W najbliższą środę (15 stycznia) wystartują prace, dzięki którym ma się poprawić infrastruktura na ważnym dla Szczecina węźle komunikacyjnym - placu Szarych Szeregów. Zmiany poprawią komfort pasażerów komunikacji miejskiej oraz kierowców poruszających się w tym rejonie miasta.
Zmiana w organizacji ruchu w rejonie placu Szarych Szeregów wprowadzona zostanie 15 bm. we wczesnych godzinach porannych. Będzie to nowość zarówno dla kierowców, jak i podróżujących taborami komunikacji miejskiej nr 1, 87, 523 i 524.
- W pierwszym etapie prace wykonywane będą na wyspie oraz na torowisku w kierunku pętli Głębokie - mówi Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Szczecińskie. - Prowadzone będą rozbiórki torowiska, sieci i słupów trakcyjnych. Usunięte zostaną kolizje z infrastrukturą podziemną. Następnie rozpocznie się budowa torowiska tramwajowego wraz z przejazdem, sygnalizacji przejazdowej, sieci trakcyjnej, odwodnienia torowiska i przejazdu.
W środę (15 stycznia) o godz. 5 wprowadzony zostanie I etap czasowej organizacji ruchu. W pierwszej kolejności prace prowadzone będą na wyspie centralnej placu wraz z zajęciem pasa wewnętrznego jezdni.
Na rondzie Szarych Szeregów dla ruchu pozostaną dwa pasy - zewnętrzny i środkowy. Wyłączona zostanie możliwość przejazdu przez torowisko tramwajowe na wysokości połączenia z al. Wojska Polskiego.
W związku pracami wyznaczone zostaną dwa objazdy. Nowością dla kierowców będzie zastosowanie na tablicach objazdowych piktogramów figur geometrycznych „trójkąta” i „kwadratu” w kolorze niebieskim, umożliwiając łatwiejszą orientację wzdłuż którego objazdu się poruszamy. Objazd główny - poruszanie się al. Wojska Polskiego do skrzyżowania z ul. Niedziałkowskiego-Mickiewicza i powrót również al. Wojska Polskiego w stronę pl. Szarych Szeregów. Natomiast objazd zalecany poprowadzony zostanie od pl. Odrodzenia przez ul. Monte Cassino, ul. Niedziałkowskiego, al. Wojska Polskiego, nawrót na skrzyżowaniu z ul. Felczaka i dalej al. Wojska Polskiego do pl. Szarych Szeregów.
Na skrzyżowaniu al. Wojska Polskiego z ul. Niedziałkowskiego i ul. Mickiewicza wyłączona zostanie sygnalizacja świetlna. Poruszając się ciągiem ul. Niedziałkowskiego na skrzyżowaniu z al. Wojska Polskiego zabroniona będzie możliwość skrętu w lewo w al. Wojska Polskiego na kierunku do pl. Szarych Szeregów. Dopuszczony będzie wyłącznie manewr skrętu w prawo w ciąg al. Wojska Polskiego oraz jazdy na wprost w ciąg ul. Mickiewicza.
Zmiany wprowadzone zostaną również na innych ulicach i skrzyżowaniach. W ciągu ul. Felczaka - na odcinku od ul. Unisławy do al. Wojska Polskiego - wyznaczone zostaną nowe przystanki autobusowe linii 87. Nowością w Szczecinie będzie wprowadzenie kontrapasa autobusowego na odcinku od ul. Wąskiej do al. Papieża Jana Pawła II. Tabor autobusowy na obecnych odcinkach ulicy jednokierunkowej będzie mógł poruszać się w kierunku przeciwnym do pozostałych pojazdów samochodowych.
Dodatkowo na na skrzyżowaniu ul. Felczaka z ul. Odrowąża wprowadzone zostanie przejezdne mini rondo o średnicy wyspy centralnej 4 m i średnicy zewnętrznej 14 m.
Z kolei wlot ul. Jagiellońskiej kierunek do ul. Witkiewicza istniejący pas ruchu z relacjami prosto i lewo prowadzić będzie ruch tylko skrętu w lewo. Dotychczasowy pas do skrętu w prawo prowadzić będzie ruch prosto i prawo. Wlot ul. Jagiellońskiej na kierunku do al. Piastów (istniejący pas prawy z relacją prosto i prawo) będzie prowadzić ruch tylko skrętu w prawo. Możliwość jazdy prosto będzie jedynie z pasa ze wspólną relacją skrętu w lewo.
Tramwaje linii nr 1 kursować będą na częściowo zmienionej trasie, od al. Wojska Polskiego przez ul. Wawrzyniaka – al. Bohaterów Warszawy – ul. Jagiellońską – al. Piastów, według specjalnego rozkładu jazdy bez zmian częstotliwości.
Tabor autobusowy linii nr 87 będzie kursować częściowo zmienioną trasą – od al. Wyzwolenia przez ul. Felczaka i al. Wojska Polskiego do pl. Szarych Szeregów, według nowego, stałego rozkładu jazdy, bez zmiany częstotliwości kursowania.
Na trasie uruchomione zostaną przystanki, wszystkie zlokalizowane w ciągu ul. Felczaka: „Wąska Floating Arena” (18022 w kierunku Podbórza), naprzeciwko przystanku w kierunku Dworca Głównego, „Odrowąża” na żądanie (18411 w kierunku Dworca Głównego i 18412 w kierunku Podbórza), przy skrzyżowaniu z ul. Odrowąża, „Urząd Miasta” (12522 w kierunku Dworca Głównego i 12521 w kierunku Podbórza), przy skrzyżowaniu z al. Jana Pawła II, „Felczaka” (12321 w kierunku Dworca Głównego i 12322 w kierunku Podbórza), przy skrzyżowaniu z al. Wojska Polskiego.
Wyłączone z obsługi zostaną przystanki „św. Jana Pawła II” (w obu kierunkach, nr 18121 i 18141) i „Wąska Floating Arena” (dotychczasowy przystanek w kierunku Podbórza, nr 18031). Nastąpi zmiana nazwy przystanku „Owocowa Dworzec” na „Dworzec Główny (Owocowa)”.
Autobusy linii nr 523 i 524 w kierunku Cukrowej/Przecławia i Pomorzan Dobrzyńskiej będą kursować objazdem, od pl. Szarych Szeregów przez al. Wojska Polskiego, ul. Mickiewicza, ul. Bolesława Śmiałego, ul. 5 Lipca do pl. Szarych Szeregów.
Zmiany będą dotyczyły także kursów wyjazdowych i zjazdowy zajezdni Pogodno. Kursy wyjazdowe i zjazdowe z/do zajezdni Pogodno będą realizowane na wyłączonym z ruchu odcinkiem al. Wojska Polskiego i będą przebiegać częściowo zmienioną trasą, od al. Wojska Polskiego przez ul. Wawrzyniaka – al. Bohaterów Warszawy – ul. Jagiellońską. Natomiast kursy wyjazdowe i zjazdowe z/do zajezdni Pogodno do/z Krzekowa będą realizowane skróconą trasą, przez pl. Gałczyńskiego.
Modernizacja ronda ma na celu dostosowanie istniejącego układu komunikacyjnego do aktualnie obowiązujących standardów. Po przebudowie przejazd tramwajami ma być bardziej komfortowy, przyjazny i proekologiczny, a przez to konkurencyjny do transportu indywidualnego.
Roboty wykona firma ZUE S.A. za kwotę ponad 44 milionów złotych. Na wykonanie całości zadania, czyli przebudowę dwóch węzłów, wykonawca ma 450 dni od momentu podpisania umowy. Prace na placu Szarych Szeregów powinny zakończyć się w czerwcu.
(isz)
Fot. i mapy UM Szczecin