Od stacji Gryfino rozpoczęła się budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Następnie modernizowane będą stacje: Szczecin Dąbie, Daleszewo i przystanek w Czepinie. SKM ma być gotowa w 2022 roku.
Prace rozpoczęły się na stacji Gryfino, gdzie przebudowane zostaną perony. Zamontowane tam będzie nowe oznakowanie, gabloty informacyjne, ławki oraz wiaty. Perony po modernizacji staną się bardziej dostępne dla podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na gryfińskiej stacji wyremontowane zostanie przejście podziemne, w którym będą windy prowadzące na perony nr 2 i 3.
Następnie modernizowane będą: stacja Szczecin Dąbie, stacja Daleszewo i przystanek w Czepinie. Za 530 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe SA wybudują i zmodernizują 27 stacji oraz przystanków.
- Szczecińska Kolej Metropolitalna podniesie jakość życia mieszkańców - mówi Marta Burczyk z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA. - Zmodernizowane stacje i przystanki, przebudowane dojścia na perony i centra przesiadkowe zapewnią dogodny dostęp do kolei.
PKP PLK SA prace będą prowadziły na odcinku linii kolejowych: Stargard – Szczecin Główny (nr 351), Gryfino – Szczecin Główny (nr 273), Szczecin Dąbie - Goleniów (nr 401) oraz Szczecin Główny – Police (nr 406). Prace związane z realizacją całej SKM zakończą się w 2022 roku.
Większy komfort pasażerów zapewni przebudowa 17 stacji i przystanków. Zostaną wyposażone w monitoring, ławki, wiaty i system dynamicznej informacji pasażerskiej. Będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na stacjach i przystankach: Szczecin Pomorzany, Szczecin Cmentarz Centralny, Szczecin Turzyn, Szczecin Pogodno, Szczecin Niemierzyn, Szczecin Niebuszewo, Szczecin Drzetowo, Szczecin Żelechowa, Szczecin Gocław, Szczecin Stołczyn, Police Dąbrówka, Police, Szczecin Łasztownia, Gryfino, Szczecin Zdroje, Szczecin Dąbie, dogodne dojście na perony dla wszystkich podróżnych zapewnią windy. Na pozostałych zamontowane będą pochylnie.
W ramach projektu powstanie 10 nowych przystanków: Szczecin Cmentarz Centralny, Szczecin Niemierzyn, Szczecin Stołczyn Północny, Szczecin Skolwin Północny, Police Dąbrówka, Szczecin Żydowce, Szczecin Łasztownia, Szczecin Dunikowo, Szczecin Trzebusz, Goleniów Park Przemysłowy.
Natomiast na jednotorowym szlaku Szczecin Główny – Szczecin Turzyn zostanie dobudowany drugi tor, co zapewni płynny przejazd większej liczby pociągów i pozwoli na skrócenie czasu podróży.
- PLK zwiększą również poziom bezpieczeństwa, dzięki budowie nowoczesnego lokalnego centrum sterowania (LCS Gocław) i wymianie urządzeń sterowania ruchem kolejowym- dodaje Marta Burczyk. - Podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych, bo zostaną wyposażone w monitoring i dodatkowe urządzenia informujące kierowców o nadjeżdżających pociągach. W sumie zmodernizowanych zostanie 14 przejazdów.
Na liniach kolejowych objętych projektem SKM zostaną zmodernizowane obiekty inżynieryjne, m.in. wiadukty i przepusty.
***
Projekt „Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351” jest współfinansowany przez Unię Europejska ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
(mag)
Fot. Tomasz Zawadzki
Na zdjęciu: Od stacji Gryfino zaczęła się budowa SKM.