W szczecińskim Lesie Arkońskim urządzana jest trasa pieszo-rolkowo-rowerowa wokół jeziora Goplana. Będzie ona przedłużeniem istniejącej już trasy wokół pobliskiego kompleksu basenów Arkonki, która cieszy się dużą popularnością zarówno wśród spacerowiczów, jak i preferujących bardziej aktywne formy rekreacji czy wypoczynku, jak biegi, jazda na rolkach, deskorolkach, wrotkach, hulajnogach lub rowerach. Budowa szlaku powinna zakończyć się do 31 października tego roku.
Projekt budowlano-wykonawczy trasy przygotowało Drogowe Biuro Projektowe Tomasz Libera ze Szczecina. To zwycięski pomysł z listy ogólnomiejskich zadań wybrany do realizacji z puli środków przeznaczonych na inicjatywy zgłoszone do ubiegłorocznej edycji Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego (SBO 2019).
W związku z tym, że zakresem inwestycja obejmuje przebudowę istniejącego utwardzonego ciągu po wschodniej stronie jeziora i ze względu na fakt stwierdzonej migracji płazów podczas wizji lokalnych w kwietniu 2019 r. w projekcie uwzględniono budowę przejść dla płazów, które mają umożliwić im bezpieczne przemieszczanie się pod koroną zaprojektowanego szlaku. Akwen Goplany jest miejscem występowania takich gatunków płazów, jak: żaba jeziorkowa, żaba moczarowa, ropucha szara, kumak nizinny i traszka grzebieniowa. Całe zadanie – wedle założeń i zapewnień – nie będzie ingerować w teren samego jeziora Goplany oraz strefę przybrzeżną.
Inwestycja zakłada utwardzenie nawierzchni dróg i duktów służących gospodarce leśnej w kompleksie Parku Leśnego Arkoński wokół Goplany o długości ok. 1534 m oraz lokalizację tam elementów infrastruktury towarzyszącej, jak ławki i kosze. Planowane jest wykonanie jezdni z nawierzchni bitumicznej o zasadniczej szerokości 4 m oraz pojedynczych łączników o szerokościach 2 i 3 metrów. Przewidziano również wykonanie remontu nawierzchni sięgacza do pobliskiego punktu czerpania wody. Wzdłuż północno-wschodniej części trasy wykonane zostaną urządzenia ochrony środowiska w postaci zainstalowanych w koronie drogi ogrodzeń ochronno-naprowadzających oraz przepustów dla płazów. Wzdłuż wyniesionej części trasy i w rejonie przepustów mają być drewniane balustrady o wys. 1,2 m.
Wykonawcą inwestycji na zlecenie Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Szczecin jest spółka STRABAG. Zaoferowała w przetargu realizację zadania za kwotę 2 697 694,84 zł. Oferta nieznacznie przekraczała zakładany koszt na poziomie 2 660 674,58 zł brutto. Pozostałe dwie przekraczały kalkulację po kilkaset tysięcy złotych. Umowa zawarta została w pierwszej dekadzie grudnia ubiegłego roku.
Do tej pory prace drogowe przy oczyszczaniu leśnego pasa i wytyczaniu traktu prowadzone były po zachodniej stronie, przy zachowaniu istniejącego tam już od kilku lat parkowego oświetlenia. Przygotowane zostały też nowe rozwidlenia i łączniki, które pozwolą dowiązać całą nową pętlę do tej użytkowanej wokół Arkonki. Część robót ziemnych pod nową ścieżkę rekreacyjno-sportową wykonanych też zostało na łuku za przyjeziorną polaną. Czasowo, tj. przez 3 do 4 tygodni, drogowcy musieli wstrzymać się z jakimikolwiek pracami w tym rejonie. To przestój jednak zaplanowany do połowy kwietnia i zarazem wymóg realiów środowiskowych – spowodowany trwającym właśnie okresem migracji ropuchy szarej. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK