Przedsiębiorcy i PiS skarżą się na pakiet grantowy
Przedsiębiorcy i PiS skarżą się na pakiet grantowy
Data publikacji: 18 sierpnia 2020 r. 14:55
Ostatnia aktualizacja: 01 października 2020 r. 21:50
Przedsiębiorcom, którym nie udało się uzyskać dofinansowania z Zachodniopomorskiego Pakietu Grantowego, rozżalenie nie przechodzi. Domagają się powtórzenia konkursu, który został zorganizowany na zasadzie „kto pierwszy, ten lepszy” i był rozstrzygnięty już po kilku minutach. Wtórują im politycy Prawa i Sprawiedliwości.
Konkurs rozstrzygnięty, ale...
Przeprowadzony przez Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie nabór dla przedsiębiorców z regionu, którzy ucierpieli ekonomicznie z powodu koronawirusa, został rozstrzygnięty w poniedziałek rano. Wpłynęło 2007 wniosków na łączną kwotę 64 182 149,07 zł. Problem polega na tym, że wiele osób tych pieniędzy nie dostało, mimo że jak mówią, zrobili wszystko, co trzeba, i zrobili to najszybciej jak się dało.
- Województwo zachodniopomorskie jest jednym z ostatnich, które przystąpiło do procedowania tych dotacji – mówiła Małgorzata Jacyna-Witt, przewodnicząca klubu Prawa i Sprawiedliwości w sejmiku zachodniopomorskim, podczas konferencji przed urzędem pracy. - Zarząd województwa i dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy mieli czas, aby zorientować się, jak to funkcjonowało w innych województwach, i wyeliminować błędy, które w innych województwach popełniono. Teraz mówi się, że informatycy wygrali z przedsiębiorcami. Wielki problem mieli ci, którzy byli w mniejszych miejscowościach, gdzie internet działa wolniej, nie ma internetu światłowodowego. Skala upokorzenia przedsiębiorców jest przeogromna.
Będzie komisja rewizyjna
Radny sejmiku Zbigniew Bogucki stwierdził, że to ważny problem, bo mali przedsiębiorcy są solą gospodarki. I to ich pandemia dotknęła najbardziej.
- Chyba mieliśmy do czynienia z taką sytuacją, że nie było równych szans – ocenił. - Z uwagi na szybkość internetu, z uwagi na możliwości finansowe, z uwagi na możliwość zatrudnienia informatyków, z uwagi na możliwości logistyczne.
W tej sprawie ma zostać zwołana komisja rewizyjna.
Politykom prawicy towarzyszyli przedsiębiorcy, którym nie udało się uzyskać grantów.
- Dochodzą nas słuchy, że wnioski zaczęły spływać do urzędu pracy już po jednej minucie, ale wypełnienia tego wniosku w minutę jest nierealne – skarżyła się pani Dorota.
- Ja wypełniłam w ciągu pięciu minut wniosek, ale nie było możliwości wysłania go – dodawała Anna Pawlak. - A przez minutę nie można było wejść do systemu. Więc jak w ciągu minuty mogły wpływać wnioski?
- Traktujecie ludzi jak marionetki. Nie ma na to zgody – stwierdził pan Tomasz.
WUP zwołuje konferencję
Sprawę komentował marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz:
- Spodziewaliśmy się, że nabór zakończy się bardzo szybko, gdyż zainteresowanie konkursem było duże. Nie jestem zwolennikiem zasady grantów w formule „kto pierwszy, ten lepszy”, ponieważ pomoc nie zawsze trafi do tych, których kryzys dotknął najmocniej. Ale takie były reguły konkursu opracowane w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej dla wszystkich regionów, które zadeklarowały udział w tej firmie wsparcia. Cieszę się, że mogliśmy po raz kolejny pomóc przedsiębiorcom i zachęcam do obserwowania informacji o kolejnych konkursach na inwestycje i odtwarzanie miejsc pracy po COVID-19.
WUP zapewnił zaś, że „generator wniosków tj. system informatyczny, służący do złożenia elektronicznej wersji wniosku o udzielenie grantu, dostępny na stronie wup.witkac.pl, funkcjonował prawidłowo i bez zakłóceń”.
Na zdjęciu: Małgorzata Jacyna-Witt: "Skala upokorzenia przedsiębiorców jest przeogromna".
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
Leon Zawodowiec
2020-10-01 20:52:30
Spóźnialscy z kiepską obsługą komputera tak protestowali , tak mieszali , szukali dziury w całym, że teraz nik nie dostał pieniędzy , mamy już październik a grantów nikt nie otrzymał i nie wiadomo kiedy otrzyma.
Zdrowy rozsądek
2020-08-22 10:58:07
50mln dzielone na tylko 20tys firm (W regionie jest ponad 200tys) to ledwo po 2500zł. Tu potrzeba min. 1 mld środków. I postawię pomnik temu, który wybierze idealne kryterium spadek przychodów ile% 50, 70, 90? Jakie branże? Zawsze będą niezadowoleni. Problemem nie jest tryb konkursu, problemem jest za mało pieniędzy!
Traktujmy się poważnie
2020-08-21 11:02:38
zanowni Państwo. Potwierdzam brak możliwości pobrania danych z CIDG, a to już sprawia nierówny dostęp dla wszystkich. Nadal pozostaje przy swoim zdaniu, że nie było możliwe wypełnienie poprawne całego wniosku poniżej 2 minut. Z pewnością wiele wyjaśni informacja o ilości wniosków, które wymagają uzupełnienia i zachęcam wszystkich do do domagania się tej informacji od WUP w oparciu o tryb udostępniania informacji publicznej. Jeszcze refleksja oparta o fakty: Drodzy Zarządzający Województwem jak nie wiecie jak przeprowadzić konkurs o dotację, to poproście kolegów z rządu. Rządowe programy zostały przygotowane zarówno technicznie jak i merytorycznie tak aby każdy miał równy dostęp do pomocy. Kto nie wykorzystał może mieć tylko pretensje do siebie. Tu okazuje się, Panowie i Panie "Zarządzający", że krótkie spodenki Waszego lidera, to nie przypadek, to Wasz znak rozpoznawczy. Tego nie można już "odzobaczyć" i "odzapomnieć". W szczególności "odzapomnieć" jak poradziliście sobie z pomocą dla małych firm w województwie, więc nie dziwcie się, że czekamy spokojnie wraz z rodzinami, partnerami w biznesie, przyjaciółmi i dzieląc się swoimi uwagami możliwie jak najszerzej do czasu kiedy kartką wyborczą podziękujemy formacji w krótkich spodenkach za przywilej reprezentowania Nas, podziękujemy nie bez żalu, tracąc pokładane w Was nadzieje. Jesteśmy nauczeni, że w prowadzeniu działaności musimy liczyć tylko na siebie oraz, że jest czas współpracy i wystawiania faktur. Więc i taka będzie wystawiona dla Was. To przykre, że mając takie mając takie instrumenty jak chociażby Wydział Zarządzania Strategicznego nie przygotować się do realnego oszacowania jak najszerszego spektrum pomocy dla przedsiębiorców w województwie. Opieranie się o wytyczne "z palca" typu " bo 50%" i to jest efekt konsultacji, to przejaw skrajnego braku profesjonalizmu. Nie jest tu żadnym tłumaczeniem wykorzystywanie fetyszu konsultacji, ponieważ konsultacje też muszą być przeprowadzone w metodyczny i profesjonalny sposób. Merytorycznie nie przygotowaliście żadnych analiz efektywności i skutków wydania 50 mln. Włos się na głowie jeży jak zarządzacie miliadrowymi funduszami. Bez merytorycznej argumentacji podchwycenie 50, czy też 40, a moze 61 % i uzasadnienie tego " konsultacjami " to rozmowa jak na straganie w dzień targowy. Dlaczego 7 tyś a nie inna kwota, zatem gdzie jest ta analiza ? W każdym przedsiębiorstwie wydanie sporej kwoty bez analizy korzyści i wariantów nakładów do korzyści jest niedopuszczalne. Drodzy Zarządzający, konsultacje w jakim trybie ? na podstawie jakich uchwał Sejmiku, z jakimi partnemi, z jakim merytorycznie celem konsultacji i uzasadnieniem parterów ? To Wy wydajecie te pieniądze i to Wy macie mieć argumenty do swoich racji, a konsultacje służą do komunikacji Waszych zamierzeń i ewentualnych korekt nie na podstawie emocji tylko rzetelnych argumentów strony partnerów, konsultacje służą do przekonania o swoich racjach na podstawie argumentów, tu zaś mamy sytuację typu Bo tak i pokrętne tłumaczenie ? Zastanówcie się nad tym. Efekt - sami Drodzy Zarządzający widzicie, wydaliście 50 mln jak jeźdźcy bez głowy, przykre i straszne, że polityka winduje zastępy chłopców i dziewczynek w krótkich spodenkach. Zaś sytuacja taka jak ta, bezlitośnie obnaża brak podstawowych kompetencji menedzerskich, nie zapomnijmy o tym wybierając kolejny sejmik i (p)osłów w naszym pieknym z 75 letnimi tradycjami Województwie, bo wydawane są nasze peiniądze, na które "Menadzerowie" Województwa nie zarabiają tylko łaskawie wydają, a nam pozostaje podziwiać ich światłość i profesjonalizm.
Działacz
2020-08-21 09:03:38
System działał jak na taką akcję bardzo sprawnie. Korzystałem z internetu z telefonu. Nawet się liczyłem z tym, że serwer będzie obciążony i być może nawet się nie zaloguję. Pani Małgorzata wiadomo, nic nowego poglądy ma w danej chwili takie jak akualnie rządzący. Zmieni się rząd to zmieni poglądy. Lepiej niech w rządzie załatwi więcej pieniędzy na granty i uruchomi kolejne konkursy. To wtedy pomoże przedsiebiorcom. 50 mln to było wiadomo, że to kropla w morzu potrzeb.
Racjonalista
2020-08-21 01:24:10
Nie ma idealnych systemów przyznawania grantów. Informacje były dużo wcześniej, każdy wiedział jakie są zasady. Konsultacje też były z przedsiębiorcami czego efektem było obniżenie progu z 70 do 50%, czego nie popierałem, ale sami przedsiębiorcy tego chcieli. Oczywiście można było też rozdać wszystkim po 500 zł. Niestety tam gdzie pieniądze i ktoś się nie załapie zawsze będzie krytyka i hejt. Ja nie mam z tym problemu, trudno nie dostanę, a dostanie sąsiad... takie życie, ale takich mamy ludzi, że gul im skacze jak coś nie po ich myśli.
@ Kupię listę "najszybszych"
2020-08-20 17:22:44
A proszę Cię bardzo mogę przesłać dane swojej firmy.
Podaj proszę dane do wystawienia FV na 10 tyś. i sprawa załatwiona.
Us
2020-08-20 17:15:14
@Tomasz
Bzdury to Ty wypisujesz, we wniosku było JEDNO miejsce do wpisania ilości pracowników i tyle.
Piszesz głupoty nie mając zielonego pojęcia jak faktycznie wyglądało wypełnianie wniosku. Pytanie po co wprowadzasz ludzi w błąd?
@Tomasz
2020-08-20 11:58:01
Oni się tak wystraszyli że teraz kłamią że to w ministerstwach kazali im zmniejszyć stratę z 70% na 50% i konsultować z wybranymi przedsiębiorcami.Kazali im także zrobić taką aplikację akurat w tej a nie innej firmie.Oni nic nie mogli tylko mieli przydzielić pieniądze.No i tak przydzielili że mikro przedsiębiorcy dostali figę i o to chodzi żeby wyjaśnić wszystko dla dobra przedsiębiorców
Tomasz
2020-08-20 11:04:17
Bzdura jakich mało to jest jedno wielkie oszustwo pytanie dla kogo to było zrobione a jeżeli ktoś ma pracowników ma dużo więcej informacji do wypełnienia to już nie jest wstanie złożyć wniosek. Ja akurat mam firmę jedno osobową a spadki mam 80 do 100 % w zależności od miesiąca
daro
2020-08-20 10:12:08
PiS nienawidzi przedsiębiorców. Nie dajcie się nabrać. Pisowcy to fałszywi ludzie.
Adam
2020-08-20 09:57:01
@Olek to nie PIS a kolesiostwo z PO upokorzyło przedsiębiorców i teraz maja czelność twierdzić, że wszystko było ok. System działał poprawnie, konsultowali się z przedsiębiorcami w sprawie obniżenia progów ;-) Takie akcje to świetny przepis dla PO na przegrywanie wyborów.
Olek
2020-08-20 08:59:19
PiS puścił na przedsiębiorców policję w czasie covidu w Warszawie żeby ich spałowała, a teraz nagle wielcy obrońcy.
Fela
2020-08-19 18:10:21
Po co masz kupować coś co możesz otrzymać w drodze wystąpienia o informację publiczną.Już teraz ta lista wszystkich parzy w ręce jak gorący kartofel żebyś wiedział jak się telefony grzeją.Przedsiębiorcy ze stratą powyżej 70% powinni wystąpić do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców z wnioskiem o sprawdzenie.
Kupię listę "najszybszych". Płacę 10 tys. złotych.
2020-08-19 14:53:19
Kupię listę nazwisk "najszybszych" z kwotami dofinansowania jakie otrzymają , a którzy mają straty poniżej 70 procent. Płacę 10 tys. zł. To nie żart. Po co to robię ? Będę szukał ich powiązań z Platformą Obywatelską i informatykami Geblewicza. Nie dajcie się nabrać na te wpisy poniżej niby przedsiębiorców (Szczecinek , Przedsiebiorca) , a tak naprawdę to ludzie Geblewicza.
@Andrzej
2020-08-19 12:19:39
Trafiłeś w sedno,to powinno zostać wyjaśnione
Szczecinek
2020-08-19 10:49:52
nie wiem o co ta afera.TERAZ ???? dwa tygodnie wisiała informacja o tym grancie wszędzie dostępna.Jak wół w regulaminie zapisane, że kto pierwszy ten lepszy.
Teraz jakaś marionetka się uaktywniła i kłapie jęzorem w nie wiadomo czyim imieniu.
Nie zgadzam się na zmiany i powtórki.Jestem zwykłym zjadaczem chleba ze Szczecinka, udało się, wniosek wpadł do puli.Dlaczego ma być powtórka.
Trzeba było się przygotować.
warunki były jasne i czytelne, ogólnie dostępne dla wszystkich.
Życie.
Ktos
2020-08-19 10:16:08
Oj biedna ta nasza Pacyna znow próbuje blyszczec i jak zwykle kwczenie wywolyje śmiech
Andrzej
2020-08-19 09:51:39
Dlaczego zmieniono kryterium z 70% na 50%, co spowodowało, że najbardziej poszkodowani nie dostana pomocy? Jestem w tej grupie - 86%. Podobno były jakieś konsultacje z przedsiębiorcami. Jakimi? Czy zapytano tylko krewnych i znajomych królika? System źle działał, u mnie nie pobrał danych z ceidg, trzeba było wpisać ręcznie, przez co trwało to dłużej i wniosek nie został przyjęty. Prowadzę firmę produkcyjną i nie mam na materiały. Pożyczki niech sobie.... Kończę działalność.
Przedsiebiorca
2020-08-19 09:34:55
Wniosek złożyłam bez problemu 8:40.
