Pociągi do Szczecina z Gryfina i Polic co pół godziny albo i częściej? To już było. Połączenia stopniowo wygaszano w latach 90. Do Polic składy pasażerskie nie kursują już od 2002 r., na linii do Gryfina ruch udało się utrzymać. Ostatnio siatka połączeń została zagęszczona i tendencja ta ma być utrzymana. W kierunku Gryfina, Polic, ale także Stargardu i Goleniowa mają kursować pociągi w ramach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Ma to być alternatywa dla transportu kołowego, z którym wiąże się coraz więcej problemów.
– Prace nad przygotowaniem projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej prowadzone są przez Stowarzyszenie od 2011 roku. Wtedy powstała na zlecenie SSOM „Koncepcja rozwoju transportu publicznego w Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym” – przypomina Roman Walaszkowski, dyrektor stowarzyszenia. – W następnych latach opracowano kolejne niezbędne dokumenty, czyli Zintegrowaną Strategię Transportu Publicznego SOM na lata 2014–2020, „Studium wykonalności integracji organizacyjnej, taryfowej i biletowej w SOM” oraz „Studium Wykonalności Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej”.
Jest to pierwszy w Polsce tak kompleksowo przygotowany projekt, który będzie wdrażany przez 10 Partnerów. To PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz jednostki samorządu terytorialnego – Gmina Miasto Szczecin, Gmina Miasto Stargard, gminy: Goleniów, Gryfino, Police, Stargard, Kobylanka, Województwo Zachodniopomorskie oraz Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego – Lidera Projektu. Umowa Partnerstwa nie tylko określa prawa i obowiązki poszczególnych partnerów, ale również stanowi o przyszłym współfinansowaniu i udziale w kosztach eksploatacyjnych SKM po jej uruchomieniu.©℗
Cały artykuł w „Kurierze Szczecińskim”, e-wydaniu i wydaniu cyfrowym z 8 czerwca 2018 r.
Tomasz TOKARZEWSKI
Fot. UM