Kolejny przetarg na proste roboty drogowe z niedoszacowaną przez jednostkę budżetową miasta pulą pieniędzy czy z zawyżonymi cenami oferentów? Tym razem chodzi o rozpisany przez ZDiTM na wymianę nawierzchni w sumie aż 11 szczecińskich ulic. Najkorzystniejsza oferta już została wskazana, ale przy wynagrodzeniu wykonawcy, jakie ten zaproponował, w wysokości o ponad 2,5 mln zł wyższej niż ustalony za to zlecenie finansowy limit.
Do wydania w ZDiTM zaplanowana została łączna kwota 6 mln 380 tys. zł. Miała wystarczyć na remonty jezdni ulic Witkiewicza, Derdowskiego, Pokoju, Bogumińskiej, Piotra Skargi, Niedziałkowskiego, Kablowej, Polickiej, Kościelnej, Kwiatów Polskich i Kluka. Całe to zamówienie ZDiTM podzielił na cztery części. Termin wykonania wszystkich robót wyznaczył do końca listopada. Przetarg rozpisał dopiero na początku września, choć w sporządzonym harmonogramie na 2017 miał to być drugi kwartał.
Urzędnicy z ZDiTM założyli, że wydadzą nie więcej niż po 930 tys. zł na ulice Bogumińską (od stacji Orlenu do ul. Pokoju) i ul. Pokoju (od skrzyżowania z ul. Bogumińską do skrzyżowania z ul. Wendeńską). Okazało się, że Eurovia Polska SA gotowa jest wykonać te zlecenia odpowiednio za kwoty 2 mln 99 tys. zł i 1 mln 473 tys. zł, a Strabag Sp. z o.o. odpowiednio za kwoty 1 mln 781 tys. zł i 1 mln 186 tys. zł.
Na remonty nawierzchni ulic Kościelnej i Polickiej na Stołczynie oraz ul. Kwiatów Polskich od ul. Chorzowskiej do ul. Moczarowej i ul. Kluka między ulicami Kwiatów Polskich i Mokrą na Osowie ZDiTM przeznaczył 2 mln zł. Tymczasem Eurovia skalkulowała usługę na poziomie ponad 3 mln 92 tys. zł, a Strabag tylko nieco mniej, bo przeszło 2 mln 714 tys. zł.
Z kolei remonty nawierzchni jezdni ulic Kablowej (Załom), Derdowskiego i Witkiewicza, Niedziałkowskiego w pakiecie z remontem odcinka ul. Piotra Skargi (oprócz wymiany nawierzchni urządzenie na nowo chodników, zjazdu u pobocza na odcinku od al. Wojska Polskiego do ul. Wawrzyniaka) miały zamknąć się wydatkiem w kwocie do 2 mln 520 tys. zł. Tu oferent pojawił się tylko jeden – jest nim Strabag z ofertą na sumę aż 3 mln 246 tys. zł.
Z informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej z 3 bm. czytamy, że wskazanie padło na spółkę Strabag. Jak łatwo policzyć, ta najkorzystniejsza oferta to de facto łączne zlecenie na ponad 8 mln 929 tys. zł, czyli i tak droższa od założonego na te roboty wydatku o ponad 2,5 mln zł.
– Trwa analiza dokumentacji przetargowej. Umowa nie została jeszcze podpisana – zastrzega Szymon Wasilewski, rzecznik prasowy ZDiTM, pytany, czy jak w innych przypadkach i w tym będziemy mieli do czynienia z sytuacją, że budżet tych remontów zostanie dostosowany do oczekiwań wskazanego wykonawcy.
Przypomnijmy, że taką sytuację już mamy, choćby przy rozpoczętej przebudowie krótkiego odcinka ul. Księcia Bogusława X i ślepego zaułka ul. Andrzeja Małkowskiego. Zamiast zakładanych na nią wydatków w kwocie 2 mln 540 tys. zł ZDiTM zapłaci wybranej po kilku miesiącach firmie ponad dwukrotnie więcej, bo prawie 5,6 mln zł.
Tekst i fot.: Mirosław WINCONEK
Nawierzchnie jezdni ulic Derdowskiego i Witkiewicza, nie jedyne jeszcze w tegorocznej kolejce do remontów. Czy ich doczekają?