Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Port Lotniczy Szczecin-Goleniów podzieli los ST3 Offshore? Marszałek obwinia rząd

Data publikacji: 21 maja 2020 r. 16:12
Ostatnia aktualizacja: 15 sierpnia 2020 r. 00:01
Port Lotniczy Szczecin-Goleniów podzieli los ST3 Offshore? Marszałek obwinia rząd
 

Decyzje rządu pozostawiły Port Lotniczy Szczecin-Goleniów bez możliwości zarabiania i grożą bankructwem - uważa marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz i domaga się od rządu obiecywanego wsparcia, którym przedsiębiorstwo nie zostało objęte. 

- Apeluję do pana premiera Mateusza Morawieckiego o natychmiastowe działania w zakresie realnego wsparcia dla regionalnych portów lotniczych. Niezbędny jest również zwrot kosztów wynikających z funkcjonowania lotniska i obowiązku użyteczności publicznej, a także realizacja obiecywanych inwestycji - mówi marszałek. 

Wszystko przez koronawirusa

- Przez decyzje rządu Port Lotniczy Szczecin-Goleniów może podzielić los upadłej przed kilkoma tygodniami ST3 Offshore - ocenia marszałek. - Jeszcze na początku marca, rząd w związku z walką z COVID-19 nałożył na lotniska w Polsce dodatkowe, kosztowne obowiązki, a 15 marca porty lotnicze pozbawiono możliwości komercyjnego funkcjonowania i zarabiania. Koszty jednak wciąż ponoszono, gdyż konieczne było zachowanie pełnej gotowości użytku publicznego. W tym okresie na lotnisku przeprowadzono około 400 operacji lotniczych na rzecz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, Lasów Państwowych, wojska i policji. W trakcie 3 miesięcy suma wydatków przekroczyła 3,5 mln zł i grozi upadłością przedsiębiorstwa. Przypomnijmy, w Porcie Lotniczym Szczecin-Goleniów jest zatrudnionych 129 osób - dodaje Geblewicz.

– Do dziś regionalne lotniska nie otrzymały żadnej realnej pomocy. Mówi się o tym, że od 1 czerwca ma być częściowo odmrożone niebo i operacje. Nikt natomiast nie interesuje się, czy porty lotnicze w ogóle przetrwają. Państwo w tarczy antykryzysowej przewidziało katastrofalną sytuację portów lotniczych, jednak nic w tej sprawie nie zrobiło. Uważam to za absolutnie skandaliczną sprawę. Apeluję do pana premiera Mateusza Morawieckiego o natychmiastowe działania w zakresie realnego wsparcia dla regionalnych portów lotniczych w Polsce, ze wskazaniem na port lotniczy Szczecin-Goleniów, który wymaga natychmiastowej pomocy. Sprawą zainteresowałem także Związek Województw RP. Okazuje się, że wszyscy marszałkowie, którzy są udziałowcami portów lotniczych, mają dokładnie ten sam problem – przyznaje marszałek.

Marszałek apeluje o pomoc

Geblewicz przyznaje, że ma świadomość, że pandemia koronawirusa COVID-19 zamknęła wszystkie porty lotnicze w Unii Europejskiej, ale zwraca uwagę, że rząd polski nie dostrzegł problemu. Świadczy o tym bierność głównego udziałowca firmy, czyli Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”. - W całej UE pomoc jest udzielana przy zielonym świetle ze strony Komisji Europejskiej w zakresie pomocy publicznej, przy wykorzystaniu powszechnego mechanizmu jakim jest nałożenie obowiązku celu publicznego, czyli dopłat do lotniska ze strony budżetu państwa - mówi Geblewicz. 

 – Liczę jednak, że pan premier podejmie natychmiastowe działania w zakresie wsparcia finansowego. Liczę też na to, że pochyli się bardziej szczegółowo nad kwestią programów inwestycyjnych dla polskich lotnisk – dodaje marszałek.

(ip)

