Wprawdzie oficjalnie prace rozpoczęły się we wtorek (21 lutego), ale póki co nie można mówić o wbiciu pierwszej łopaty. Na razie wygrodzono część terenu, a ekipy rozpoczęły wycinkę drzew kolidujących z inwestycją. Budowa nowego odcinka ul. Szafera w Szczecinie stała się jednak faktem.
Informacja o podpisaniu umowy i rozpoczęciu prac przygotowawczych pojawiła się w poniedziałkowe popołudnie. Wtedy też ekipy rozpoczęły ustawianie znaków wytyczających objazdy. Od wtorkowego poranka nieprzejezdny jest bowiem fragment od ronda im. ks. Piotra Prymy, czyli skrzyżowania ul. Szafera z Żołnierską, do okolic pętli, czyli ul. Żołnierskiej i Klonowica. Na tym odcinku pojawiać się mogą jedynie autobusy, tramwaje oraz pojazdy jadące do posesji w zamkniętym rejonie. Część kierowców nie stosuje się jednak do znaków, omija barierki i przejeżdża w kierunku centrum Szczecina. We wtorek nie było to jeszcze uciążliwe, jednak gdy rozpocznie się właściwa wycinka drzew, przejazd tym odcinkiem będzie ryzykowny.
- Zmiany wprowadzone zostały na okres około dwóch tygodni i zakładają zamknięcie rejonu pętli, czyli ul. Żołnierskiej, Klonowica i wjazdu z ronda w ciągu ul. Szerokiej - potwierdza Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Szczecińskie. - Utrzymany będzie ruch komunikacji tramwajowej i autobusowej.
Rozpoczęta właśnie inwestycja przewiduje budowę nowego odcinka torowiska tramwajowego pomiędzy nową pętlą przy ul. Szafera, a obecną na Krzekowie, która ostatecznie zostanie zlikwidowana. Nowa droga ma powstać w takim standardzie jak ta, która biegnie wzdłuż przebudowanej niedawno ul. Szafera i kończy się teraz ślepo przy skwerku za rondem Żołnierzy Polskich Misji Pokojowych ONZ. Mają powstać dwie jezdnie dwupasmowe - każda z pasami ruchu o szerokości 3,5 m i wydzielony pas autobusowo-tramwajowy o szerokości 6,5 m.
W rejonie skrzyżowania ul. Żołnierskiej z ul. Klonowica starą pętlę zastąpi nowy układ torowy, a na nowym odcinku przybędzie ok. 2 km toru pojedynczego, urządzone zostaną 3 przystanki autobusowo-tramwajowe, 1 tramwajowy i 2 zatoki autobusowe. Dodatkowo powstanie część drogowa - z rezerwą w postaci pasa ziemi pod tory w przyszłości - z jezdniami, chodnikami i drogami rowerowymi aż do okolic skrzyżowania ul. Szerokiej i Brackiej.
To jedyna tak duża inwestycja drogowa przewidziana w Szczecinie w tym roku. Z puli Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych miasto otrzymało na ten cel zabezpieczenie w wysokości ponad 56,5 mln zł. Całość kosztować ma 101 781 430,46 zł. Prace prowadzi wyłonione w przetargu konsorcjum firm - TORMEL Sp. z o.o. i STANLED I Sp. z o.o., które ma 2 lata na zrealizowanie całego projektu. ©℗
Tomasz TOKARZEWSKI