Jako pierwsza rozpocznie roboty czerpalne na torze wodnym Świnoujście – Szczecin w celu pogłębienia go do 12,5 m. Mowa o pogłębiarce „Amazone”, która stacjonuje w Policach. Przypłynęła tu w piątek (24 kwietnia) z Antwerpii.
Zbudowana w 2012 roku jednostka, ma ok. 102 m długości i 21 m szerokości. Należy do grupy DEME (Dredging, Environmental & Marine Engineering).
Pogłębiarka z portu w Policach będzie wypływać na Zalew Szczeciński. Obecnie, po rejsie z Belgii, jest przygotowywana do pracy.
– Za kilka dni powinna być gotowa – poinformował Michał Rogaś, kierownik ds. interesariuszy projektu. – Jest to pogłębiarka ssąco-refulująca z głowicą skrawającą.
Rozpocznie ona roboty czerpalne na Zalewie Szczecińskim, a wydobyty z dna urobek posłuży do budowy dwóch sztucznych wysp.
Kolejna pogłębiarka przygotuje tor wodny dla największej, która przypłynie jako ostatnia i wybagruje tor do docelowej głębokości.
Modernizacja toru wodnego to inwestycja Urzędu Morskiego w Szczecinie o wartości ok. 1,4 mld zł. Obejmuje jego pogłębienie do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych w postaci dwóch sztucznych wysp.
Przez wiele lat czekali na to przedsiębiorcy, a szczególnie szczecińskie spółki portowe. Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do wartości ok. 11 m. Dostępność portu dla większych jednostek to szansa na wzrost obrotów.
Według harmonogramu, tor ma zostać pogłębiony za dwa lata.
Na razie stan epidemii nie wpływa na przebieg prac.
– W tej chwili nie mamy żadnych niepokojących sygnałów z tym związanych – powiedział Paweł Szumny, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie ds. technicznych. – Projekt nasz uzyskał niezbędne decyzje inwestycyjne, nadal prowadzone są prace związane z oczyszczeniem toru z przedmiotów ferromagnetycznych.
Głównym wykonawcą przedsięwzięcia, realizowanego w trybie „zaprojektuj i zbuduj”, jest holendersko-belgijskie konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv.
(ek)
Fot. Elżbieta Kubowska