Fot. Facebook Szczecin Airport

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

xnez
2020-08-14 23:51:31
Pan Marszałek buduje nową siedzibę urzędu marszałkowskiego za 300 mln zł.
Re
2020-05-23 11:50:54
Co niektóre komentarze mnie pograżają. Najlepiej powiedzieć żeby zlikwidować lotnisko bo przecież w Berlinie jest. Ale na tym lotnisku też pracują ludzie którzy mają dzieci na utrzymaniu. Polacy widzą tylko siebie i swój czubek nosa wychodzą założenia że mnie to nie dotyczy. Żenada.
Robert
2020-05-22 17:04:26
Najwyższy czas pomyśleć o nowym lotnisku, bezpośrednio przy Szczecnie, w gminie Kołbaskowo, Dobra lub ewentualnie Kobylanka. Skoro mniejsze i mniej istotne gospodarczo Radom czy Lublin mogły od podstaw zbudować nowe lotniska, to tym bardziej Szczecin jako ponad półmilionowa aglomeracja zasługuje na lotnisko z prawdziwego zdarzenia. Obecne w Glewicach jest za daleko od miasta, a przez bezmyślne projektowanie drogi ekspresowej S6 nawet nie posiada bezpośredniego węzła do portu lotniczego. Ważniejsze okazały się wioska Żółwia Błoć i mieścina Goleniów zamiast zjazdu na lotnisko. Bezmyślność GDDKiA poraża! Kiedy już powstanie nowe, 2-3 km od granic miasta lotnisko, to bezwzględnie tak jak inne myślące władze regionalne, trzeba wspierać rozwój siatki połączeń, dofinansowując je z pieniędzy regionu tak jak kolej. I to musi wreszcie marszałek zrozumieć! 2-3 połączenia każdego dnia! z jakimś europejskim hubem (Frankfurt, Wiedeń, Amsterdam, Monachium, Paryż) to bezwzględne minimum. Loty do Warszawy, która leży w przeciwnym kierunku niż większość podróży biznesowych i turystycznych tego nie wypełnią. Tak samo loty zmywaków na wyspy brytyjskie i do Norwegii. Po to aby port lotniczy żył a region rozwijał się turystycznie i przede wszystkim gospodarczo niezbędne jest pewne, codzienne ranne i popołudniowe, a może także wieczorne połączenie z prawdziwym hubem lotniczym.
niestety
2020-05-22 13:31:06
Pisowcy zniszczą wszystko - cały kraj.
Tylko PIS
2020-05-22 13:25:52
PISdzielcy tylko obiecuja i nic nie robia!!! Niszcza i okradaja ten kaj. dbaja tylko o swoich pokazujac ze oni panowie ludu maja lepsze prawa od innych obywateli. Kazda tyrania upadala z hukiem i tym razem tez tak bedzie i modle sie oby wszyscy PISowcy zostana postawini pod trybunal za lamanie KONSTYTUCJI!!!
z prowincji
2020-05-22 12:07:57
A jaki ma sens małe lotnisko kilkadziesiąt kilometrów od Szczecina gdzie trzeba przebijać się przez węzeł Kijewo i węzeł Rzęśnica, co są w permanentnym rozwaleniu już tyle lat?. Ile trwa dojazd i czy nie lepiej jechać do Berlina? Jaki sens ma lotnisko co to aby dojechać od Koszalina trzeba jechać do Goleniowa i nawracać z drogi S6 na starą szóstkę?. Kto miał rozum i gdzie bay ładować pieniądze w te lotnisko, czy nie lepiej było zbudować od zera coś nowego bezpośrednio pod Szczecinem jeszcze za komuny?. Za najwspanialszej II RP wybudowano morski port pasażerski w Gdyni. Obsługiwał podróżnych w jedną stronę. To z tego portu Polacy uciekali na Zachód szczególnie do USA w poszukiwaniu lepszego życia. Raczej nikt nie wracał. I taką funkcję pełni lotnisko w Goleniowie. Polacy uciekają do Irlandii i czasami wpadają do rodzin w Polsce, abo rodzice lecą do dzieci na komunie wnuków, czy inne rodzinne uroczystości. Jak ktoś ma być dwie godziny przed odlotem na lotnisku, to do czasu podróży musi doliczyć minimum 3,5 godziny. Jak zrobią tory kolejowe do Poznania to za ten czas będzie już niedaleko do Warszawy.
Antoni
2020-05-22 10:35:48
Taki sam z niego egzemplarz jak Czaskowski. Panie Marszałku , taśmą to.. !
Hela
2020-05-22 09:48:36
No nie daje rady i zamiast szukać rozwiązań szuka kogo obdarzyć kłopotem i winą.A przecież można inaczej co słusznie pisze człowiek z branży offshore
Renata
2020-05-22 08:21:38
Pan marszałek Geblewicz wyrażnie się pogubił. Nie panuje nad sytuacją w regionie. Czas na zmiany.
Cdn, gdzie uczyłeś się języka polskiego? Pewnie w Rosji. Wstyd przynosisz Polakom. Przestań pisać, bo się kompromitujesz.
2020-05-22 03:41:40
Chyba tylko pisowcy ciebie potrafią zrozumieć. To przecież ten sam poziom.
offshorowiec
2020-05-22 01:39:34
wielokrotnie pisalem by pozwolic by LOT latal ze Szczecina do Frankfurt 3 razy na dobe, do Amsterdam 3 razy na dobe kazdego dnia. mnostwo pracownikow offshore z tego bedzie korzystalo. zamiast lansow PO warto zajac sie naszym regionem. wystepy pana pojda w zapomnienie i najlepsi koledzy zapomna o panu szybko, mieszkancy regionu beda pamietali jesli zrobisz cos pan dla nich i regionu. za kilka lat pomysli pan nad swoim postepowaniem a wtedy bedzie za pozno. poglady pana to jedno a praca dla mieszkancow to calkiem inna sprawa. zastanoiw sie pan poki jest na tym stanowisku.
w zachpom
2020-05-21 22:22:03
u nas postawił wszystko na jedną kartę: na jazdę pociągami.
Czaskowski
2020-05-21 22:19:02
Powiedzcie Olgierdowi że przecież mamy lotnisko w Berlinie więc o co mu chodzi?
Monika
2020-05-21 22:14:50
Zgadzam się z poprzednimi wpisami że w Urzędzie Marszałkowskim jest przerost etatów i zbyt wysokie zarobki.Zmniejszyć biurokrację i przerosty i dać na wsparcie na lotnisko.Niech urząd marszałkowski zajmuje się gospodarowaniem z głową tym na co ma wpływ zamiast politykierstwem i ciągłymi lansami na placu Adamowicza.To samo dotyczy władz miejskich uwikłanych w politykierstwo samorządu.
cdn
2020-05-21 20:47:33
Po wczorajszym występie na dziedzińcu ministerstwa zdrowia niejakiego Nitrasa/ps''bialy nos''/proponuje jego na szefa lotniska w Goleniowie.Na zastepce proponuje Nisilo,ktory jest ostatnio w ostawce u totalnych.Rzecznikiem prasowym może być wyszczekana kodziarka ,kumpela wielkiego znawce konstytucji kijowskiego niejaka kodz\iara na litere F.
To jest głowa z Goleniowa
2020-05-21 20:20:20
mnie się wydaje że p. Geblewicz najlepiej sprawdzał się w Goleniowie, może warto do tego wrócić? Lotnisko też jest w Goleniowie więc do pracy blisko środowisko znane i wodociąg jest. Byłyby same plusy dla Szczecina i województwa. A tak...no cóż... jak widać niestety....
Gość
2020-05-21 20:07:46
Uwaga kupuję lotnisko jakby co PiS PO i inni nie wpierdalac się wziatek i wieczorek rzepa wara jestem pierwszy:) kurwa jak lotnisko może zbankrutowac tylko w tym kraju zarządzanym przez tych zjebow jest to mozliwe...
Zenada
2020-05-21 19:50:56
A podrzędny klubik bez problemu dostał 3,5 banki z tarczy antykryzysowej, żeby zasponsorować wypłaty kopaczom. To właśnie jest pomoc potrzebującym. Nie wiadomo czy śmiać się czy płakać...
Docent z Akademii
2020-05-21 19:29:22
Gdzie jest Nitras? Domagam się Nitrasa, małego, chudego i pomarszczonego trolla z Połczyna, który zwiał z psychiatryka. Ostrzegam nie otrzymał świadectwa zdrowia psychicznego. Nadal jest niebezpieczny dla otoczenia!
Robert
2020-05-21 19:12:28
A gdzie był, kiedy inne samorządy wojewódzkie wspierały rozwój siatki połączeń ze swoich lotnisk regionalnych? Porównywalne do Szczecina lotniska z poznania i Wrocławia startowały z tego samego co Szczecin poziomu. Dziś mają 4 razy tyle pasażerów i 5 razy tyle połączeń. Tylko dlatego, że tamci marszałkowie wymiernie wspierali rozwój swoich lotnisk. Bydgoszcz i Lublin w ciągu 3 lat od zera doszły to takiej samej liczby połączeń i obsłużonych pasażerów co Szczecin. Tam też marszałkowie sypią kasą na rozwój siatek połączeń. U nas samorząd województwa ma gdzieś rozwój lotniska, a przez to regionu. Wstyd!
hm
2020-05-21 19:04:58
A wie ktoś, ile lat rządzi tam ten sam prezes?
szczecinianka
2020-05-21 18:33:49
Gdzie jest prom ?
Viola
2020-05-21 18:28:26
Pan narcyz proszony o opuszczenie stanowiska. Jak nie potrafisz, nie pchaj się na afisz.
Butrym
2020-05-21 18:18:40
Kaczyński nienawidzi szczecinian i chciałby nas unicestwić
PissssnaPiS
2020-05-21 18:17:25
Tylko PiSowcy się bogacą na corona wirusie reszta może zdychać
Johny
2020-05-21 17:58:00
Panie Geblewicz St3 to ty załatwiłeś z "biznesmenami" z Niemiec.Fabryka w 2015 jeszcze nic nie wyprodukowała a już została sprzedana dziwne...
Janusz
2020-05-21 17:56:15
Jak nie potrafi zadbać o majątek i działania portu lotniczego, to wynocha ze stanowiska.
ale ale
2020-05-21 17:47:39
Porównywanie sytuacji St3 z lotniskiem jest bardzo nietrafne i tendencyjne. To zupełnie inne wręcz diametralnie inne sytuacje. Trudną sytuacja lotniska powinni się zająć jego udziałowcy, a nie Państwo. Proponuję, żeby zmniejszyć liczbę etatów w Urzędzie Marszałkowskim i pieniądze przeznaczone na budowę nowej siedziby lub chociaż ich część przeznaczyć na pomoc dla lotniska to będzie faktyczny gest, a nie tylko polityczne pustosłowie.
Greta
2020-05-21 16:47:10
Elewacje moze trzeba kolorystycznie poprawic
bobo
2020-05-21 16:21:16
sam niech da zamiast budować sobie pałac

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA