Środa, 21 maja 2025 r. 
REKLAMA

Otwarto obwodnicę Szczecinka w ciągu DK20 [FILM] (akt. 1)

Data publikacji: 30 kwietnia 2025 r. 11:57
Ostatnia aktualizacja: 04 maja 2025 r. 14:58
Otwarto obwodnicę Szczecinka w ciągu DK20
Fot. GDDKiA Mateusz Grzeszczuk  

Kierowcy mogą już ominąć Szczecinek, jadąc drogą krajową nr 20. Obwodnica o długości 4,3 km przebiega na południe od miasta i poprzez nowy węzeł Szczecinek Południe łączy się z drogą ekspresową S11. Dzięki tej trasie przez Szczecinek nie przebiega już żadna droga krajowa. Liczba pojazdów w mieście, w tym przede wszystkim ciężarowych, zmniejszy się, co poprawi warunki życia mieszkańców, a ruch drogowy będzie mógł odbywać się sprawniej nową trasą.  

Od jesieni 2019 roku funkcjonuje obwodnica Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11, jednak DK20 nadal prowadziła przez centrum miasta. Dlatego konieczna stała się budowa obwodnicy również w ciągu tej drogi. 

– Przetarg na realizację inwestycji ogłosiliśmy pod koniec 2020 roku – przypomina Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – W lipcu 2021 roku podpisaliśmy z firmą Budimex umowę o wartości 106,7 mln zł na zaprojektowanie i budowę obwodnicy. W listopadzie 2022 roku po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej ruszyły roboty.  

Trasa powstawała w zupełnie nowym przebiegu, dlatego budowa nie kolidowała w znaczący sposób z ruchem drogowym. Prace zakończyły się zgodnie z terminami kontraktowymi w kwietniu tego roku, co po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń umożliwiło oddanie drogi do ruchu. 

Wraz z udostępnieniem obwodnicy, dotychczasowy przebieg DK20 przez Szczecinek o długości 7,3 km stracił kategorię drogi krajowej. 

Obwodnica Szczecinka w ciągu DK20 jest jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyśpieszonego). Przebiega od miejscowości Sitno – położonej na zachód od Szczecinka – w kierunku wschodnim do przecięcia z S11. W ramach inwestycji powstał nowy węzeł drogowy Szczecinek Południe, przez który kierowcy mogą wjechać na S11 i następnie na węźle Szczecinek Śródmieście zjechać z powrotem na DK20. 

– W planowaniu i realizacji inwestycji szczególną wagę przykładaliśmy do kwestii ochrony środowiska – zaznacza M. Grzeszczuk. – Dlatego, aby zapewnić ciągłość szlaków migracyjnych zwierząt, powstało dolne przejście dla zwierząt o szerokości 30 metrów i górne przejście o szerokości 50 metrów. Powstały też przepusty dla małych zwierząt i płazów. Trasa jest również wygrodzona od otaczającego terenu. 

Obwodnica zaczyna się rondem w rejonie Sitna, kolejne rondo zlokalizowane jest na przecięciu z ul. Pilską, a ostatnie – na samym węźle Szczecinek Południe. Na przecięciu z linią kolejową Piła-Ustka wybudowany został wiadukt, pod którym przeprowadzona została również droga powiatowa. Wzdłuż trasy powstały jezdnie dodatkowe zapewniające dojazd do nieruchomości położonych przy drodze. 

Inwestycja była dofinansowana z Funduszy Europejskich w ramach Krajowego Planu Odbudowy (projekt „Budowa obwodnic miejscowości na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA”).  

Obwodnica Szczecinka to druga oddana do ruchu w województwie zachodniopomorskim, realizowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Pierwszą zakończoną inwestycją jest obwodnica Gryfina w ciągu DK31, z której kierowcy korzystają od grudnia ub. roku. W marcu br. wydano decyzję ZRID dla obwodnicy Szwecji w ciągu DK22 i wykonawca rozpoczął już pierwsze prace w terenie. 

Na etapie realizacji w formule Projektuj i buduj są jeszcze trzy obwodnice. Są to dwie inwestycje na DK22 – w Wałczu i Rusinowie – gdzie obecnie trwa uzyskiwanie decyzji ZRID. Obwodnica Stargardu na DK20 jest jeszcze na etapie prac nad projektem budowlanym. 

Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 trwa przetarg na budowę. W ostatnich tygodniach wybrano najkorzystniejszą ofertę w tym postępowaniu. Inwestycja będzie realizowana wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowy węzeł łączący A6 z DK13). W przetargu jest też obwodnica Złocieńca w ciągu DK20, gdzie 7 kwietnia poznaliśmy oferty wykonawców. 

Dla obwodnicy Człopy w ciągu DK22, w związku z rozstrzygnięciem sądu, będzie wymagane ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej. 

(ek)

 

Film: GDDKiA Szczecin

***

Wcześniejsza informacja:

Nowo wybudowana obwodnica Szczecinka w ciągu drogi krajowej nr 20 w środę przed godz. 10 została udostępniona do ruchu – poinformował PAP rzecznik prasowy szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Mateusz Grzeszczuk.

Nowa trasa o długości 4,3 km, od południa omija Szczecinek i łączy węzłem drogowym obwodnicę w ciągu DK20 z funkcjonującą od jesieni 2019 r. obwodnicą w ciągu S11 w rejonie miejscowości Miękowo. W ramach inwestycji powstały też dwa ronda, wiadukt nad linią kolejową oraz górne przejście dla zwierząt.

Budowa obwodnicy była niezbędna, by wyprowadzić ruch z centrum Szczecinka.

Inwestycję zrealizowała w systemie "projektuj i buduj" firma Budimex, z którą GDDKiA podpisała umowę w lipcu 2021 r. Koszt zadania wyniósł 106,6 mln zł.

Wykonawca miał 10 miesięcy na opracowanie projektu budowlanego i w maju 2022 r. roku zgodnie z terminami kontraktowymi złożył wniosek o wydanie decyzji ZRID. Ta wydana została w październiku 2022 r. Od jej uzyskania wykonawca miał 19 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych, na realizację robót budowlanych, które zakończył w planowanym terminie.

Obwodnica Szczecinka w ciągu DK20 została zrealizowana w ramach "Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030", w którym w Zachodniopomorskiem ujęto dziewięć inwestycji drogowych. Jest drugą, po obwodnicy Gryfina w ciągu DK31, oddaną do użytku. (PAP)

Logo PAP Copyright

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

RyszardM53
2025-04-30 23:01:20
Szkoda, że Budimex nie dostał kontraktu na budowę S3 Troszyn - Świnoujście. Ta budowa jest już opóźniona ponad rok a końca jeszcze nie widać. Szczeciński oddział GDDKiA nie zna terminu zakończenia prac i podaje, że wykonawcy deklarują czerwiec. Nie mówią tylko którego roku.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA