Kierowcy mogą już ominąć Szczecinek, jadąc drogą krajową nr 20. Obwodnica o długości 4,3 km przebiega na południe od miasta i poprzez nowy węzeł Szczecinek Południe łączy się z drogą ekspresową S11. Dzięki tej trasie przez Szczecinek nie przebiega już żadna droga krajowa. Liczba pojazdów w mieście, w tym przede wszystkim ciężarowych, zmniejszy się, co poprawi warunki życia mieszkańców, a ruch drogowy będzie mógł odbywać się sprawniej nową trasą.
Od jesieni 2019 roku funkcjonuje obwodnica Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11, jednak DK20 nadal prowadziła przez centrum miasta. Dlatego konieczna stała się budowa obwodnicy również w ciągu tej drogi.
– Przetarg na realizację inwestycji ogłosiliśmy pod koniec 2020 roku – przypomina Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – W lipcu 2021 roku podpisaliśmy z firmą Budimex umowę o wartości 106,7 mln zł na zaprojektowanie i budowę obwodnicy. W listopadzie 2022 roku po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej ruszyły roboty.
Trasa powstawała w zupełnie nowym przebiegu, dlatego budowa nie kolidowała w znaczący sposób z ruchem drogowym. Prace zakończyły się zgodnie z terminami kontraktowymi w kwietniu tego roku, co po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń umożliwiło oddanie drogi do ruchu.
Wraz z udostępnieniem obwodnicy, dotychczasowy przebieg DK20 przez Szczecinek o długości 7,3 km stracił kategorię drogi krajowej.
Obwodnica Szczecinka w ciągu DK20 jest jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyśpieszonego). Przebiega od miejscowości Sitno – położonej na zachód od Szczecinka – w kierunku wschodnim do przecięcia z S11. W ramach inwestycji powstał nowy węzeł drogowy Szczecinek Południe, przez który kierowcy mogą wjechać na S11 i następnie na węźle Szczecinek Śródmieście zjechać z powrotem na DK20.
– W planowaniu i realizacji inwestycji szczególną wagę przykładaliśmy do kwestii ochrony środowiska – zaznacza M. Grzeszczuk. – Dlatego, aby zapewnić ciągłość szlaków migracyjnych zwierząt, powstało dolne przejście dla zwierząt o szerokości 30 metrów i górne przejście o szerokości 50 metrów. Powstały też przepusty dla małych zwierząt i płazów. Trasa jest również wygrodzona od otaczającego terenu.
Obwodnica zaczyna się rondem w rejonie Sitna, kolejne rondo zlokalizowane jest na przecięciu z ul. Pilską, a ostatnie – na samym węźle Szczecinek Południe. Na przecięciu z linią kolejową Piła-Ustka wybudowany został wiadukt, pod którym przeprowadzona została również droga powiatowa. Wzdłuż trasy powstały jezdnie dodatkowe zapewniające dojazd do nieruchomości położonych przy drodze.
Inwestycja była dofinansowana z Funduszy Europejskich w ramach Krajowego Planu Odbudowy (projekt „Budowa obwodnic miejscowości na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA”).
Obwodnica Szczecinka to druga oddana do ruchu w województwie zachodniopomorskim, realizowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Pierwszą zakończoną inwestycją jest obwodnica Gryfina w ciągu DK31, z której kierowcy korzystają od grudnia ub. roku. W marcu br. wydano decyzję ZRID dla obwodnicy Szwecji w ciągu DK22 i wykonawca rozpoczął już pierwsze prace w terenie.
Na etapie realizacji w formule Projektuj i buduj są jeszcze trzy obwodnice. Są to dwie inwestycje na DK22 – w Wałczu i Rusinowie – gdzie obecnie trwa uzyskiwanie decyzji ZRID. Obwodnica Stargardu na DK20 jest jeszcze na etapie prac nad projektem budowlanym.
Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 trwa przetarg na budowę. W ostatnich tygodniach wybrano najkorzystniejszą ofertę w tym postępowaniu. Inwestycja będzie realizowana wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowy węzeł łączący A6 z DK13). W przetargu jest też obwodnica Złocieńca w ciągu DK20, gdzie 7 kwietnia poznaliśmy oferty wykonawców.
Dla obwodnicy Człopy w ciągu DK22, w związku z rozstrzygnięciem sądu, będzie wymagane ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej.
(ek)
Film: GDDKiA Szczecin
***
Wcześniejsza informacja:
Nowo wybudowana obwodnica Szczecinka w ciągu drogi krajowej nr 20 w środę przed godz. 10 została udostępniona do ruchu – poinformował PAP rzecznik prasowy szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Mateusz Grzeszczuk.
Nowa trasa o długości 4,3 km, od południa omija Szczecinek i łączy węzłem drogowym obwodnicę w ciągu DK20 z funkcjonującą od jesieni 2019 r. obwodnicą w ciągu S11 w rejonie miejscowości Miękowo. W ramach inwestycji powstały też dwa ronda, wiadukt nad linią kolejową oraz górne przejście dla zwierząt.
Budowa obwodnicy była niezbędna, by wyprowadzić ruch z centrum Szczecinka.
Inwestycję zrealizowała w systemie "projektuj i buduj" firma Budimex, z którą GDDKiA podpisała umowę w lipcu 2021 r. Koszt zadania wyniósł 106,6 mln zł.
Wykonawca miał 10 miesięcy na opracowanie projektu budowlanego i w maju 2022 r. roku zgodnie z terminami kontraktowymi złożył wniosek o wydanie decyzji ZRID. Ta wydana została w październiku 2022 r. Od jej uzyskania wykonawca miał 19 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych, na realizację robót budowlanych, które zakończył w planowanym terminie.
Obwodnica Szczecinka w ciągu DK20 została zrealizowana w ramach "Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030", w którym w Zachodniopomorskiem ujęto dziewięć inwestycji drogowych. Jest drugą, po obwodnicy Gryfina w ciągu DK31, oddaną do użytku. (PAP)