W połowie marca 2019 r. ma być gotowa koncepcja wielowariantowej przebudowy węzła wodnego na Kanale Jamneńskim w Mielnie. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie, podległy Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie, sprawę traktuje jako priorytetową.
Powstanie wrót sztormowych na kanale w listopadzie 2013 roku kosztowało około 22,5 mln zł, w tym 85-procentowe dofinansowanie z puli Unii Europejskiej. Powstał wał chroniący północno-wschodni brzeg jeziora Jamno o długości ponad 2 km, aby zabezpieczać przed zalaniem drogę powiatową i tereny zabudowane w obecnej dzielnicy Łazy. Kanał łączy jezioro z Morzem Bałtyckim.
Jednak inwestycja szybko znalazła się na cenzurowanym. Dowodem były liczne protesty, głównie ekologów, wędkarzy i żeglarzy, w okolicach Kanału Jamneńskiego. Wyszło na jaw, że wrota zakłóciły równowagę ekologiczną na akwenie. Zagrożone były np. fauna wodna oraz bezpieczeństwo amatorów turystyki i rekreacji na jeziorze Jamno. Wizytujący obiekt Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, we wrześniu 2018 roku zapowiedział przebudowę wrót sztormowych w ciągu dwóch lat. Sprawą jako pilną do rozwiązania zajmuje się RZGW w Szczecinie.
Jak się dowiadujemy, w porozumieniu, m.in. z organizacjami ekologicznymi, lokalnymi samorządami z Koszalina i Mielna oraz Urzędem Morskim w Słupsku, opracowywana jest koncepcja, która optymalnie wykorzysta postulaty związane z jeziorem Jamno. Ma uwzględniać zagadnienia: ekologiczne, turystyczne, gospodarcze i przeciwpowodziowe. RZGW za priorytetowe uznaje nadal bezpieczeństwo mienia i życia mieszkańców Mierzei Jamneńskiej. Plonem dokumentu, po serii spotkań pracowników RZGW z zainteresowanymi stronami, będzie nowy projekt inwestycji, który zapewni możliwość pełnego korzystania z akwenu w celach rekreacyjnych i turystycznych z zachowaniem jego walorów ekologicznych. Koncepcja dotycząca dalszych losów Kanału Jamneńskiego zostanie zaprezentowana w połowie marca br. ©℗
(m)
Fot. Wiesław Miller