Od poniedziałku 4 stycznia 2016 roku w Szczecinie rusza system udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej. Będą się tym zajmować adwokaci, radcowie prawni oraz doradcy podatkowi w Urzędzie Miejskim i jego filii na Prawobrzeżu.
Według informacji Urzędu Miejskiego przygotowano 16 punktów obsługi prawnej. Dziesięć z nich znajduje się w magistracie przy placu Armii Krajowej 1. Sześć kolejnych ulokowano na Prawobrzeżu w siedzibie filii Urzędu Miasta przy ulicy Rydla 39-40. Wszystkie będą przyjmować interesantów w godzinach od 8 do 20.
Darmowa pomoc prawna przysługuje osobom, które nie ukończyły 26 roku życia, osobom fizycznym, którym w 2015 roku przyznano świadczenie na podstawie ustawy o pomocy społecznej, osobom, które ukończyły 65 lat, posiadaczom ważnej Karty Dużej Rodziny, kombatantom, weteranom, osobom zagrożonym lub poszkodowanym katastrofą naturalną, klęską żywiołową czy też awarią techniczną.
Pomoc prawna ma polegać m.in. na udzieleniu informacji o obowiązującym stanie prawnym, przysługujących uprawnieniach lub nałożonych obowiązkach, wskazaniu sposobu rozwiązania problemu prawnego, sporządzeniu projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych, o ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym. Udzielane informacje mają dotyczyć prawa pracy, cywilnego, karnego, administracyjnego, ubezpieczeń społecznych, rodzinnego, podatkowego, rozpoczęcia działalności gospodarczej. Pomoc nie będzie obejmować spraw z zakresu prawa celnego, dewizowego, handlowego.
(dar)
Fot. D.GORAJSKI (arch.)