Poniedziałek, 25 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Powstały nowe odcinki rowerowej Trasy wokół Zalewu Szczecińskiego [GALERIA]

Data publikacji: 05 grudnia 2021 r. 07:56
Ostatnia aktualizacja: 06 grudnia 2021 r. 11:19
Powstały nowe odcinki rowerowej Trasy wokół Zalewu Szczecińskiego
Trasa wokół Zalewu Szczecińskiego Fot. UMWZ  

Zakończyła się budowa nowych odcinków Trasy wokół Zalewu Szczecińskiego. Z Wapnicy dojedziemy już nowym szlakiem do Wolina. I dalej na południe. To ważna część rowerowej transgranicznej pętli, która ma w sumie 300 km i prowadzi przez najpiękniejsze zakątki Pomorza Zachodniego.

Trasa wokół Zalewu Szczecińskiego to polsko-niemiecki projekt, który ma uatrakcyjnić turystykę rowerową na pograniczu. To w sumie 300 kilometrów wokół akwenu, przez bardzo ciekawe przyrodniczo tereny i miejsca tworzące historię Pomorza. Szlak prowadzi od Świnoujścia przez Wolin i Stepnicę do Szczecina i dalej na północny zachód do Nowego Warpna, Ueckermunde, Anklam.

W Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego

- Szlak wytyczony brzegami Zalewu ma wyjątkowy urok. Tam odpoczywa się od codziennego zgiełku, hałasu miasta, zatłoczonych dróg. Cieszę się, że rowerowa pętla wokół Zalewu Szczecińskiego zyskała w tym roku tak atrakcyjne odcinki – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz.

Trasa wokół Zalewu Szczecińskiego Fot. UMWZ

W ramach zakończonej niedawno budowy powstały brakujące fragmenty trasy między miejscowościami: Wapnica, Łubczewo, Sułomino, Wolin oraz krótki odcinek w Recławiu.

- Trasa wokół Zalewu Szczecińskiego jest piątą, która weszła do Projektu Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Została pomyślana tak, by wykorzystać zbudowaną i powstającą infrastrukturę rowerową dwóch innych tras. Biegnącej wzdłuż Wybrzeża Velo Baltica oraz prowadzącej znad morza do Szczecina i dalej na południe Polski - Blue Velo – wyjaśnia wicemarszałek województwa Tomasz Sobieraj. - Część odcinków udało się sfinansować z zakończonego już Programu Współpracy Transgranicznej  Interreg VA. Kontynuacja projektu jest możliwa dzięki włączeniu go do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego - dodaje wicemarszałek.

W zakończonym niedawno zadaniu inwestycyjnym budowa i oznakowanie objęły odcinki o łącznej długości 12,8 kilometra. Z okolic Wapnicy można już wygodnie przejechać na południe przez Woliński Park Narodowy, do samego Wolina.

Jak przebiegają nowe odcinki trasy wokół Zalewu?

Początek pierwszego z nowych odcinków znajduje się w połowie leśnej drogi między Wapnicą a DK3.  Jest on kontynuacją inwestycji zakończonej w 2020 r.

Tam rowerowy szlak skręca w kierunku położonych nad Zalewem wsi Łubczewo i Sułomino.

Trasa wokół Zalewu Szczecińskiego Fot. UMWZ

Utwardzona kruszywem ścieżka ma szerokość od 3 do 3,5 metra, a powstała w miejscu drogi gruntowej.

Trasa wokół Zalewu Szczecińskiego Fot. UMWZ

Teren, przez który została wytyczona położony jest w Obszarze Natura 2000, gdzie ochronie podlegają przede wszystkim dziko występujące ptaki i ich siedliska. W sąsiedztwie inwestycji wydzielona jest również okresowa strefa ochronna orła bielika.

- Trasa wokół Zalewu Szczecińskiego jako zadanie projektowe i wykonawcze nieco różniło się od pozostałych projektów rowerowych. Po pierwsze szlak wiedzie częściowo po wałach przeciwpowodziowych, które umacniają brzeg zalewu. Inną sprawą były tereny objęte ochroną przyrodniczą. Tu istniał wymóg stosowania innych nawierzchni niż bitumiczne. Zależało nam by ich trwałość i wygoda użytkowania były jak najwyższe. Mamy nadzieję, że drogi te będą służyły rowerzystom przez wiele lat  – mówi dyrektor ZZDW Michał Żuber.

