Okrągły stół w sprawie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej?
Okrągły stół w sprawie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej?
Data publikacji: 02 kwietnia 2021 r. 07:49
Ostatnia aktualizacja: 02 kwietnia 2021 r. 16:40
Fot. Mirosław Winconek
Spotkanie przy okrągłym stole zaproponował prezydent Szczecina Piotr Krzystek przedstawicielom spółki PKP PLK SA oraz Trakcji SA. Ma ono doprowadzić do szybkiego i efektywnego zakończenia sporów i podjęcia prac przy budowie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (SKM).
Jak informowaliśmy, w ubiegłym tygodniu prezydent Piotr Krzystek zwrócił się do PKP Polskie Linie Kolejowe o podjęcie działań mających zapewnić zrealizowanie projektu zgodnie z terminem. Przypomnijmy – prace powinny zostać wykonane w obecnej perspektywie finansowej, tj. do 31 grudnia 2023 roku. Jeśli termin nie zostanie dotrzymany, to Szczecińska Kolej Metropolitalna utraci 512 milionów złotych dofinansowania.
SKM grozi utrata dofinansowania
W opinii Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego brak postępów na zadaniach, za które odpowiedzialna jest PKP PLK, oznacza krytyczne ryzyko dla całej Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Może to oznaczać nie tylko utratę dofinansowania, ale długofalowe konsekwencje dla rozwoju całego obszaru metropolitalnego Szczecina.
PKP PLK odpowiedzialna jest za modernizację linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny – Police oraz wybranej infrastruktury pasażerskiej na liniach kolejowych 273, 351, 401. Kolejowa spółka w 2018 roku rozstrzygnęła dwa przetargi na wykonanie projektów oraz robót, które wygrała Trakcja SA.
Trakcja winą obarcza PKP PLK
– W odpowiedzi na wystąpienie do PKP PLK SA swoje stanowisko przedstawiła firma Trakcja SA – poinformował Artur Ratuszyński z SSOM. – W piśmie skierowanym do Stowarzyszenia SSOM przedstawiciele wykonawcy przedstawili szereg czynników mających wpływ na opóźnienia.
Przypomnijmy, że już we wrześniu ubiegłego roku Trakcja SA przesłała pismo do mediów, w którym winą obarczała kolejową spółkę. Przedstawia w nim swoją ocenę oraz powody opóźnień. Zdaniem spółki to m.in. błędny opis przedmiotu zamówienia oraz obarczanie jej dodatkowymi pracami projektowymi oraz robotami. Kolejnym problemem miała być zwłoka PKP PLK w odbiorze dokumentacji projektowej. Przypomnijmy, że Trakcja wykonuje zamówienie w formule „zaprojektuj – wybuduj”. Według umowy czas przeglądu dokumentacji nie może przekroczyć 21 dni.
(KaNa)
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
Masar 2021-03-29
2021-04-02 16:15:38
– Na parterze dworca w Skolwinie powstanie piękny sklep firmowy z własną produkcją. Klienci przez szklaną ścianę będą mogli zobaczyć osoby pracujące przy produkcji wędlin. Natomiast w piwnicach zbudujemy muzeum pokazujące, jak tego typu zakłady wyglądały przed laty. W nowej siedzibie oprócz sklepu, produkcji chcemy też otworzyć Grill BAR. Z kolei na poddaszu dworca powstanie studio, w którym będziemy nagrywać filmy kulinarne.
lipa będzie
2021-04-02 14:59:26
wybrali najtańszego wykonawcę a ten teraz już prawie bankrut: TRAKCJA, zobaczcie kto z nimi na foto https://www.grupatrakcja.com/spolka/aktualnosci/907-dwa-kontrakty-kolejowe-w-rejonie-szczecina
Jarek
2021-04-02 14:38:14
Krzystek wie , że jak lewactwo z PO powróci do władzy w Polsce , to nie będzie kasy na inwestycje. Wtedy Trzaskowski i jego kolesie rozpoczną wielkie projekty LGBT i będą walczyć z faszyzmem tworząc fundacje , gdzie ich ludzie będą zarabiać po 100 tys. zł miesięcznie.
fanfatal
2021-04-02 13:51:06
Znowu będą załatwiać lewe interesy pod okrągłym stołem?
zazeł
2021-04-02 13:48:30
Trzeba przyznać, że Niemcy w sprawie kolei wokół Szczecina mieli od początku świetną koncepcję. Linia miała być kontynuowana po grobli przez zalew aż do Świnoujścia. Zachpomscy pegeerowcy w ostatnim trzydziestoleciu zdewastowali linię osobową, bo postawili na blachosmrody.
Edek
2021-04-02 12:39:14
Niech włączą urząd marszałkowski oni na pewno pomogą. Marszałek Geblewicz interesuje się wszystkim co się dzieje w regionie a to ważna sprawa
Stary inżynier
2021-04-02 10:54:02
Projekty z dofinansowania UE to najlepsze źródło pieniędzy dla firm. Wypłaty w formie zaliczkowej jest też duża kasa dla zespołu projektowego na zarządzanie projektem. Jest tyłko jedno małe ale.... Trzeba się na tym znać. Wiedzieć jak napisać projekt jakie są parametry techniczne i jakie sztywne wartości docelowe mają być spełnione. Niestety to jest zazwyczaj nie do ogarnięcia dla beneficjentów z nadania partyjnego.
Entuzjasta
2021-04-02 10:24:23
Ponad pół milarda złotych już wciągnięte? Wciągnięte! A jak, a co? Należy się! A czemu? A bo możemy, to wciągamy ! Teraz okrągłe stoły będziemy zwoływać, komisje, najlepiej specjalne, powoływać żeby gawiedź miała czym się zająć a na torach chaszcze !
Wacek Rondelek
2021-04-02 10:08:42
Okrągły stół? Pan Krzystek wystąpi jako noga stołowa?
niestety
2021-04-02 09:38:49
PKP to pokomunistyczny moloch - tam wciąż pokutuje myślenie z poprzedniej epoki.
kra
2021-04-02 09:18:23
Okrągły stół - to nic z tego dobrego nie będzie...…. gdzie Magdalenka?
gg
2021-04-02 08:42:54
Państwowa spółka jak zwykle z...ła, szok i niedowierzanie. Kiedy to banda patałachów i nierobów się w końcu ogarnie.
lusia
2021-04-02 08:17:25
ha ha ha znowu ta formuła realizacji zamówienia " zaprojektuj i wybuduj" czyli całe ryzyko prowadzenia inwestycji po stronie wykonawcy! I takie są efekty.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.