Cztery firmy złożyły oferty w kolejnym z dużych przetargów na przebudowę kilku ulic, wraz z całym układem drogowym na Międzyodrzu, mającym uczynić spójnym i łatwiejszym dostęp do portu, a jednocześnie usprawnić cały układ komunikacyjny w tym rejonie Szczecina. Chodzi o ulice: Energetyków, Władysława IV, Spichrzową, Zbożową, Celną, św. Floriana, części ulicy Bytomskiej oraz Bulwarów Śląskiego i Gdańskiego. Każdy z potencjalnych wykonawców zaproponował usługi za kwoty zdecydowanie niższe od kalkulacji kosztów sporządzonych przez magistrat, jak i spółkę SEC.
Koperty z ofertami na nowy wjazd i wyjazd z i do centrum Szczecina w spółce komunalnej Szczecińskiej Inwestycje Miejskie, odpowiedzialnej za realizację całego zadania w najbliższych latach, otwarte zostały w miniony piątek. Termin przekładany był kilka razy. I tak samo jak w poprzednim przetargu, w którym oferty już znamy, a dotyczy dla odmiany ulic: Rybnickiej, Kujota, Hryniewieckiego, Logistycznej i pozostałej części ul. Bytomskiej, różnica między kosztem zakładanym inwestycji a najniższą cenowo ofertą jest kolosalna.
Różnice między sumą zabezpieczoną na realizację a kwotami łącznymi brutto za wskazany w dokumentacji sięgają od ponad 46,8 mln zł do prawie 70,4 mln zł. Wydatek przewidywany był na poziomie aż 148 233 197,72 zł brutto, w tym: na zadanie Gminy Miasto Szczecin 144 921 824,31 zł brutto i na zadanie SEC 3 311 373,41 zł brutto.
Tymczasem w najtańszej z ofert Firma Budowlano-Drogowa MTM SA z Gdyni podała, że gotowa jest zrealizować zadanie za jedyne 77 860 314,30 zł. Najdroższa, choć i to grubo poniżej kalkulacji, Korporacji Budowlanej Doraco Sp. z o.o. z Gdańska, opiewa na 101 367 801,06 zł brutto. Ponadto kontraktem zainteresowane są konsorcjum ROVERPOL Sp. z o.o. – ROVER Intraestructuras, SA i EUROVIA POLSKA S.A., prowadzące na terenie miasta obecnie kilka inwestycji drogowych (w węzłach w Podjuchach i Łękno, w al Papieża Jana Pawła II i na ul. Władysława Szafera - od autora). To pierwsze skalkulowało zlecenie na 82 902 000,00 zł brutto, ta druga - na 93 501 606,75 brutto.
- Komisja przetargowa zajmie się analizą złożonych ofert - informuje Piotr Zieliński, rzecznik prasowy spółki Szczecińskie Inwestycje Miejskie.
Całe przedsięwzięcie, podobnie jak pozostałe z już realizowanych lub rozpoczynanych, zupełnie zmieni komunikację w obszarze między mostem Długim a Trasą Zamkową i szerzej na całej Łasztowni wraz z dojazdem do pobliskich terenów portowych. W tej części Miedzyodrza będzie to druga z powojennych przebudów układu drogowego łączącego lewo- i prawobrzeże miasta po ostatniej wojnie. Poprzednią ten obszar przeszedł w latach 60. i 70. XX wieku, czego efektem było usunięcie poniemieckiego układu ulic, których zabudowa w większości legła w gruzach w czasie II wojny światowej. Ostatnia i tylko częściowa objęła pasa wydzielonego torowiska i zakończona została w 2015 roku. Część z ułożonych wtedy torów, które jak się okazało z wadliwymi spawami i dotąd już wymienionymi, będzie zbudowana ponownie od podstaw, bo trzeba będzie dostosować trasę tramwajów do planowanego nowego układu komunikacyjnego w tym rejonie wyspy.
Zakres prac budowlanych obejmie m.in.: budowę skrzyżowania z ruchem okrężnym oraz ciągów pieszych, rowerowych i pieszo-rowerowych, przebudowę wspomnianego torowiska tramwajowego wraz z niezbędną infrastrukturą, przebudowę kolizyjnych sieci podziemnych i nadziemnych (w tym instalacji elektroenergetycznych, elektrycznych, sanitarnych, gazowych, ciepłowniczych, wodociągowych, teletechnicznych), przebudowę i budowę nowych zjazdów publicznych i indywidualnych, budowę parkingu, urządzenie systemu odwodnienia poprzez przebudowę i budowę kanalizacji deszczowej wraz z urządzeniami oczyszczającymi, wymianę konstrukcji i zmianę geometrii jezdni, montaż nowego oświetlenia.
Na realizacje projektu przewidziane jest częściowe współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej z puli Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 zarówno w zakresie przebudowy wyżej wymienionych ulic, jak również na projekt SEC pn. „Przebudowa istniejących i budowa nowych systemów ciepłowniczych – etap I i etap II”.
Przypomnijmy, że po wcześniej już rozstrzygniętych przez SIM przetargach rozpoczęły się dotąd nieco dalej przebudowy ul. Górnośląskiej i wiaduktu drogowo-tramwajowego Estakada Pomorska wzdłuż ul. Gdańskiej. A w perspektywie najbliższych kilku lat, ale nie wcześniej niż 2024 roku, jest niewykluczone, że ruszy również budowa nowego mostu Kłodnego łączącego lewobrzeże i Łasztownię. ©℗
Mirosław WINCONEK
Fot. Mirosław WINCONEK