Trasa wokół Zalewu Szczecińskiego Fot. UMWZ

Odcinek dochodzący do Łubczewa ma 5,2 km. Dalej, w kierunku Sułomina, prowadzi droga z betonowych płyt. W ramach inwestycji część płyt wymieniono, a część została oczyszczona i wyregulowana. Tędy rowerzyści dojadą m.in. do dużego pola namiotowego i terenu, na którym odbywa się wakacyjny Country Festival.

Z Sułomina trasa przebiega przez tereny łąkowe, najpierw po płytach betonowych [fot.5], a potem nową drogą rowerową o nawierzchni bitumicznej.

Trasa wokół Zalewu Szczecińskiego Fot. UMWZ

Z lekkiego wzniesienia rozpościera się widok na cały Zalew.

Trasa wokół Zalewu Szczecińskiego Fot. UMWZ

Na wysokości wsi Płocin kończy się odcinek inwestycyjny. Stamtąd zjeżdżamy nad brzeg Zalewu [fot.7 i 8], a po kilkuset metrach droga skręca w kierunku Wolina. Ten fragment pokonujemy również po płytach, a później – na śródpolnej krzyżówce – nawierzchnia zmienia się na bitumiczną.

Trasa wokół Zalewu Szczecińskiego Fot. UMWZ

Opisane zadanie inwestycyjne kosztowało blisko 6,6 mln zł.  Dofinansowanie unijne ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniosło 75 proc. jego wartości. 10 procent  kosztów to dofinansowanie z budżetu państwa. Projekt był realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020.

(k)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Piotr
2023-11-16 10:16:46
Czy jest ktoś w stanie mi napisać czy droga rowerowa do okoła Zalewu jest utwardzona?
rower
2021-12-06 10:31:11
Super jazda pod gnojnych drogach ,a szczególnie po żniwach.
Ala66
2021-12-05 23:43:14
Co na to prezes PiS?
Polskie ścieżki rowe
2021-12-05 17:52:32
Droga z płyt to nie jest droga rowerowa! To jest coś co po 2-3 latach będzie wkur***ło 99 ℅ ludzi tamtędy jeżdżących.. Ale żeby bylo szybko i tanio to tak się u nas robi...
A
2021-12-05 14:22:17
może warto określić źe droga tylko dla rowerów terenowych MTB
To
2021-12-05 14:17:46
droga dla traktorów i kombajnów jest super panie Marszaku .
wolin
2021-12-05 13:51:07
Tak, tak. Jeszcze kraniki, dywaniki, leżaki i inne cudaki. Naprawi ktoś te zniszczone drogi?
Do P.Marszałka
2021-12-05 13:28:21
Podczas budowy zniszczono komplętnie drogi dojazdowe do miejscowości Sułomino i Karnocice.Transport tysięcy ton kruszywa i płyt betonowych ciężarówkami dosłownie rozjeździł jedyne drogi dojazdowe.Gmina Wolin umywa ręce bo odcinki dróg należą do dróg powiatowych.Proszę P.Marszałka o naprawę dróg po swojej sztandarowej inwestycji.
Bogdan
2021-12-05 12:15:10
Skoro trasa ma 300 km to powinno być po drodze mini hoteliki dla rowerzystów gdzie byłby nocleg , bar, przechowalnia rowerów. Można wówczas zaplanować wyjazd 3-4 dniowe.
do @pomorzanin
2021-12-05 10:20:31
- przyjdzie czas i na te wieże oraz inne atrakcje. Ja też popieram takie projekty, które nie bazują na "instynkcie stadnym" lecz pozwalają na kontakt z naturą, bez luksusów, codziennego zgiełku i kieratu cywilizacji, czyt. "demokracji liberalnej". Oby więcej ...
pomorzanin
2021-12-05 09:40:03
popieram projekt, juz widac zwiekszony ruch turystyczny w tych rejonach ale moim zdaniem brakuje wiez widokowych w wybranych miejscach blisko tras np wyspa wolin, puszcza bukowa, pas nadmorski, pojezierze drawskie czy cedynski park krajobrazowy...

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA