Trwa przebudowa poboczy wzdłuż ul. Łubinowej biegnącej między osiedlami Słoneczne i Majowe na prawobrzeżu Szczecina. Za urządzenie po obu jej stronach ścieżek rowerowych, chodników i miejsc postojowych, a także odcinka jezdni wspomagającej miasto zapłaci 7 mln 960 tys. zł. Na tyle całe zadanie wycenił jego wykonawca wybrany w przetargu, którym jest konsorcjum firm BEN-BRUK z Grzędzic i BEN-BRUK Benedykt Antoni Chłap ze Stargardu.
Zadanie jest podzielone na etapy. Od kilku tygodni w różnym zakresie prowadzone są prace na kilku odcinkach od strony osiedla Majowego między skrzyżowaniami ul. Łubinowej z ulicami Andrzejewskiego, Gombrowicza, Dąbrowskiej oraz Zaranie i Maciejowicką. Po stronie wschodniej ulicy Łubinowej (tej od osiedla Majowego) zaplanowano ciągi pieszo-rowerowe szerokości od 3,8 do 7 metrów. Wyjątek stanowić będzie fragment od ulicy Gombrowicza do ulicy Maciejowickiej, gdzie projekt przewiduje wewnętrzną drogę wspomagającą szerokości 3,5 do 5 metrów przeznaczoną dla ruchu samochodowego, rowerowego oraz pieszego, wzdłuż której urządzone będą zjazdy indywidualne oraz prostopadłe i równoległe miejsca postojowe. W celu poprawy komfortu rowerzystów środkowy pas dróg wspomagających o szerokości 2,5 m będzie miał nawierzchnię bitumiczną. Przebudowa czeka perony przystankowe. Projekt zakłada ponadto budowę nowego parkingu na wysokości bloków przy ul. Łubinowej 83-88 oraz rozbudowę sieci chodników prowadzących w kierunku osiedla Majowego. Zmieni się przy okazji geometria wlotu w ul. Maciejowicką.
Z kolei po stronie zachodniej ulicy Łubinowej (tej od osiedla Słonecznego) dotychczas istniejący na całej jej długości pas chodnika zastąpi nowy ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 4 do 8 metrów. Na wysokości ulicy Gombrowicza oraz w okolicach pętli autobusowej „Słoneczne” powstaną łączniki rowerowe prowadzące do drogi wewnętrznej. Ponadto w obrębie ronda, na styku ulic Nałkowskiej, Handlowej i Przelotowej przewidziane są dodatkowe włączenia/wyłączenia w drogę dla rowerów. Podobnie jak po przeciwnej stronie przebudowane będą perony przystanków autobusowych, jak również schody prowadzące w kierunku osiedla Słoneczne, remont przejdą też zjazdy na drogi wewnętrzne i sam teren pętli autobusowej „Słoneczne”.
Poza tym projekt inwestycji obejmuje przebudowę infrastruktury elektroenergetycznej 15 i 0,4kV przy ul. Łubinowej, tj. sieci będącej w gestii spółki Enea Operator, w tym likwidacji kolizji istniejących instalacji w związku z przebudową poszczególnych skrzyżowań i ułożenie rur osłonowych dwudzielnych, jak również przebudowę oświetlenia drogowego, należącego do spółki Enea Oświetlenie, w ramach likwidacji kolizji z projektowaną drogą rowerową wzdłuż ulicy Łubinowej oraz montaż nowych słupów doświetlających w rejonach przejść dla pieszych. W zakres zadania wchodzi też przebudowa przyłączy i sieci wodociągowej oraz odwodnienie ścieżek i chodników.
Wzdłuż dróg wewnętrznych w nowym kształcie (teraz to przeważnie pobocza przypominające wyglądem zajechane klepiska) zaprojektowane zostały 52 miejsca postojowe do parkowania prostopadle bądź równolegle do krawędzi jezdni w liczbie odpowiednio po 37 i 11 ogólnodostępnych oraz odpowiednio w liczbie 3 i 1 dla samochodów osób niepełnosprawnych. Natomiast na terenie parkingu przy posesji ul. Łubinowa 84-87 powstać ma miejsc postojowych w łącznej liczbie 60 z czego: ogólnodostępnych 51 do parkowania prostopadle o krawędzi jezdni i 3 do parkowania równoległego, a wydzielonych i specjalnie oznaczonych (nawierzchnia w kolorze niebieskim o nawierzchni z kostki brukowej lub malowana farbą) dla samochodów osób niepełnosprawnych 6 miejsc do parkowania prostopadle do krawędzi jezdni.
Finał inwestycji – według zapisów umowy – to koniec marca przyszłego roku. ©℗
Mirosław WINCONEK
Fot. Mirosław WINCONEK
Na zdjęciu: Ulica Łubinowa na styku osiedli Majowe i Słoneczne na prawobrzeżu i pierwsze z odcinków jej poboczy w przebudowie.