te z zoltymi poreczami jest zdecydowanie wiecej miejsc siedzacych-sa podwojne ,trzeba czekac az minie 5 lat od dotacji z ue i dopiero wtedy zdaje sie mozna dostawic kolejne siedzienia, dziwne to troche bo to zadna modyfikacja praktycznie.
Honorat
2018-01-29 20:25:35
Stłoczyli połowę Prawobrzeża w tym jednym miejscu i tylko jedna toaleta? I to jeszcze płatna? W Kołobrzegu toalety są bezpłatne i miasto jest czyste i nie śmierdzące.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA