Poniedziałek, 29 lipca 2024 r. 
REKLAMA

Ostatnia szansa na uratowanie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej [GALERIA]

Data publikacji: 03 listopada 2021 r. 15:47
Ostatnia aktualizacja: 04 listopada 2021 r. 22:05
Ostatnia szansa na uratowanie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej
Poseł Arkadiusz Marchewka podczas obrad w sali sesyjnej magistratu zaproponował wysłanie apelu do premiera. Fot. Dariusz Gorajski  

Istnieje jeszcze możliwość, żeby budowę Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej zakończyć w trzecim kwartale 2023 roku - zadeklarował zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych podczas wspólnego posiedzenia zachodniopomorskich posłów, radnych Szczecina oraz województwa. Takiej możliwości nie ma, trzeba zwrócić się do Unii Europejskiej z prośbą o przesunięcie terminu realizacji - to z kolei ocena Trakcji, wykonawcy SKM. Prezydent Szczecina Piotr Krzystek stwierdził zaś, że strony projektu mają ostatnią szansę na pozytywne zakończenie przedsięwzięcia. 

- Chcę powiedzieć jasno: jesteśmy tutaj po to, aby znaleźć rozwiązanie, aby ten projekt został szczęśliwie zakończony, aby nie było zagrożenia utraty dofinansowania unijnego i konieczności zwrotu ogromnej dotacji udzielonej wszystkim partnerom projektu - zaczął przewodniczący ZZP, poseł Arkadiusz Marchewka z PO, podczas obrad w sali sesyjnej magistratu - Kilkanaście dni temu zostało publicznie stwierdzone, że do końca 2023 prace mogę nie zostać zakończone. To zła informacja. 

Według Arnolda Brescha z zarządu PKP PLK odpowiedzialność za opóźnienie ponosi Trakcja, która m.in. nie przygotowała pełnej dokumentacji. PKP PLK i Trakcja są w sporze sądowym. Gdyby nie doszło do porozumienia z wykonawcą, PKP PLK bierze pod uwagę możliwość zastąpienia Trakcji na spornym odcinku inwestycji inną firmą. 

- Plan, który uruchamiamy w tej chwili, pozwoli nam na osiągnięcie celu projektu do trzeciego kwartału 2023 roku - stwierdził Arnold Bresch. 

- Rok 2023 jest nierealny - odpowiedział Arkadiusz Arciszewski, wiceprezes Trakcji. 

Jak zatem uratować SKM? Według przedstawiciela wykonawcy jest tylko jedna możliwość - należy prolongować termin finansowania projektu. Jego zdaniem Komisja Europejska powinna się na to zgodzić, bo za opóźnieniem stoją obiektywne przyczyny, takie jak konieczność dodatkowych robót geotechnicznych, konieczność zmiany typu sieci trakcyjnej oraz fakt, że wiata na przystanku Pogodno znajduje się w rejestrze zabytków.  ©℗

(as)

Cały artykuł w czwartkowym „Kurierze Szczecińskim” i wydaniu cyfrowym z 4 listopada 2021 roku.

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Zielona Anka
2021-11-04 21:58:38
Niech PO blokuje tą inwestycję, PIS buduje sobie pomniki Gazoport, Tunel w Świnoujściu, teraz zakłady w Policach. PO skutecznie blokuje szczecińską SKM chwała im za to. Nie powstanie kolejny pomnik pisiorów
wschodnie Lewactwo
2021-11-04 11:32:41
Sami Tona... i nie potrafia sie juz uratowac - a biora sie jeszcze za Kolej Metro "po-litalna" jako ostatnia deske Ratunku... ??
Wyborcy wybrali
2021-11-04 09:57:38
wyborcy mają.Śmierdzi WAM PIS, to niech Wam pomoże TUSK !
zed
2021-11-04 08:56:43
Pisowski rząd robi wszystko by SKM w Szczecinie nie powstała.
Mc2
2021-11-04 08:25:52
No właśnie na początku nie wiedzieli, bo została wpisana w trakcie prac, kiedy już ją mieli wyburzać. Na wniosek kilku miłośników architektury modernistycznej zresztą.
bibi
2021-11-04 08:20:56
Szczecin sobie przy okazji pobuduje drogi w powiązaniu z SKM a, że będą jeździć zasadniczo pociągi towarowe to inna sprawa bo na dopłaty do osobowych nie będzie kasy.
Czar
2021-11-04 01:52:42
Czy te tłuste koty juz całkowicie postradali rozum z nadmiaru koryta do ktorego sie dorwali. Ci wszyscy z SP wygladaja jak opetancy jakby nimi szatan kierował wystarczy spojrzec na ich zachowania i wypowiedzi w czasie audycji telewizyjnych oraz te ich oblakane spojrzenia. Nowy minister rolnictwa i wicepremier mówi ze ceny paliw, pradu, gazu, wegla sa niezależne od rzadzacych a Polska na węglu stoi gdzie a ciagu miesica jego cene dla Polakow pis podniósł o prawie 100 procent.
Janek
2021-11-03 22:52:33
Skąd tyle głosów o braku sensu SKM, ataki polityczne? pociągi nie mają opcji politycznej. Wożą wszystkich. Czyżby przygotowania do ogłoszenia fiaska? a winny wiadomy, to lobby LGBT i rowerzyści i peło.
Hola, nie tak szybko
2021-11-03 22:43:39
Pisiory w trzy lata nie odbudują tego co poszło w ruinę przez trzydzieści.
SKM to pomysł
2021-11-03 22:05:47
Gazety Wyborczej i skupionego wokół niej towarzystwa wzajemnej adoracji (SENS i inne takie) - Piotr Krzystek zaś z braku własnych pomysłów uczepił się tych poronionych wytworów intelektu ciężko zakompleksionych ludzi i zaczął je wdrażać na nasz koszt - nas będzie to kosztowało setki milionów zł i ciężkiego kaca gdy Stettin schwimmender garten 2050 stanie się miastem dla nowobiednobogackich popijaczy sojowego latte i (bez)alkoholowego heinekena/guinnessa (czy innego komercyjnego szczocha).
Odp. do - Ck
2021-11-03 22:03:54
Nie wiem czy ten Twoj skrot oznacza: "Ciezki karabin czy Ciemny komunista"... ale jedno jest pewne, ze Wiekszosc w Stettin-skim sejmiku ma Wasze PO-lityczne Lewactwo !! Tak ze do nich miej te Swoje pretensje... jak za-rzadzaja w/w Inwestycja czy innymi Inwestycjami w Regionie ??
Eryk
2021-11-03 22:02:49
Dramat te kolejowe spółki i spółeczki zarządzane przez ignorantów z politycznego nadania. Wstyd i hańba!
ECH
2021-11-03 20:52:47
Ja już w nic nie wierzę ... węzeł Łękno ... już w październiku miał być oddany ... tylko którego roku ...szkoda że Miasto nigdy nie potrafi podać dokładnego zakończenia inwestycji ... przy takich opóźnieniach kary przewyższyły by wartość inwestycji ... Dlaczego ...ech na to pytanie chyba nie chcę znać odpowiedzi ...
@Roman
2021-11-03 19:11:35
Masz rację, uparli się na drogą SKM która nie rozwiąze braku nowych mostów i wiaduktów.
Ck
2021-11-03 19:10:03
Tak kończą się wielkie budowy pisowskiego socjalizmu. Ile lat grzebią się z węzłem Kijewo?. Skrzyżowanie Granitowej wspaniale. Obojętnie jaka opcja się bierze za budowy efekt taki sam bo nie opłaca się pracować i nie ma kto robić Komuniści za Gierka byli bardziej poukładani.
Roman
2021-11-03 18:54:00
Chciałbym się z tego powodu i innych problemów tego miasta, a szczególnie komunikacji miejskiej tak zwyczajnie bez żalu wyprowadzić się z tego komunikacyjnego piekiełka. Trzeba 2 mosty i dwie nowe drogi Pa
A może od razu
2021-11-03 18:28:30
Zbudujmy maglev? W 2050 roku gdy byłby oddawany to miejmy nadzieję że nie będzie przestarzały...
Wyborca bez hejtu
2021-11-03 18:07:42
To na początku inwestycji nie wiedzieli, że wiata na przystanku Pogodno znajduje się w rejestrze zabytków ?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA