Wielkimi krokami do finału zbliża się przebudowa odcinka torowiska tramwajów w obrębie szczecińskiego placu Szarych Szeregów i na odcinku łączącej się z nim al. Marszałka Józefa Piłsudskiego do pl. Odrodzenia. Z dnia na dzień i z każdym tygodniem ruch na placu przebudowy dowodzi, że tempa przy realizacji zadania ZUE S.A. z Krakowa, jego wykonawca, nie zwalnia.
Od ubiegłego tygodnia trwały tam wypełnianie warstwą asfaltu międzytorzy gotowego już pasa torowiska, które będzie de facto dodatkową jezdnią pośrodku tego odcinka i w obrębie rozjazdów na wyspie samego ronda, pełniąc funkcję pasa do jazdy dla autobusów w sytuacjach nagłych pojazdom służ ratunkowych. Te prace są kontynuowane w tym tygodniu. Asfaltowane są teraz fragmenty na wysokości rozjazdów zmontowanych dotąd i już w większości na wyspie centralnej pl. Szarych Szeregów.
Równocześnie urządzane są chodniki po obu stronach wzdłuż całej długości poboczy między torowiskiem i zachowanymi w nich drzewami. Większość z prace brukarskich przy układaniu ich nawierzchni została już wykonana, podobnie, jak i na wysokości nowych przejść dla pieszych oraz peronach na wysokości przystanków tramwajowych od strony placu. na tych ostatnich ustawione są już też nowe wiaty. Trwa montaż ostatnich przęseł wygrodzeń (płotków) chodników od strony torów i od strony jezdni dla bezpieczeństwa poruszających się nimi pieszych.
W minionym tygodniu na nowych słupach rozwieszona została sieć trakcyjna. Ruszyły jednocześnie prace ziemne przy usypywaniu podbudowy ostatniego z fragmentów torowiska w relacji do al. Piastów oraz przy uzbrajaniu terenu w odcinki nowych instalacji. Jak choćby od wczoraj to m.in. wymiana na nową sieci wodociągowej. Na ustawienie czekają ostatnie słupy sieci trakcyjnej. Do uporządkowania pozostają również rejony rozkopanych jeszcze w związku z robotami przy uzbrojeniu chodników na wysokości prawoskrętów z al. Wojska Polskiego w al. Marszałka Józefa Piłsudskiego i od wyjazdu z tej ostatniej na plac i w kierunku ul. Wielkopolskiej.
Na wyspie centralnej pl. Szarych Szeregów wykonana zostały też nasadzenia zieleni. Pojawiły się tam m.in. magnolie i krzewy róż.
Główne prace specjalistyczne związane z montażem torowiska, sieci trakcyjnej, sterowaniem i ogrzewaniem zwrotnic krakowskie ZUE wykonuje własnymi siłami. Natomiast pozostałe prace wykonywane są przez podwykonawców, a wśród nich są spółka KML, firma WIDROG i TARCOPOL.
Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, niewykluczone, że z początkiem czerwca przez zmodernizowany odcinek trasy i dalej przez pl. Grunwaldzki ponownie pojadą tramwaje. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK