Wtorek, 05 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Powiało nowością. Nie pojadą na gazie [GALERIA]

Data publikacji: 23 lutego 2020 r. 10:48
Ostatnia aktualizacja: 24 lutego 2020 r. 09:48
Powiało nowością. Nie pojadą na gazie
 

Hybrydowy autobus, którego silnik elektryczny napędza instalacja gazu ziemnego oraz oszczędny w eksploatacji mikrobus, powstały na bazie samochodów dostawczych można było zobaczyć w Policach. Prezentację w zajezdni Szczecińsko-Polickiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego przygotowała firma MAN, producent tych pojazdów.

Koncern stawia w autobusach miejskich na wiele rozwiązań sprawdzonych w ciężarówkach, autach dostawczych i autokarach turystycznych. Trudne i kosztowne w utrzymaniu metalowe elementy poszycia czy plastikowe dodatki mają być zastępowane w miarę możliwości szkłem hartowanym. Wymiana takich elementów jest szybsza i tańsza – nie wymaga spawania, klejenia czy lakierowania. Wnętrza nowych autobusów są bardziej przestronne – pojazdy miejskie mają być pojemne, ale komfortowe. Proponowany napęd gazowo-elektryczny pozwala na pokonanie ok. 600 km.

Z kolei mikrobus z tradycyjnym napędem diesla to nic innego, jak rozwinięcie linii pojazdów dostawczych. Na pokład mogą zabrać od kilkunastu do 40 pasażerów (w tym maksymalnie 18 na miejscach siedzących). Mają też wydzieloną część z obniżoną podłogą i miejscem na wózki dziecięce czy inwalidzkie.

Pasażerowie nie mogą jednak co liczyć na to, że tego typu pojazdy pojawią się wkrótce na liniach obsługiwanych przez SPPK.

– Przygotowujemy obecnie przetarg na zakup 4 nowych autobusów i będzie on ogłoszony w tym roku – zapewnia Kazimierz Trzciński, prezes SPPK. – Ale będą to pojazdy z tradycyjnym napędem diesla. Przyglądamy się jednak różnym nowym rozwiązaniom proponowanym przez liczących się na rynku producentów i nie wykluczamy, że w przyszłości je wdrożymy. Na razie jest jednak na to za wcześnie.

Barierą są m.in. koszty. Autobusy hybrydowe, gazowe czy elektryczne są o nawet kilkadziesiąt procent droższe, niż te z napędem diesla. W przypadku dwóch ostatnich rozwiązań wymagana jest także dodatkowa infrastruktura. Zarówno stacja tankowania gazu ziemnego, jak i ładowania elektrycznego to wydatek, na który żaden z przewoźników bez zewnętrznego wsparcia finansowego nie może sobie pozwolić.

Tekst i fot. Tomasz Tokarzewski

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

?
2020-02-24 08:20:28
@Leopolis:Przecież Solaris też jest produkowany w Polsce- od jakiegoś czasu właścicielami są hiszpanie, mogłeś ich ubiec i wykupić wtedy była by to nadal polska marka ,widocznie nikt inny nie był zainteresowany kupnem...
@Leopolis
2020-02-24 06:35:28
Mają 2/3 Manów i 1/3 Solarisów! Mieli kupować Autosany i Ursusy?
Leopolis
2020-02-23 23:37:27
Sppk ma duże doświadczenie w przekazywaniu pieniędzy pasażerów Niemcom.Po co kupować polskie autobusy, lepiej dać zarobić dojczowi.
?
2020-02-23 20:47:49
@@zgred- moze nie maja bo : miasto rozdaje grunty na kosciol ,po co ci jakis 1mln np na remont torowiska na Mickiewicza, rabacik na 1,5 mln wazniejszy :) a autobust gdyby nie kasa z UE to nadal ikarusy by jezdziły i volvo przeguby...a jak tam obnizka pitu -100 mln mniej wpływow, reforma oswiaty drugie tyle, darmowe bilety dla uczniow których rodzice pracuja, darmowe przejazdy dla kibicow pilkarskich, ile to milionow juz ?
?
2020-02-23 20:44:49
@aco-wstawanie z kolan się nie udało co było do przewidzenia i przez to jest w Szczecinie mniej o 10 nowych autobusów a moglbyc niepanstwowy Solaris,Man itd. , moze tym razem beda elektryczne urso promy kosmiczne ? czy co tym razem bedą planowac budowac- niewidzialne łodzie podwodne czy paralotnie na marsa?
pasażer
2020-02-23 20:42:12
Wszystko super tylko dlaczego to mikrofala- brak uchylnych okien w przedziale pasażerskim ,no ale kierowca oczywiście okienko przesuwane ma -tylko po co skoro ma klimę ?...,Co z tego że jest klima jak będzie lato to albo klima nie będzie włączona lub włączona na grzanie albo będzie zepsuta, albo nie będzie doładowana gazem i co wtedy a no 30-40 stopni w takiej puszcze, ciekawe czy chociaż ma szyberdach wtedy kierowca jak już ludzie będą mdleć z braku powietrza będzie mógł ich dotlenic,oczywiście jak menel i inny patus bedzie jechał to żadna klima nie pomoze, tylko uchylne okna i swieże powietrze .Zamawiajacy czy tam prezesy autobusami nie jezdza więc skad mieliby w ogole wiedziec że cos takiego jest potrzebne, tak samo konstruktorzy tego typu pseudo pasażerskich pojazdów.Ciekawe czy w domu lub samochodzie maja uchylne okna czy takie jak w tym autobusie mikrofalowe ? kilka takich mikrofalówek po miescie jezdzi lub jezdziło- solarisy i many ,niedługo lato pewnie juz w marcu/kwietniu to sobie przypomnicie drodzy podróżni te słowa.Prezesy sobie autami dojada do pracy a wy bedziecie sie bójać z tą mikrofalą następne 10-15 lat.A i jeszcze przypadkiem latem awaria grzejników i cyk 50 stopni.
hmmm
2020-02-23 18:13:19
czyżby zapomnieli o infrastrukturze ?? tanie ładowanie tego gazu to w Niemczech.
Kasper1996 ze Szczecina
2020-02-23 16:47:30
Kupią Ikarusy z Węgier.
zgred
2020-02-23 14:57:08
no proszę , można ? a prezesi spak i spad kupują używany szrot z niemiec i nie inwestują w ludzi czy infrastrukturę zajezdni ....
Aco
2020-02-23 14:49:39
A co z elektrykami dla Szczecina z Ursusa? Czyżby klapa?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA