Wielkimi krokami do finału zmierzają prace przy przebudowie węzła drogowo-tramwajowego z nowymi odcinkami torowisk u zbiegu ul. kard. Stefana Wyszyńskiego z ul. Nabrzeże Wieleckie w rejonie mostu Długiego. Kosmetyka zajmie jeszcze najwyżej dwa nadchodzące tygodnie. Na ten czas jednak ponownie od dziś, 30 listopada, nastąpi blokada przejazdu dla aut tzw. uchem Sternickiego. A najpóźniej w połowie grudnia na swoją stałą trasę powinny wrócić także tramwaje linii 6.
W miniony czwartek pomyślnie zakończyły się przejazdy techniczny na wyłączonych do tej pory z użytku relacji tramwajowych w obu kierunkach nowymi torami wzdłuż ul. Nabrzeże Wieleckie i na nowych łukach z rozjazdami, które łączą trasy w obu kierunkach zarówno w opcji Brama Portowa-dworzec PKP Szczecin Główny i dalej do Pomorzan oraz tymi dobudowanymi w relacji Brama Portowa-ul. kard. Stefana Wyszyńskiego-ul. Nabrzeże Wieleckie-ul. Jana z Kolna-stocznia-Gocław.
- W połowie grudnia możliwe będzie zatem przywrócenie docelowych rozwiązań w komunikacji miejskiej - zapowiada Hanna Pieczyńska, rzeczniczka prasowa spółki komunalnej Tramwaje Szczecińskie, - Zanim to jednak nastąpi potrzebne jest między innymi zakończenie prac w strefach przyszynowych, co będzie powodowało dodatkowe utrudnienia dla kierowców.
Na około 2 tygodnie zostanie wprowadzona po raz kolejny czasowa organizacja ruchu w rejonie zjazdu od strony prawobrzeża z mostu Długiego. W praktyce oznaczać to ma zwężenie do jednego pasa jezdni ul. kard. Stefana Wyszyńskiego w kierunku centrum oraz czasowe wyłączenie z ruchu tzw. ucha Sternickiego. Po zakończeniu prac w strefie przyszynowej, przystanków oraz dojść do nich, możliwe będzie uruchomienie tramwajów we wszystkich relacjach oraz zniesienie utrudnień dla kierowców.
W ramach kontraktu z wykonawcą pozostało jeszcze prac przy nowych nasadzeniach zieleni, uporządkowanie pasa torowiska, utwardzenia przy peronach oraz wykończenie stref przy torowisku. Przy okazji wymiany infrastruktury torowej wraz z siecią trakcyjną, wymianą uzbrojenia podziemnego, przebudową odcinków pasów jezdni, chodników i dobudową łączników ścieżek rowerowych w tym węźle komunikacyjnym, zamontowane zostały urządzenia automatyki do sterowania i ogrzewania zwrotnic oraz system ich smarowania. Długość zbudowanych od podstaw torów to prawie 1150 metrów toru pojedynczego.
Wykonawcą inwestycji za ponad 25,8 mln zł jest ZUE SA z Krakowa. Ta sama spółka - przypomnijmy - wiosną zakończyła prace przy przebudowie węzła komunikacyjnego na pl. Szarych Szeregów, gdzie wymieniony został jednocześnie odcinek torowiska w al. Marszałka Józefa Piłsudskiego do wysokości pl. Odrodzenia. Tamto zadanie kosztowało z kolei nieco ponad 19 mln zł. W sumie na realizację obu zleconych w ramach tego kontraktu projektów modernizacyjnych miasto powinno zapłacić ponad 44 mln 984 tys, zł. Część pieniędzy na ich sfinansowanie pochodzi z puli środków unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, która przeznaczona jest na rozwój niskoemisjynego publicznego transportu zbiorowego w miastach. ©℗
Mirosław WINCONEK
Fot. Mirosław WINCONEK