Wpisywałam wszystko ręcznie. Zajęło mi to 10 min. Internet radiowy -mała miejscowość, nie jestem informatykiem. Rozumiem rozgoryczenie innych przedsiębiorców.
@$
2020-08-19 09:30:23
Lista powinna zawierać także tych co mają spadek poniżej 70% to uczyni lekturę naprawdę ciekawą
PO_pieram!
2020-08-19 09:19:22
.......
$
2020-08-19 08:42:33
A może opublikować listę tych, którzy byli najszybsi - z pewnością byłaby to ciekawa lektura.
Okien nie wstawiam
2020-08-19 08:32:19
Ale taki burdel jest w całej Polsce, nawet tam gdzie rządzą marszałkowie z PiS. Plamę dało ministerstwo, a Pomarszczona wini za to marszałka.
@Konstanty
2020-08-19 07:13:08
Tak, można było zostawić kryterium 70 proc., a jeśli pieniądze by zostały, zrobić kolejny nabór dla tych z mniejszymi stratami. Jeśli chodzi o poszczególne przypadki, myślę, że kluczowe było dobre przygotowanie się i przećwiczenie składania wniosku, a wszyscy mieli taką możliwość. Nie wiem jednak, ile dni ćwiczyła wcześniej pani profesor i inne osoby. Znam kosmetyczkę, która ćwiczyła i jej się udało. Pewne jest, że jeśli pula jest ograniczona, to propozycja PiS, by był to wyścig, spowoduje, że nie wszyscy go wygrają, a wiele osób może się poczuć z różnych powodów poszkodowanych.
ed
2020-08-19 06:59:49
Pacyna niech się lepiej zajmie upadającą przez PiS Gryfią
1948
2020-08-19 05:27:20
do Wanda.Powiedz swojemu staremu zeby juz Ci lepiej nie polewal:)
The
2020-08-19 04:02:05
A może zapytajcie MJW, kto tak usilnie parł do obniżenia progu z 70 na 50%. Eeeee...
Granda
2020-08-19 00:34:32
Zasady przyznawania grantów narzuciło pisowskie ministerstwo. Kogo ta pani krytykuje
Wanda
2020-08-18 23:05:03
Bycie platfusem jest równoznaczne z byciem cieniasem.
Konstanty
2020-08-18 22:23:49
Kluczowe dla wyjaśnienia sprawy może mieć ustalenie z kim było konsultowane zmniejszenie progu z 70% na 50% spadku.O takich konsultacjach wspomniał marszałek.Jeśli generalnie z naboru wypadli mali przedsiębiorcy o 70% i wyższym spadku a w to miejsce przyjęto tych z 50% to sprawa jest do wyjaśnienia przez uprawnione organy.Szkoda małych przedsiębiorców bo na nich nikt nie chce postawić i nie mają układów a to im winniśmy wsparcie.Opowieść prof.Kołodziejek o krawcowej i przypadek wydawnictwa Forma sprawia że w mieście gdzie powstała Solidarność w 40 rocznicę strajków o wolność i równość pojęcie solidarności zostaje zapomniane.
Grant a la PO
2020-08-18 22:06:12
Nie dziwi mnie to - tam, gdzie takich spraw dotykają się ludzie PO, można być niemal pewnym, że będą jakieś przekręty.
do @ Hipokryci z PiS (po..a Neumann)
2020-08-18 22:01:55
Największy przedsiębiorca..... "Na czele "Strajku przedsiębiorców" stanął Paweł Tanajno, który kandyduje na prezydenta. Ogłosił on listę postulatów: wśród nich jest dymisja premiera oraz ministra zdrowia, a także wypłata odszkodowań za "beznadziejną politykę" rządu wobec właścicieli firm"
ten nabór budzi wiele wątpliwości
2020-08-18 18:04:42
Koniecznie należy się tym zająć , nawet informatyk mający najlepsze umiejętności w 1 minutę nie wypełni wniosku w Generatorze
Jan
2020-08-18 17:57:51
Klub KO w sejmie wystapil o podwyzki dla parlamentarzystow. Tusk dal im reprymende ze lepiej zarobia w samorzadach dojac przedsiebiorcow.
Halo
2020-08-18 17:23:05
Zasady naboru wniosków narzuciło pisowskie ministerstwo
W końcu
2020-08-18 17:19:54
Wreszcie radna się postawiła rządowi. Dała dowód, że nie liczy się przynależność partyjna. Teraz powinna wystąpić o te pieniądze, zabrane Polakom, a dane handlarzom broniom itp. przez rząd. Wystarczy wtedy dla wszystkich przedsiębiorców, a nie tylko dla tych, którzy byli szybsi.
Max
2020-08-18 17:17:02
80% przedsiebiorcow glisowalo naTrzaskowskiego. To niech im Trzaskowski da granty.
Kasia Nowak
2020-08-18 17:14:50
Gratulacje dla radnej za postawę
Andrzej
2020-08-18 17:13:01
Wreszcie Jacyna mówi, jak jest. Kto by się spodziewał?
Brawa dla radnej.
@Czego nie rozumiecie ?
2020-08-18 16:48:45
Tego , że wasi ludzie z PO wystartowali wcześniej. To falstart. Trzeba powtórki i prokuratora.
Idole
2020-08-18 16:40:20
Wasi pisowe idole z Warszawy dali sobie 100procent podwyzszki a zonie prezydenta niedoroby chcieli dac więcej niż zarabia minister czy premier rzadu a kraj w ruinie przez koronawirus ale to obrzydliwe
Hipokryci z Platformy Obywatelskiej.
2020-08-18 16:31:21
Platforma napuszcza Urzędy Skarbowe w całym kraju na przedsiębiorców , którzy nie popierają PO. To draństwo. Ale w donoszeniu PO nie ma sobie równych.
Prokuratura - CBA - system informatyczny
2020-08-18 16:14:15
Prokuratura i CBA muszą sprawdzić działanie systemu informatycznego od godziny 8:00. Czy była możliwość wcześniejszego włamania ? Start był od godz.8:30. Jak to możliwe , że niektórzy złożyli wnioski już o godz. 8:31 ? Podejrzane jest , że jeszcze przed sprawdzeniem systemu przez zewnętrzną firmę , Urząd Marszałkowski już twierdzi , że wszystko było w porządku. Czy , aby na pewno ?
Adrian
2020-08-18 16:06:56
Nareszcie ktoś się wstawił za przedsiębiorcami. Popieram i więcej takich inicjatyw. Pomocy dla przedsiębiorców z naszego regionu w szczególności.
jj
2020-08-18 15:55:15
Niech dadzą lepszy pakiet ,podobno tarcza wszystkich przedsiębiorców uratowała to po co te granty?
Hipokryci z PiS
2020-08-18 15:52:21
Pamiętam jak PiS wypuścił policję na przedsiębiorców w maju tego roku w Warszawie. Policja brutalnie rozbiła Strajk Przedsiębiorców, wiele osób wtedy zatrzymano. Przypominało to obecne wydarzenia na Białorusi. A teraz nagle wielcy obrońcy, nikt się na to nie nabierze.
Ola
2020-08-18 15:46:28
W końcu ktoś się wstawił za przedsiębiorcami. Brawo Małgosiu.
Czego nie rozumiecie?
2020-08-18 15:10:48
Ministerstwo zdecydowało, że ma być wyścig po pieniądze. Jeżeli zatem jest wyścig, to choćby się biegło najszybciej jak się da, wszyscy nie będą pierwsi. Powtórzony wyścig też tego nie sprawi.
Dziwne
2020-08-18 15:07:53
"Reguły konkursu były opracowane w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej". Czy radni PiS zwrócili się w tej sprawie do rządu?
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.